دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

kahesh feshar khon 5 - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

فشار خون بالا یک بیماری قلبی و عروقی است و با نام فشار خون نیز شناخته می‌شود. افزایش مستمر فشار خون در سرخرگ به فشار خون بالا منجر می‌شود. اگر اضافه وزن، دیابت، یا سن و سال بالایی دارید شما در معرض خطر فشار خون بالا هستند. در صورت عدم درمان، این بیماری ممکن است به آسیب چشمی و مغزی، نارسایی کلیه، سکته مغزی و حملات قلبی منجر شود. فشار خون را می‌توان با بعضی تغییرات در شیوه زندگی به حداقل رساند. شما می‌توانید این بیماری را با مواد خوراکی طبیعی، که در آشپزخانه‌تان یافت می‌شوند، درمان کنید. در این مقاله فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود آمده است.

سیر

سیر یکی از بهترین درمان های خانگی برای فشار خون بالا می باشد، سیر یک دیورتیک طبیعی است که سدیم و آب بدن را از طریق ادرار دفع می کند. یک حبه سیر خام را در یک لیوان آب بریزید و بنوشید یا می توانید سیر را رنده کنید در یک قاشق غذاخوری عسل بریزید و بخورید.

garlic - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

اسفناج 

پتاسیم به کلیه‌های‌تان کمک می‌کند تا سدیم بیشتری از طریق ادرارتان دفع شود، در نتیجه فشار خون‌تان کاهش خواهد یافت. سبزیجات برگدار که سرشار از پتاسیم هستند شامل اسفناج، کاهو، آروگولا، کلم برگ، برگ شلغم، برگ کلم برگ، برگ چغندر، برگ چغندر سوئیسی می‌شود. سبزیجات کنسرو شده معمولا نمک افزوده دارند. اما سبزیجات منجمد به اندازه‌ی سبزیجات تازه حاوی مواد مغذی هستند. شما همچنین می‌توانید این سبزیجات را با موز و شیر بادام ترکیب کنید تا آبمیوه‌ای سالم و شیرین و سبز داشته باشید.

Benefits of Spinach for Hair Growth - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

هویج

هویج خام حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان های بتا کاروتن، ویتامین A و ویتامین C و پتاسیم می باشد که می تواند سدیم اضافه بدن را دفع کرده و باعث کاهش فشار خون بالا شود. روزانه 1-3 لیوان آب هویج تازه بنوشید.

 

کلم بروکلی

حاوی ترکیبات پتاسیم و همچنین کروم است که با بیماری‌های قلبی و عروقی مقابله می‌کنند.کلم بروکلی کنترل کننده قند خون و میزان انسولین نیز می‌باشد.

borokliiii Copy 1024x680 1 - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

لبو 

لبو سرشار از نیتریک اکسید است که می‌تواند به باز کردن رگها و کاهش فشار خون کمک کند. همچنین محققان دریافتند نیترات موجود در آب لبو، فشار خون افراد تحت آزمایش را در عرض ۲۴ ساعت کاهش داده بود.

Cherveno cveklo - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی بتا کاروتن، ویتامین E، پتاسیم و آنتی اکسیدان ها است که برای کاهش فشار خون بالا مفید هستند. هر روز یک فنجان گوجه فرنگی تازه بخورید یا آب گوجه فرنگی تازه را بنوشید.

goje - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

کرفس

کرفس تازه در فرهنگ چینی برای کاهش فشار خون بالا استفاده می شود، کرفس سرشار از فیبر بوده و به عنوان یک دیورتیک عمل می کند. روزانه 3 لیوان آب کرفس تازه بنوشید.

الکرفس - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

ریحان 

ریحان گیاهی خوش طعم و بوست که در با بسیاری از غذاها جور در می‌آید. ریحان می‌تواند فشار خون‌تان را پایین بیاورد.

f08c48c369e3438d960808dd30fe5166 - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

چغندر و تربچه

چغندر و تربچه از سبزیجاتی هستند که نیترات بالایی دارند و برای کاهش فشار خون بالا مفید هستند.

RaphanusSativusArray600 - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

تره فرنگی

تره ‌فرنگی، پیاز چه، ترب و…به دلیل دارا بودن فیبرهای غذایی و ویتامین‌های گوناگون نظیر ویتامین‌های گروه B و C ، همچنین گوگرد و موادی نظیر سلولز و ازت خواص ضد عفونی‌ کنندگی داشته و در کنار آن قادر به کاهش فشار و چربی‌های خون هستند.

.jpg - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

کنجد

روغن کنجد و دانه های کنجد خام حاوی امگا 6، اسیدهای چرب اشباع نشده، ویتامین E و سوزامین هستند که برای کاهش فشار خون و بیماری قلبی عروقی مفید می باشد.

konjed - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

لوبیا

رژیم غذایی روزانه شما باید شامل انواع لوبیا (قرمز، لوبیا چیتی، لوبیا چشم بلبلی و… باشد.انواع لوبیاها سرشار از منیزیم و پتاسیم هستند که فشار خون بالا را کاهش می‌دهند.

1 min - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

زنجبیل

زنجبیل تازه یا پودر زنجبیل برای قرن ها در فرهنگ های آسیایی و هند برای کاهش فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی استفاده شده است. زنجبیل تازه را به مخلوط آب میوه ها و آب سبزیجات خود اضافه کنید.

ginger - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

نارگیل و آب نارگیل

آب نارگیل تازه و نارگیل حاوی مقادیر بالای پتاسیم و منیزیم است که فشار خون بالا را کاهش می دهد. 1 تا 3 بار در روز یک لیوان آب نارگیل بنوشید.

2017 7 2 16 58 Lemon Lime Coconut Quench 760x400 - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

هل

هل یک منبع بسیار خوبی از پتاسیم است که به رفع سدیم بیش از حد از بدن کمک می کند که یکی از دلایل فشار خون بالا است. در حال حاضر منیزیم در هل مانع ایجاد پلاک در دیواره رگ های خونی است این فشار مورد نیاز قلب برای پمپ کردن خون را کاهش می دهد. این شامل آنتی اکسیدانی است که به کاهش استرس اکسیداتیو نیز کمک می کند همچنین به جریان خون مناسب کمک می کند.

111 1 - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

زالزالک

زالزالک حاوی مقادیر بالای فلاونوئیدها است که فشار خون را کاهش داده و از آسیب های رگ های خونی جلوگیری می کند.

4 min 1 800x445 - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

سالمون، ماهی‌های سرشار از امگا ۳

ماهی‌ منبع عالی پروتئین کم چرب است. ماهی‌های چرب مانند ماکرل و سالمون غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده که می‌تواند فشار خون را پایین آورده، التهاب را کاهش داده و تری گلیسرید را هم پایین بیاورد. علاوه بر این منابع، ماهی قزل آلا حاوی ویتامین D است. غذاهای بسیار معدودی دارای ویتامین D هستند و این ویتامین هورمون مانند، دارای ویژگی‌هایی است که می‌‌تواند باعث کاهش فشار خون شود.

26 20171107164637. - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

زردچوبه

پودر زردچوبه حاوی مقادیر بالای کورکومین است که فشار خون بالا را کاهش داده و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. پودر زردچوبه را با عسل و پودر زنجبیل ترکیب کنید و بخورید.

4 Tasty Turmeric Recipes - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

ویتامین D

ویتامین D آفتاب به کاهش فشار خون کمک می کند. روزانه حداقل 30 دقیقه زیر نور مستقیم خورشید بنشینید و حمام آفتاب بگیرید.

Vitamin D - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

دارچین

دارچین یکی دیگر از ادویه های مفید برای درمان فشار خون بالا می باشد. مصرف روزانه دارچین به صورت چای دارچین و به صورت پودر دارچین در غذا می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد.

canela - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

مواد غذایی حاوی کلسیم بالا

مواد غذایی حاوی کلسیم بالا همچون لبنیات کم‌چرب به کنترل فشار خون بالا کمک می‌کنند. کمبود کلسیم در بدن، موجب افزایش فشار خون و در نتیجه ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی می‌شود. کلسیم در شیر، ماست، پنیر و کشک به وفور یافت می‌شود. مطالعات انجام شده حاکی است، در جوامعی که مصرف لبنیات زیاد است، شیوع فشار خون بالا بسیار کمتر است.

min - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

میوه های مفید برای فشار خون بالا

انار

انار مقادیر بالایی آنتی اکسیدان به ویژه تانن و آنتوسیانین دارد که فشار خون بالا را کاهش می دهد و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند. هر روز یک لیوان آب انار بنوشید یا دانه های انار را به سالاد خود اضافه کنید و بخورید.

1396092909244263012835164 - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

 

موز

سرشار از پتاسیم و شاید مهم‌ترین ماده مغذی برای کاهش فشار خون بالاست.مصرف یک عدد موز در روز شما را از فشار خون بالا دور نگه می‌دارد.کیوی: این میوه سرشار از پتاسیم و ویتامین C بوده و به کاهش فشار خون کمک می‌کند.کیوی همچنین آنتی‌اکسیدانی به نام لوتئین دارد که سیستم حفاظتی بدن را تقویت می‌کند.

638896 832 760x400 - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

کشمش

نتایج یک تحقیق نشان می دهد کشمش حاوی مقادیر بالایی پتاسیم، آنتی اکسیدان، فیبر، پلی فنول و اسید فنولیک می باشد که باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

1 65 - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

بلوبری

مصرف بلوبری تولید اکسید نیتریک در بدن را افزایش می دهد این کمک می کند رگ های خونی شما خاصیت ارتجاعی خود را حفظ کنند همچنین به گشاد شدن بیشتر عروق خونی شما کمک می کند و سبب کاهش فشار خون می شوند. فلاونوئیدها در بلوبری شناخته شده به عنوان آنتوسیانین که عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند آنها برای پوشش اندوتلیال سیستم گردش خون مفید شناخته شده اند همچنین برای جلوگیری از تشکیل پلاک در رگ و ترویج فشار خون سالم کمک می کند.

567602 860 - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

کیوی

تحقیقات نشان داده که کیوی سرشار از لوتئین بوده و خوردن سه کیوی در روز با کاهش فشار خون می شود.

kiwi fitshape database - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

 

هندوانه

هندوانه حاوی مقادیر بالای فیبر، لیکوپنز، ویتامین آ و پتاسیم می باشد که باعث پایین آمدن فشار خون بالا می شود.

705327 944 - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

درمان سریع و فوری فشار خون بالا

آب

ارزان ترین و سالم ترین نوشیدنی که باعث دفع سدیم اضافی شده و به کاهش فوری و اورژانسی فشار خون بالا کمک می کند.

woman drinking water - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

آب چغندر یا لبو

چغندر منبع خوبی از پتاسیم و فولات است که هر دو در کنترل فشار خون مهم هستند، خوردن آب چغندر باعث کاهش سریع فشار خون بالا می شود.

f low 619 750x490 - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

آب انار

آب انار به عنوان مهار کننده ی ACE عمل می کند و یکی از روش های درمان اورژانسی فشار خون بالا می باشد. محققان دریافته اند که آب انار می تواند فشار خون سیستولیک را تا 30٪ کاهش دهد.

انار - فهرستی از مواد غذایی که باعث کنترل فشار خون بالا می شود

از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

    • از سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، برگرها و سایر فرآورده‌های گوشتی به علت دارا بودن مقادیر بالای سدیم باید پرهیز کرد. سبزی‌های کنسروشده در آب نمک، زیتون شور، چیپس و سایر تنقلات شور نیز نباید مصرف شوند.
    • از مصرف مقادیر زیاد برخی سبزیجات بطور طبیعی حاوی سدیم بالایی هستند نظیر چغندر، ریواس، کلم پیچ، اسفناج، کرفس، شلغم و انواع کلم ها پرهیز کنید.
    • انواع نان ها، کیک ها و بیسکویت های تهیه شده با بیکینگ پودر، جوش شیرین، نمک، انواع غلا ت، سیب زمینی، ماکارونی، برنج که با نمک تهیه می شوند.
    • ماهی دودی یا کنسروشده و تن ماهی سرشار از سدیم هستند.
    • سس‌ها، ‌سوپ‌ها، قرص‌های گوشت، کنسرو لوبیا و سایر غذاهای آماده مصرف می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.
    • مصرف الکل با فشاربالا ارتباط داشته و می‌تواند سبب تشدید بیماری شود.
    • در طبخ به جای کره و روغن نباتی جامد بهتر است از روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کرد.
    • مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، چای، نوشابه‌های کولا و شکلات، سبب افزایش فشارخون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

مطلب مرتبط: علائم فشار خون بالا ،علت و چگونگی درمان آن

ارتباط مستقیم افزایش وزن و فشار خون

تحقیقات نشان داده، اغلب افراد دچار پرفشاری خون، دچار اضافه وزن و چاق هستند و به ازای هر 10 کیلوگرم افزایش وزن تغییرات محسوسی در افزایش فشار خون آنها دیده شده است. لازم است بدانید، کاهش وزنی در حدود 4/5 کیلوگرم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. هر چه اندازه دور کمر بیشتر شود، خطر افزایش فشار خون بیشتر می‌شود. مردان آسیایی با دور کمر بالای 90 سانتی‌متر و زنان با دور کمر بالای 80 سانتی‌متر مستعد ابتلا به فشار خون بالا هستند.

توصیه های تغذیه ای برای کنترل فشار خون در بیماران مبتلا

  1. مصرف غذاهای شور )گوشت نمک سود شده، کنسروی، همبرگری، سوسیس و کالباس، سبزی های کنسرو شده، کراکرها، چیپس، پفک، خیارشور، ماهی های شورو دودی، سوپ های آماده، ترشی؛ آجیل شور و نظایر آن( راکاهش دهید.
  2. با توجه به نقش پتاسیم در پیشگیری و درمان فشارخون بالا ، در برنامه غذایی روزانه از میوه ها، سبزی ها، حبوبات و غلات استفاده شود. زردآلو،گوجه فرنگی، هندوانه، موز، سیب زمینی، آب پرتقال و گریپ فروت منبع خوبی از پتاسیم هستند.
  3. دریافت مقادیر مناسبی منیزیم )به عنوان گشاد کننده عروق( از طریق منابع غذایی مانند انواع سبزی با برگ سبز تیره حبوبات، نان و غلات سبوسدار توصیه می شود.
  4. شیر و فرآورده های لبنی کم چرب ( کمتر از۵/۲%چربی) مصرف کنید.
  5.  به دلیل نقش ویتامینC در کاهش فشار خون ، مصرف سبزی ها ) سبزی خوردن ( وسالاد ) شامل کاهو ، گوجه فرنگی ، کلم ،و فلفل دلمه ایی)همراه با غذا و مصرف میو ه ها در میان وعده ها توصیه می شود. همچنین میتوان از میوه ها به عنوان میان وعده در محل کار یا در مدرسه استفادهکرد. تمام انواع میوه ها دارای مقادیری ویتامین C هستند. برخی از میوه ها مانند مرکبات ، توت فرنگی ,کیوی ، طالبی وخربزه از منابع غذایی غنی این ویتامین بشمار می روند.
  6. با توجه به نقش کاهش مصرف چربی در کاهش وزن بدن یک رژیم غذایی با چربی محدود برای پیشگیری و کنترل فشار خون بالامناسب است.بنابراین روغن هایی با منبع حیوانی مانند پیه ، دمبه و کره باید کمتر مصرف شوند و به جای آنها روغن های گیاهی مایع مانند روغن ذرت ، کلزا وآفتابگردان استفاده شوند.
  7. مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب اشباع و کلسترول(گوشت قرمز، لبنیات پر چرب، زرده تخم مرغ، چربی های حیوانی، مارگارین، روغن های جامدو کره) در برنامه غذایی روزانه کاهش یابد. پوست مرغ هم حاوی مقدار زیادی چربی است وباید قبل از پخت ، پوست مرغ جدا شود.
  8. حدود کردن سدیم همراه با کاهش وزن در کنترل فشارخون بسیار موثر است. بنابراین استفاده از نمک برای پخت غذا و همچنین برای سفره غذاباید محدود شود و از نمکدان هنگام صرف غذا و سر سفره استفاده نشود.
  9. درمیان وعده ها وبعنوان تنقلات ، به جای مصرف چیپس وپفک ، چوب شور وسایر تنقلات پرنمک ، از مغزها (بادام ، پسته ، فندق ، گردو ازنوع بوندادهوکم نمک) ، ماست کم چرب، ذرت بدون نمک ، میوه ها وسبزی ها استفاده شود.
  10. از غلات، نان و ماکارونی تهیه شده ازگندم کامل (سبوس دار) به دلیل داشتن فیبر، ویتامین و املاح از جمله پتاسیم استفاده شود.
  11. ماهی هایی مانند قزل آلا، ساردین، خال مخالی، شاه ماهی منبع غنی امگا ۳، کلسیم و منیزیم هستند که باید در برنامه غذایی منظور شوند.
  12. به جای نمک از چاشنی هایی مانند سبزی های معطر تازه یا خشک مانند نعناع، مرزه، ترخون، ریحان و… یا سیر، لیموترش تازه و آب نارنج برایبهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک استفاده شود.
  13. در هنگام خرید مواد غذایی آماده مانند انواع کنسروها، بسیاری از سس ها، انواع شورها، ترشی ها و تنقلات بسته بندی یا بوداده به میزان سدیمآن توجه شود.
  14.  تا حد امکان مصرف غذا در رستوران ها محدود شود. زیرا در این قبیل اماکن برای بهبود طعم غذا از نمک و روغن فراوان استفاده می شود.
  15. پیاده روی در کاهش فشارخون و همچنین پیشگیری از ابتلا به آن بسیار موثر است. روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی تند برای کنترل وزن وهم چنینپیشگیری از فشار خون بالا توصیه می شود.
  16.  بسیاری افراد در مورد فشار خون بالا نگران هستند و اینکه چگونه آن را تحت کنترل درآورند درحالی که افت فشار خون نیز سلامت فرد را به خطرمی اندازد

 

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi