دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

شناسایی نقطه احساس سیری در مغز

maghz2 - شناسایی نقطه احساس سیری در مغز

شناسایی نقطه احساس سیری در مغز

پیام‌های شیمیایی زیادی در بدن رد و بدل می‌شوند تا شما احساس سیری کنید.

تحقیق جدیدی که توسط محققان دانشگاه آریزونا در آمریکا انجام شد، منطقه مسئول احساس سیری در مغز را پیدا کرده است. محققان توضیح داده اند که این کشف می‌تواند به تولید داروهایی برای درمان اختلالات خوردن یا کنترل وزن کمک کند.

غذاهای چرب احساس سیری را از بین می‌برند

در حال حاضر ۶ داروی مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا برای کنترل وزن وجود دارد اما مصرف آن‌ها اغلب با عوارض جانبی متعددی همراه است.

دکتر هایجیانگ کای، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: پس از اینکه بتوانیم منطقه‌ای از مغز که مسئول احساس سیری بعد از غذا خوردن است را دقیق‌تر مشخص کنیم، اکنون می‌توانیم برای یافتن درمان‌هایی کار کنیم که عوارض جانبی کمتری برای بیماران مبتلا به چاقی و اختلالات خوردن داشته باشد.

در این تحقیق که نتایج آن در مجله Molecular Metabolism منتشر شده است، دانشمندان دریافتند که هورمون “کوله سیستوکینین” از روده ترشح می‌شود تا به مغز بگوید پس از خوردن غذا احساس سیری کند.

کی، دانشیار دانشگاه آریزونا، اضافه کرد که او و همکارانش دریافتند که نورون‌ها در ناحیه‌ای که در مغز پیدا کرده‌اند، نقش بسیار مهمی در تنظیم حس سیری بازی می‌کنند و او شک دارد که فقط یک ناحیه از مغز این مسئله را کنترل کند. احتمال دارد که چندین ناحیه مغز با هم کار کنند تا احساس سیری کنیم.

وی ادامه داد: می‌دانیم که غذا خوردن و احساسات، رفتارهای کاملاً متفاوتی دارند، اما تعامل نزدیکی با یکدیگر دارند، برخی افراد در هنگام استرس بیشتر غذا می‌خورند، در حالی که برخی دیگر در این مورد کمتر غذا می‌خورند؛ بنابراین ما امیدواریم که مکانیسم‌های عصبی را که هم خوردن و هم احساسات را کنترل می‌کنند و نحوه تعامل این عوامل با یکدیگر را شناسایی کنیم تا به ما کمک کند درمان‌های هدفمندتری برای اختلالات خوردن ایجاد کنیم.

 

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi