دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

بهبود کیفیت اسپرم با مصرف گوجه فرنگی

10c004db 041a 458c aacf eef7a4414429 - بهبود کیفیت اسپرم با مصرف گوجه فرنگی

بهبود کیفیت اسپرم با مصرف گوجه فرنگی

پژوهشگران دریافته‌اند که رنگدانه موجود در گوجه فرنگی سبب بهبود کیفیت اسپرم در مردان می گردد. لیکوپن یک رنگدانه قرمز رنگ است که به طور طبیعی در گوجه فرنگی یافت می شود. پیش از این محققان به خواص زیاد این ماده پی برده بودند، اما به تازگی چیزهای جدیدی در مورد آن کشف کرده‌اند. این ماده می‌تواند برای تولید برق هم مورد استفاده قرار گیرد!

محققان دریافته‌اند که لیکوپن می‌تواند کیفیت اسپرم را هم به طور چشمگیری بهبود ببخشد. این یافته، نتیجه مطالعه‌ای است که توسط محققان دانشگاه “شفیلد” انگلیس بر روی۶۰ مرد در سنین ۱۹ تا ۳۰ سال انجام شده است. نیمی از مردان به مدت ۱۲ هفته، روزانه یک قرص مکمل حاوی لیکوپن خوردند. نیمه دیگر این داوطلبان هم در این مدت دارونما مصرف کردند. نه داوطبان و نه محققان پروژه نمی‌دانستند که کدام یک از افراد دارونما مصرف کرده‌اند و کدام یک قرص مکمل حاوی لیکوپن را استفاده کرده‌اند. در پایان هفته دوازدهم نمونه اسپرم این افراد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد، داوطلبانی که لیکوپن مصرف کردند، در اسپرم موجود در بدن خود دچار بهبود کیفیت شده‌اند. این بهبود کیفیت شامل قابلیت حرکت، اندازه و شکل اسپرم بود.

the effect of tomatoes to increase male fertility - بهبود کیفیت اسپرم با مصرف گوجه فرنگی

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، “آلن پیسی” محقق ارشد پروژه اظهار کرد: ما واقعا انتظار نداشتیم که در پایان مطالعه چنین تغییراتی را شاهد باشیم. وی ادامه داد: ما برای انجام اندازه‌گیری‌های پروژه از یک سیستم رایانه‌ای استفاده کردیم که خطاهای انسانی در آن وجود نداشته باشد. قرار است در گام بعدی پروژه، مردانی که مشکل باروری دارند، بررسی شوند. مکانیسم عمل این ماده طبیعی هنوز مشخص نیست، ولی احتمالا اثر آنتی‌اکسیدانی قوی آن سبب محافظت از اسپرم‌ها در برابر صدمات ناشی از اکسیداسیون می شود.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi