دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

رژیم غذایی آلکالاین یا قلیایی و فواید آن برای سلامتی

ghalya - رژیم غذایی آلکالاین یا قلیایی و فواید آن برای سلامتی

رژیم غذایی آلکالاین یا قلیایی و فواید آن برای سلامتی

یک رژیم غذایی آلکالاین یا قلیایی به پیشگیری از التهاب در بدن کمک می کند. التهاب می تواند به انواع مختلف درد از جمله کمردرد، سردرد، اسپاسم های عضلانی، درد مفاصل و غیره منجر شود. تمامی انواع رژیم های غذایی دارای ابعاد مثبت و منفی مختص به خود هستند، اما هنگامی که موضوع یک رژیم غذایی قلیایی مطرح می شود، با یکی از بهترین گزینه ها برای افزایش طول عمر و رفع بیماری مواجه هستیم.

رژیم غذایی آلکالاین یا قلیایی چیست؟

رژیم آلکالاین, گاهی اوقات، بعنوان رژیم غذایی Ph نیز شناخته میشود که به تعادل سطح ph مایعات بدن شما ،ازجمله خون و ادرار کمک میکند. ph بدن شما تا حد زیادی، توسط تراکم مواد غذایی که میخورید تعیین میشود ؛تمام موجودات زنده و شکل زندگی برروی زمین بستگی به حفظ مناسب سطح Ph دارد و اغلب میگویند که زمانی که بدن Ph متعادل داشته باشد، بیماری و اختلال نمیتواند در آن ریشه کند در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد رژیم غذایی آلکالاین یا قلیایی بدست آورید.

مطلب مرتبط:  آشنایی با رژیم غذایی DASH بهترین رژیم غذایی برای کاهش فشار خون

فواید رژیم غذایی آلکالاین یا قلیایی

کاهش درد و التهاب

یک رژیم غذایی قلیایی به پیشگیری از التهاب در بدن کمک می کند. التهاب می تواند به انواع مختلف درد از جمله کمردرد، سردرد، اسپاسم های عضلانی، درد مفاصل و غیره منجر شود. یک رژیم غذایی قلیایی تامین مواد معدنی قلیایی از جمله پتاسیم و منیزیم را افزایش می دهد. هر دو این مواد معدنی برای مقابله با التهاب ضروری هستند. به عنوان مثال، منیزیم امکان فعال شدن ویتامین D را می دهد، که برای پیشگیری از درد مهم است. دنبال کردن یک رژیم غذایی قلیایی از پتانسیل کاهش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت نیز برخوردار است، اگرچه مطالعات بیشتری برای اثبات این اثر باید انجام شوند.

پیشگیری از سرطان

یک رژیم غذایی قلیایی روشی موثر برای کاهش خطر ابتلا به سرطان است. سلول های سرطانی در محیطی بیش از حد قلیایی قادر به ادامه حیات نیستند. افزون بر این، قلیائیت از التهاب مزمن پیشگیری می کند، که یکی از دلایل کلیدی در پس سرطان و دیگر بیماری های کشنده محسوب می شود. افزون بر این، احتمال مرگ سلول های سرطانی (آپوپتوز) در یک بدن قلیایی بیشتر است. از سوی دیگر، باکتری ها و سلول های سرطانی در یک بدن اسیدی رشد بیشتری دارند. یک رژیم غذایی بسیار اسیدی می تواند در تعادل pH خون شما اختلال ایجاد کند و با گذر زمان، ابتلا به بیماری های مختلف را موجب شود، که سرطان نیز از آن جمله است.

تقویت عملکرد سیستم ایمنی

دنبال کردن یک رژیم غذایی قلیایی دارای مواد غذایی آنتی اکسیدانی مانند میوه های تازه، سبزیجات، و سبزیجات برگدار روشی فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. در حقیقت، نگه داشتن سطح pH در سمت قلیایی به سیستم ایمنی شما اجازه می دهد در بهترین شرایط خود عمل کند. این شرایط به بدن در مبارزه با بیماری ها و پیشگیری از ابتلا به آنها کمک می کند. در مقابل، یک رژیم غذای اسیدی بر سلول ها تاثیرگذار است و آنها نمی توانند مواد زائد را به درستی از بدن دفع کرده و یا در اکسیژن رسانی کامل ناموفق هستند. همچنین، یک بدن اسیدی به درستی قادر به جذب ویتامین ها و مواد معدنی نیست که می تواند به تجمع سموم و پاتوژن ها (عوامل بیماری‌زا) در بدن منجر شود. این شرایط به نوبه خود سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند.

پیشگیری از سوزش سر دل

دنبال کردن یک رژیم غذایی قلیایی برای سیستم گوارش بدن نیز خوب است. این رژیم غذایی به پیشگیری از بازگشت اسید معده به مری و سوزش سر دل که با یک رژیم غذایی اسیدی مرتبط هستند، کمک می کند. در حقیقت، کارشناسان اغلب یک رژیم غذایی قلیایی که تعادل اسید-قلیا را در بدن بهود می بخشد، پیشنهاد می کنند. آنزیم های مورد نیاز برای گوارش و هر چیز دیگری که در تعادل اسید قلیا در بدن اختلال ایجاد می کنند بر گوارش نیز تاثیرگذار هستند. در همین راستا، مواد غذایی قلیایی بیشتری مصرف کنید، به ویژه سیب تا آرامش را در معده ایجاد کرده و به عملکرد روان دستگاه گوارش کمک کنید.

بهبود سلامت قلب

دنبال کردن یک رژیم غذایی قلیایی تاثیر مثبتی بر سلامت قلب دارد. این رژیم غذایی نقشی کلیدی در کاهش خطر فشار خون بالا و سکته مغزی ایفا می کند. یک رژیم غذایی قلیایی شامل میوه ها و سبزیجات فراوان می شود، که سرشار از پلی فنول ها، مواد ضد التهاب، هستند. التهاب یکی از دلایل اصلی افزایش فشار خون و بیماری قلبی عروقی محسوب می شود. با کاهش التهاب، شما خطر شکل گیری پلاک در عروق و لخته شدن خون را کاهش می دهید، که به سود سلامت قلب خواهد بود. افزون بر این، پلی فنول ها به پیشگیری از جذب کلسترول بد کمک می کنند. کاهش سطح کلسترول در رگ های خونی به کاهش فشار خون کمک می کند و از این رو، خطر حمله قلبی را کاهش می دهد.

قلبی مرگ و میر 750x470 - رژیم غذایی آلکالاین یا قلیایی و فواید آن برای سلامتی

پیشگیری از کمبودهای مواد مغذی

هنگامی که یک رژیم غذایی قلیایی را دنبال می کنید، در معرض خطر کمتری برای رنج بردن از کمبود مواد معدنی مانند کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم قرار دارید. این چهار ماده معدنی به ایجاد تعادل در سطح pH بدن کمک می کنند و بیشتر مواد غذایی قلیایی سرشار از این مواد معدنی هستند. کلسیم برای بهره‌مندی از عضلات و استخوان هایی سالم نیاز است، در شرایطی که منیزیم برای حفط انرژی و نشاط بدن ضروری است. منیزیم ویتامین D را در بدن فعال می کند و خطر کمبود این ویتامین را کاهش می دهد، که برای عملکرد سیستم ایمنی و غدد درون ریز از اهمیت بسیاری برخوردار است. پتاسیم برای برخورداری از عضلات، واکنش های خوب و سلامت بهتر قلب نیاز است. سدیم نیز برای الکترولیت که سلول ها برای عملکرد درست به آن نیاز دارند، مهم است.

کمک به مدیریت وزن

دنبال کردن یک رژیم غذایی قلیایی به حفظ وزن سالم کمک می کند. در این نوع رژیم غذایی، بر مصرف میوه ها و سبزیجات تازه که حاوی مقادیر زیاد مواد مغذی، مواد معدنی و آنزیم ها هستند، تمرکز شده است. در شرایطی که مواد معدنی به استفاده از مواد مغذی کمک می کنند، آنزیم ها در تجزیه مواد غذایی برای تامین انرژی کافی نقش دارند. مصرف میوه ها و سبزیجات تازه به بهبود شاخص توده بدنی نیز کمک می کند. همچنین، یک رژیم غذایی قلیایی در سم‌زدایی و پیشگیری از تجمع سموم در بدن نقش دارد. مواد زائد می توانند اندام ها را مسدود سازند و همچنین نرخ سوخت و ساز را کاهش دهند. این شرایط می تواند افزایش وزن را در پی داشته باشد. افزون بر این، مصرف مواد غذایی قلیایی می تواند سطوح لپتین و التهاب را کاهش دهد، که بر گرسنگی و توانایی های چربی سوزی تاثیرگذار است.

alalam 636231091197343772 25f 4x3 - رژیم غذایی آلکالاین یا قلیایی و فواید آن برای سلامتی

 

قوانین و نکاتی برای رژیم خوب آلکالاین

به تدریج شروع کنید:

خلاص شدن یک دفعه ای از همه مواد غذایی اسیدی ،تاثیر منفی خواهد داشت ؛ این انتقال ،باید آهسته باشد به یاد داشته باشید که شما باید یک شیوه زندگی جدید را شروع کنید

توزیع20-80:

برای دیدن سریع نتایج یا فقط خوردن غذاهای قلیایی ،عجله نکنید در ابتدا بشقاب خود را به 80 %مواد قلیایی و 20%اسیدی تقسیم کنید.

جایگزین کردن غذا:

برنج را با برنج سبوس دار یا دانه کویینا عوض کنید ، تقریبا برای هر نسخه قلیایی، دستورالعمل سنتی وجود دارد.

گروه های غذایی قلیایی

توصیه شده است که 80 درصد رژیم غذایی از مواد غذایی قلیایی تشکیل شود. 20 درصد باقمیانده می تواند از مواد غذایی خنثی یا اسیدی تشکیل شود، اما باید آنها در حالت حداقلی نگه داشته شوند. در صورت امکان همواره مواد غذایی تازه و ارگانیک را انتخاب کنید. بخشی مهم از یک رژیم غذایی قلیایی دریافت مواد معدنی کافی برای کمک به بدن در خنثی سازی ضایعات اسیدی است. مواد غذایی ارگانیک اغلب نشان داده اند که حاوی محتوای مواد مغذی بیشتر نسبت به مواد غذایی غیر ارگانیک هستند. بر همین اساس، از دریافت بیشترین میزان مواد معدنی اطمینان حاصل می شود.

سبزیجات

تمام سبزیجات قلیایی هستند. اگر تنها سبزیجات بیشتری مصرف کنید، در مسیر درست برای یک رژیم غذایی قلیایی‌تر حرکت خواهید کرد. بهتر است سبزیجات در حالتی که کمترین پردازش روی آنها صورت گرفته است، مصرف شوند. سبزیجات خام و بخارپز بهترین گزینه ها هستند. روغن‌پزی عمیق یا تهیه کیک، مانند کیک هویج، گزینه های خوبی نیستند. به طور ویژه، تمام انواع جلبک های دریایی قلیایی هستند. سبزیجات برگدار مانند اسفناج، جعفری، کیل و شاهی آبی نیز در زمره بهترین گزینه ها قرار دارند. این شامل چای های گیاهی و آب سبزیجات تاره نیز می شود.

veg - رژیم غذایی آلکالاین یا قلیایی و فواید آن برای سلامتی

 

میوه ها

بیشتر میوه ها نیز قلیایی هستند. در این میان، چند استثنا مانند بلوبری، کرنبری، و آلو وجود دارند. این میوه ها نشان داده اند که حالتی اسیدی ایجاد می کنند. توصیه شده است میوه ها خام و نه به صورت پخته، پاستوریزه، یا فرآوری شده مصرف شوند. این به دلیل آن است که پختن می تواند موجب از بین رفتن برخی ویتامین ها، مانند ویتامین C، شود. برخی از بهترین میوه های قلیایی شامل ملون، لیمو ترش، خرما، انجیر و کشمش می شوند. آب میوه و اسموتی های تازه نیز گزینه های خوبی هستند. حتی سرکه سیب نیز به عنوان ماده ای قلیایی‌ساز رده بندی می شود، که می تواند گیج کننده باشد، زیرا سرکه آشکارا بسیار اسیدی است. قلیایی یا اسیدی بودن یک ماده غذایی باید بر اساس مقدار ضایعات اسیدی که هنگام گوارش آن تولید می شود، مشخص شود. در حقیقت، بدن شما تحت تاثیر این مواد شیمیایی زائد و نه اسیدیته یک ماده غذایی قرار می گیرد.

657971 644 1 - رژیم غذایی آلکالاین یا قلیایی و فواید آن برای سلامتی

دانه ها و مغزهای خوراکی

بادام، شاه بلوط، چیا و کنجد همگی قلیایی هستند. در شرایطی که بیشتر مغزها و دانه های خوراکی دیگر کمی اسیدی محسوب می شوند. هر مغز یا دانه خوراکی در صورتی که پیش از مصرف خیس خورده و جوانه بزند، هرچه بیشتر حالت قلیایی به خود می گیرد. مغزهای خوراکی پردازش شده و روغن دانه ها خنثی در نظر گرفته می شوند، از این رو مصرف آنها باید کم باشد. این شامل روغن هایی مانند بادام، آفتابگردان، کانولا یا کنجد می شود. هر روغنی می تواند نسبتا سریع فاسد شود، از این رو توصیه شده است که تا حد امکان همواره روغن های تازه، استخراج شده بدون استفاده از گرما و پردازش نشده خریداری شوند.

yalda2 - رژیم غذایی آلکالاین یا قلیایی و فواید آن برای سلامتی

غلات و حبوبات

آمارانت، ارزن و کینوا تنها غلاتی هستند که به طور طبیعی قلیایی هستند. حبوبات تازه مانند نخود سبز، لوبیا لیما، یا محصولات سویای تازه، مانند توفو و تمپه، نیز قلیایی هستند. به طور کلی، غلات و حبوبات دیگر اسیدی هستند. این به ویژه درباره هر نوع نان، غلات صبحانه، پاستا، یا دیگر اشکال فرآوری شده غلات یا حبوبات نیز صادق است. اما مشابه با دانه ها و مغزهای خوراکی، غلات کامل و حبوبات در صورت خیس خوردن و جوانه زدن پیش از مصرف، هرچه بیشتر حالت قلیایی می یابند.

2b7dca0b e108 4394 9fee cbc51d53d1fe tang vong 1 bang bot ngu coc 600x399 111139 - رژیم غذایی آلکالاین یا قلیایی و فواید آن برای سلامتی

از چه مواد غذایی باید پرهیز کرد؟

گروه های غذایی که بیشترین اثر اسیدی را روی بدن نشان داده اند عمدتا منشا حیوانی دارند. اسیدی‌ترین گروه غذایی گوشت قرمز است. ماهی اندکی بهتر از دیگر گوشت های حیوانی است، اما همچنان بسیار اسیدی محسوب می شود. محصولات لبنی و تخم مرغ نیز اسیدی هستند. شیر بز کمترین اثر اسیدیی را دارد، در شرایطی که پنیرهای سخت بیشترین اثر را دارند. آخرین و شاید اسیدیترین گروه غذایی شامل شیرین کننده های مصنوعی می شود. شکر پردازش شده سفید با اختلاف بسیار بدترین گزینه است، اما عسل، شیره قند و شربت افرا نیز تا حدودی اسیدی هستند. باید به این نکته توجه داشته باشید که یک رژیم غذایی قلیایی درباره یافتن تعادلی سالم برای آنچه مصرف می کنید، است. از این رو، نیازی نیست رژیمی سخت و شدید که در آن تمام مواد غذایی اسیدی حذف شده اند را دنبال کنید.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برنامه غذایی اینترنتی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi