دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

آیا می توان به سس های رژیمی یا کم چرب اعتماد کرد؟

How to Make Healthy Homemade Mayonnaise 600x334 - آیا می توان به سس های رژیمی یا کم چرب اعتماد کرد؟

آیا می توان به سس های رژیمی یا کم چرب اعتماد کرد؟

تا قبل از این که سس های رژیمی یا کم چرب روانه بازار شود، بیشتر افرادی که پرهیزغذایی داشتند به توصیه متخصصان، سس مایونز را با ماست مخلوط و به میزان دلخواه مصرف می کردند، تا این که انواع سس سالاد و مایونز رژیمی به بازار آمد. اما شاید این سوال پیش آید که این سس ها چه تفاوتی با هم دارد؟ و اینکه آیا می توان به این سس ها اعتماد کرد؟ در ادامه با ما همراه باشید…

مطلب مرتبط: نکاتی ساده برای خوردن غذای سالم و رژیمی در رستوران

سس های رژیمی یا کم چرب

با گذشت زمان و پیشرفت صنایع غذایی یک سری از محصولاتی را که در گذشته تصور تولید آن وجود نداشت هم اکنون امکان‌پذیر شده است. به طور معمول سس‌های مایونز از ترکیب روغن، زرده تخم‌مرغ، سرکه، آبلیمو، مواد نگهدارنده و برخی چاشنی‌های دیگر تهیه می‌شود.

جالب اینجاست که در سس های کم‌چرب، آب جایگزین 30 تا 40 درصد روغن این سس ها شده و برای جلوگیری از دو قسمتی شدن محصول از امولسیفایر استفاده می‌شود. امولسیفایرها به دو مایع همچون آب و روغن که در حالت عادی قابل ترکیب شدن نیستند، قابلیت اختلاط داده و آب و چربی را در کنار هم نگه می‌دارد.

june 3 - آیا می توان به سس های رژیمی یا کم چرب اعتماد کرد؟

برای پایداری بهتر امولسیفایر به‌خصوص در انواعی که تخم‌مرغ از فرمولاسیون محصول حذف شده از سایر جایگزین های چربی که بر پایه کربوهیدرات و پروتئین هستند، همچون نشاسته اصلاح شده، سلولز، صمغ خوراکی، ژلاتین، پکتین و سویا استفاده می‌شود. وجود چنین ترکیباتی سبب قوام و خامه‌ای شدن سس‌های رژیمی می شود که در مقایسه با سس های پرچرب می‌توانند کاهش دهنده کالری محصول و در انواع بدون تخم‌مرغ فاقد کلسترول باشند.

سس های تهیه شده از ماست هم گزینه مناسب دیگری جهت کاهش کالری دریافتی محسوب می‌شوند. در چنین سس هایی 50 درصد محصول ماست کم‌چرب و نیم دیگر آن سس مایونز است. البته افراط در مصرف سس های رژیمی هم می‌تواند تهدید کننده سلامت باشد. با استفاده از محصولات رژیمی می‌توانیم ریسک ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و غیرواگیر -که گاهی تا آخر عمر سلامت ما را به خطر می اندازند، کاهش دهیم.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi