دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

روشهای تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی

z 1 - روشهای تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی

روشهای تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی

با خواندن مطلب زیر می‌توانید به راحتی روغن کنجد اصل را از تقلبی تشخیص دهید. روغن کنجد از جمله روغن‌های گیاهی پرمصرف در جهان است. در ایران نیز در سال‌های اخیر با روی آوردن مردم به مصرف روغن‌های طبیعی و گیاهی که بطور سنتی تهیه می‌شوند، رواج یافته است.

اما همانند بسیاری از کالا‌های محبوب و پرطرفدار که قیمت بالایی هم دارند و تهیه نوع مرغوب آن زحمت دارد و همیشه عده‌ای سودجو به دنبال کسب سود و پول بیشتر هستند. در زمینه تولید روغن کنجد نیز تقلب و سودجویی وجود دارد. بعضا روغن کنجد‌هایی که یا مرغوب نیستند و یا تقلب در آن‌ها وجود دارند، در بازار عرضه می‌شود. در زیر چند روش برای تشخیص روغن کنجد اصل از نوع تقلبی یا نامرغوب آن آموزش داده می‌شود.

مطلب مرتبط: خواص روغن کنجد برای سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها

چگونگی تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی

نکته اول این است که برای خرید هر نوع کالا بخصوص مواد غذایی، از فروشگاه‌های معتبر و مورد اطمینان خرید کنید. روغن باید از ارده کنجد یعنی پودر و خمیر شده دانه‌های کنجد تهیه شود. تهیه روغن کنجد مستقیم از دانه‌های کنجد طبق نظر متخصصان طب سنتی قابلیت خوراکی و خواص مفید روغن کنجد را ندارد.

یکی از راه های تشخیص اصل بودن روغن کنجد توجه به قیمت آن است. البته باید در نظر داشت که این موضوع در همه شرایط و موارد صدق نمی کند. در واقع بعضی از روغن کنجد‌ها ارزانتر از قیمت یک کیلو کنجد عرضه می‌شوند که از لحاظ منطقی این نمی‌تواند درست باشد. زیرا که اگر واقعا از کنجد واقعی و مرغوب در تهیه روغن کنجد استفاده شده باشد باید قیمت یک کیلو روغن کنجد حداقل کمی بالاتر از قیمت یک کیلو دانه کنجد باشد. این حالت برای دیگر انواع روغن‌ها مانند روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن بادام نیز صادق است.

مطلب مرتبط:  علائم آلرژی به کنجد و درمان آن

543071947 H - روشهای تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی

تشخیص روغن کنجد اصل

۱ – شاید ساده‌ترین راه تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی توجه به رنگ و بوی آن باشد. روغن کنجد طبیعی و اصل بوی ملایم کنجد داشته و رنگ آن زرد مایل به طلایی است.
۲ – روش دومی که می‌توان برای تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی در نظر گرفت توجه به خواص و حالات روغن کنجد است. روغن کنجد اصل و مرغوب حرارت بالایی را تحمل می‌کند و مانند روغن‌های نباتی یا روغنهای مایع‌ دیگر بعد از حرارت دیدن نمی‌سوزد و بوی بدی ساطع نمی‌کند.
۳ – روش سوم برای تشخیص روغن کنجد اصل از تقلبی این است که آن را در هوای سرد قرار دهید. توجه کنید که روغن کنجد در اثر سرد شدن و در دمایی حدود ۶ درجه حالت سفت شده می‌گیرد و به اصطلاح می‌بندد که این نشانه مرغوبیت، طبیعی و اصل بودن روغن کنجد است.
۴ – در نهایت برای تست و تشخیص اصل بودن روغن کنجد می‌توانید آن را روی پوست خود بمالید تا پوستتان چرب شود و پس از چند دقیقه با آب گرم آن را بشویید اگر روغن کنجد طبیعی و اصل باشد تنها نرمی روغن بر روی پوست باقی می‌ماند.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم اینترنتی دکتر خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi