دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

70275 891 - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

یبوست اختلالی بسیار شایع است به این دلیل که مردم به میزان کافی فیبر و / یا آب در رژیم غذایی خود ندارند. یبوست همچنین می‌تواند در نتیجه‌ی تحرک کم یا ورزش نکردن باشد، یا ممکن است اثر جانبی برخی از داروهای متفاوت باشد. هر کسی گاه گاهی این مشکل را تجربه می‌کند اما خبر خوب برای درمان یبوست این است که چند درمان خانگی موثر، طبیعی و بدون خطر وجود دارد که هم می‌توانند از بروز یبوست جلوگیری کنند و هم می‌توانند آن را درمان کنند. با اعمال چند تغییر جزئی در روال زندگی روزانه‌تان، می‌توانید با کم‌ترین هزینه و در خانه‌ی خودتان با این مشکل مقابله کنید.

مطلب مرتبط: یبوست ؛ عوامل متعددی که می‌تواند منجر به یبوست شود

۱-  درمان یبوست شدید با دانه ی کنجد

چربی موجود در دانه ی کنجد همانند مرطوب کننده ی روده عمل می کند که در صورت خشک بودن مدفوع بسیار کمک کننده است. این دانه ها را می توانید به سرلاک و یا سالاد اضافه کرده و یا آسیاب آن را بر روی غذا به عنوان چاشنی بپاشید. این روش مورد علاقه ی آمیش ها (یک فرقه مسیحی) و پزشکان چینی بوده است.

6324035 163 - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۲- درمان یبوست با ملاس (شیره قند)

یک قاشق غذاخوری شیره ی ملاس (شیره ی شکر) قبل از خواب برای درمان یبوست شدید کمک کننده است بطوریکه نتیجه ی آن را به هنگام صبح خواهید دید. ملاس را ۳ بار می جوشند تا غلیظ شود، بنابراین سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است، به خصوص منیزیم به تنهایی برای درمان یبوست بسیار کمک کننده است.

1200px Blackstrapmolasses - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۳- درمان یبوست شدید با فیبر

فیبر همانند یک تمیز کننده ی لوله، غذا و پسماند باقی مانده از آن را در سیستم گوارشی پاک سازی کرده و مرطوب کننده ی سیستم گوارشی است. این روش مقدار مدفوع شما را افزایش می دهد، و عضلات دستگاه گوارش را تقویت کرده تا دفع راحت تری داشته باشند. مقدار استاندارد مصرف فیبر بین ۲۰ تا ۳۵ گرم روزانه است. مواد غذایی که سرشار از فیبر هستند عبارتند از سرلاک سبوس دار، لوبیا، عدس، بلغور جو دوسر، بادام، جو، بیشتر سبزیجات، و میوه های تازه و خشک.

Healthy eating for divers carbohydrates and fiber - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۴- آب و مایعات برای آب‌رسانی به بدن

فیبر برای عبور از دستگاه گوارش و تشکیل مدفوع به آب نیاز دارد. فیبر را کم‌کم به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بدن‌ به آن عادت کند. اگر به مصرف بالای فیبر عادت ندارید، حتما آن را با مقدار زیاد آب مصرف کنید تا جذب و عبور آن از دستگاه گوارش آسان شود، به خصوص اگر تصمیم دارید از مکمل‌های فیبر استفاده کنید. مصرف زیاد فیبر بدون نوشیدن آب کافی یبوست و درد شکمی را بدتر کند! اگر تصمیم گرفتید فیبر بیشتری مصرف کنید، هر دو ساعت یک بار ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌لیتر یا یک تا دو فنجان آب بنوشید. در طول روز نیز مصرف آب را افزایش دهید.

news 5067 - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۵- درمان یبوست با چای نعناع یا چای زنجبیل

نعناع و زنجبیل هر دو به عنوان درمان های خانگی برای حل کردن مشکلات گوارشی تأیید شده است. نعناع حاوی منتول است که خاصیت ضد اسپاسم دارد که درنتیجه ی آن عضلات دستگاه گوارشی آرام می شوند. زنجبیل گیاهی است که طبع گرم داشته و منجر به افزایش دمای درونی بدن می شود. گیاه شناسان بر این باور هستند که این گیاه موجب افزایش کارایی دستگاه گوارش کند است. در چای، آب داغ تحریک کننده ی دستگاه گوارش بوده و به درمان یبوست کمک کننده است. چای گل قاصدک همچنین ملینی ملایم و سم زداست.

2 ricette di tisana zenzero e limone come usare lo zenzero per dimagrire - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۶- درمان یبوست شدید با روغن زیتون

روغن زیتون خالص، چیزی بیش از یک چربی سالم و خوشمزه است. این ماده‌ی خوراکی همچنین می‌تواند کمک کند یبوست‌تان از بین برود. زمانی که بافت و قوام روغن زیتون را در نظر بگیرید، این موضوع تعجب‌آور به نظر نمی‌رسد. این روغن عملا نمونه‌ی بارزی از درمان خانگی یبوست است. روغن زیتون دستگاه گوارش‌تان را تحریک می‌کند، و به این ترتیب کمک می‌کند تا چیزها در روده‌ی بزرگ‌تان حرکت کنند. مصرف منظم روغن زیتون از بروز مجدد یبوست جلوگیری می‌کند.

Olive Oil - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۷- درمان یبوست با اسفناج

اسفناج برای سلامت و عملکرد مناسب دستگاه گوارش‌تان بسیار مفید است؛ به ویژه زمانی که به یبوست مبتلا می‌شوید. اسفناج خام حاوی ترکیبات فراوانی است که می‌توانند سراسر مجاری گوارشی‌تان را پاکسازی، ترمیم، و بازسازی کنند. افزودن اسفناج به رژیم غذایی روزانه یکی دیگر از موثرترین راه های درمان خانگی یبوست در بزرگسالان است که لازم بود در این فهرست به آن اشاره کنیم. می‌توانید بسته به سلیقه یا غذای مورد نظرتان اسفناج را به صورت خام یا پخته استفاده کنید. چنان‌چه از یبوست شدید رنج می‌برید، لازم است ترکیبی از نصف لیوان آب اسفناج خام و نصف لیوان آب خنک را روزی دو مرتبه نوش جان کنید. این کار را به مدت چند روز ادامه دهید تا از شر یبوست رهایی یابید.

.jpg - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۸- درمان یبوست شدید با آب لیمو

اسید سیتریک موجود در آب لیمو نقش یک محرک را برای سیستم گوارشی شما ایفا کرده و می تواند برای دفع سموم از بدن بسیار مفید باشد. با اضافه کردن مقداری آب لیمو به یک لیوان آب هر روز صبح، یا اضافه کردن لیمو به چای، موجب ترش مزه شدن آب و شادابی بیشتر شده که نه تنها به عنوان درمان طبیعی برای یبوست محسوب می شود بلکه موجب افزایش نوشیدن بیشتر آب در طول روز گردیده و در طولانی مدت دستگاه گوارش شما بهتر می شود.

drink lemon fruit lemon juice fresh cocktail ice green hd wallpaper splash - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۹- درمان یبوست با انگور

انگور حاوی فیبر نامحلول است که می‌تواند به تحرکات روده و اجابت مزاج مناسب کمک کند. فقط کافی است هر روز به اندازه‌ی یک کاسه‌ی کوچک انگور تازه یا نصف لیوان آب انگور تازه میل بفرمایید. هم‌چنین می‌توانید حدود ۱۰ تا ۱۳ عدد انگور خشک بی دانه را به شیر اضافه کنید، و برای چند دقیقه حرارت دهید. در نهایت، می‌توانید ترکیب انگور خشک و شیر را به عنوان یکی از تنقلات عصرانه میل کنید. هم‌چنین می‌توانید از این راه درمان برای کودکان مبتلا به یبوست نیز استفاده نمایید.

.jpg - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۱۰– درمان یبوست با قهوه

قهوه روده بزرگ (کولون) را تحریک کرده و شما پس از مدت کوتاهی بعد از استفاده ی آن، نیاز به سرویس بهداشتی پیدا خواهید کرد. دیگر نوشیدنی های گرم هم اثر مشابه به قهوه را دارند.

دمنوش گیاهی و یا یک فنجان آب گرم همراه با مقداری آب لیمو (یک ملین طبیعی) یا عسل نیز می تواند کولون را تحریک کند. قهوه همچنین ادرار آور بوده پس نیاز به مصرف مایعات بیشتر خواهد شد و در صورت عدم مصرف مایعات کافی ممکن است یبوست شما بدتر شود.

cafe - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۱۱- درمان یبوست با تخم رازیانه

تخم رازیانه در درمان ناراحتی‌های گوارشی نظیر نفخ، سوء هاضمه، سندرم روده‌ی تحریک پذیر، و یبوست بسیار مفید و موثر است؛ زیرا باعث حرکت نرم ماهیچه‌های داخل مجاری گوارشی می‌شود.

foto de sementes de funcho erva doce - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۱۲- درمان یبوست با کشمش

کشمش منبع فیبر است همچنین دارای اسید تارتاریک یا همان جوش شیرین است که خود اثر روان کنندگی دارد. در مطالعات انجام شده پزشکان به این نتیجه رسیده اند، افرادی که روزانه ۱۲۷٫۵۷ گرم کشمش (یک مشت) می خورند، غذای هضم شده ی آن ها از مسیر گوارشی در نصف زمان نسبت به زمانی که شما کشمش مصرف نمی کنید، طول می کشد.

angouriii 960x600 - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۱۳- درمان یبوست با انجیر

انجیر ( تازه و خشک) سرشار از فیبر است. هم‌چنین این میوه‌ی محبوب و خوشمزه درست مانند یک ملین طبیعی عمل می‌کند. آدم‌های مبتلا به یبوست مزمن می‌توانند انجیر را به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کنند. به علاوه، برای درمان یبوست می‌توانید هم از انجیر خشک و هم‌ از انجیر تازه استفاده کنید. اگر در خانه‌تان انجیر تازه دارید، باید آن را بهه همراه پوست و به صورت کامل مصرف نمایید، زیرا پوست انجیر نیز مملو از کلسیم و فیبر است.

benefits of figs large banooyeshahr - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۱۴– یبوست شدید و آلو سیاه

آلو سیاه از میوه هاییست که سرشار از فیبر هستند و برای درمان یبوست شدید بسیار مفید می باشند. ۳ عدد آلو سیاه حاوی ۳ گرم فیبر است و همچنین آلو سیاه دارای ترکیبی است که باعث تحریک شدن انقباض روده شده و شما نیاز به سرویس بهداشتی پیدا خواهید کرد. یکی دیگر از میوه های خشک شده ی مفید، انجیر است که برخلاف آلو نفخ چندانی نمی آورد.

pflaumen ml - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۱۵- درمان یبوست شدید با روغن کرچک

روغن کرچک ملین محرکی است که می‌تواند به تحریک روده‌ی بزرگ و کوچک، و هم‌چنین بهبود وضعیت اجابت مزاج کمک کند. ساده‌ترین روش درمان یبوست با روغن کرچک این است هر روز صبح با شکم خالی ۱ تا ۲ قاشق چای خوری از آن را میل نمایید. به علاوه، اگر از طعم روغن کرچک خوش‌تان نمی‌آید، می‌توانید آن را با آبب میوه‌ی مورد علاقه‌تان مخلوط نمایید. با مصرف روغن کرچک در ظرف چند ساعت در وضعیت گوارشی‌تان بهبود چشمگیری مشاهده خواهید کرد. با وجود این، نباید از این روش درمان به مدت طولانی و مکرر استفاده کنید، زیرا مصرف مداوم و زیاد روغن کرچک عوارض جانبی به همراه دارد.

castor oil - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۱۶– مخلوط دانه‌ها و مغزها

ترکیب دانه‌های خوراکی تاثیر فوق‌العاده‌ای در دریافت فیبر موجود در آن‌ها و کمک به درمان یبوست خواهد داشت.

gl 1513500871 - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

۱۷ درمان یبوست با ورزش

حتی روزانه ۱۵ دقیقه پیاده روی روزانه به شما کمک می کند تا مواد غذایی از مسیر روده سریع تر عبور کند. اگر شما پس از صرف یک غذای سنگین احساس خواب آلودگی پیدا کردید تلاش کنید در همان مکانی که هستید، تحرک داشته باشید. این تحرک و فعالیت به فرآیند هضم غذا کمک کننده است و از حس سنگینی پس از صرف غذای پر کالری و حجیم جلوگیری می کند و برای درمان یبوست شدید مفید است.

Fotolia 1000x44 min - درمان یبوست : راه حل طبیعی برای درمان یبوست

غذاهایی که باعث تشدید یبوست می‌شوند

۱. غذاهایی با کالری زیاد و مواد مغذی کم: غذاهای حاوی مقدار زیادی کالری اما با فیبر یا مواد مغذی بسیار اندک، باید کم یا حذف شوند. از این دست غذاها می‌توان به پنیر، فست فود، بستنی، چیپس، غلات صبحانه (سیریال) شیرین‌شده، گوشت فرآوری‌شده مثل کالباس یا هات داگ و غذاهای یخ‌زده با سدیم بالا اشاره کرد.

۲. غذاهای سرخ‌شده: چربی ترانس (که معمولا فقط در غذاهای سرخ‌شده، فست‌فودها و محصولات بسته‌بندی پرچرب یافت می‌شود) سبب کندی انتقال مدفوع در روده می‌شود، و اساسا روند هضم غذا را مختل می‌کند.

۳. الکل: الکل ادرارآور است و سبب از دست دادن مایعات بدن می‌شود؛ به همین علت مصرف الکل، سیستم گوارش انسان را مختل و یبوست را بدتر می‌کند.

۴. محصولات لبنی پاستوریزه: برخی از افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز هستند و مصرف محصولات لبنی پاستوریزه می‌تواند در آن‌ها منجر به یبوست شود.

۵. آرد تصفیه‌شده: آرد تصفیه‌شده در واقع هیچ فیبری ندارد، بنابراین باعث وخامت یبوست می‌شود.

۶. کافئین: کافئین بسته به کسی که آن را مصرف می‌کند، تاثیرات متفاوتی بر هضم غذا دارد. در برخی افراد، مصرف کافئین ادرارآور است و گاهی باعث افزایش اضطراب می‌شود و یبوست را بدتر می‌کند که همه‌ی این‌ها علائم مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین است. برای برخی دیگر مصرف کافئین با تحریک انقباض عضلات، باعث بهبود حرکات روده می‌شود. در هر صورت در مصرف قهوه باید اعتدال رعایت شود. در طول روز نیز باید به مقدار کافی مایعات مصرف کنید تا بدن دچار کمبود آب نشود.

مکمل‌های مؤثر در کاهش علائم یبوست

۱. جوانه‌ی چیا و دانه‌ی کتان: فیبر زیاد و چربی‌های سالم به جذب آب کمک می‌کند. روغن دانه‌های کتان به چرب و روان‌سازی روده کمک می‌کند. روزانه حدود ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری دانه‌ی کتان یا چیا (بهتر است خیس‌خورده باشد تا مواد مغذی آن بیشتر آزاد شود) را با آب یا مایعات دیگر مصرف کنید و یک قاشق غذاخوری روغن دانه‌ی کتانبخورید.

۲. پوست اسپرزه: اسپرزه حاوی فیبر بالا و برای تشکیل مدفوع مفید است. ترکیب این ماده با آب یا مایعات دیگر بر حجم آن می‌افزاید و این امر سبب تحریک روده و عبور سریع‌تر مدفوع از دستگاه گوارش می‌شود. خوب است بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال، هر روز یک قاشق غذاخوری پوست اسپرزه با یک فنجان آب یا مایعات دیگر ترکیب و مصرف کنند.

۳. روغن جگر ماهی کاد: در این درمانی سنتی فرد باید هر روز صبح، ناشتا، ترکیب یک قاشق غذاخوری روغن جگر ماهی کاد یا روغن دانه‌ی کتان با یک فنجان آب هویج را بنوشد تا باعث تحریک روده شود.

۴. فیبر سیب: سیب (و گلابی) حاوی نوعی خاصی از فیبر به نام پکتین است. پکتین، این فیبر نامحلول، سبب می‌شود مدفوع حجیم شده و به راحتی از دستگاه گوارش عبور کند. هر روز دو بار ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری از این ماده را مصرف کنید.

۵. منیزیم: منیزیم قدرت حرکت روده را بهبود می‌بخشد. این مکمل را به آرامی به رژیم غذایی خود اضافه کنید و اگر دچار اسهال شدید مصرف آن را قطع کنید. روزانه ۲۵۰ میلی‌گرم منیزیم را ۲ تا ۴ بار استفاده کنید.

۶. پروبیوتیک‌ها: حفظ سلامت روده‌ها عامل اصلی جلوگیری از مشکلات گوارشی است. روزانه پروبیوتیک‌هایی مصرف کنید که شامل حداقل ۱۵ میلیارد ارگانیسم زنده و فعال باشد.

۷. آب آلوئه‌ورا: این نوشیدنی به کاهش التهاب و افزایش حرکات روده کمک می‌کند. برای درمان یبوست، روزانه یک تا ۴ فنجان (بر اساس شدت علائم) آب آلوئه‌ورا مصرف کنید.

 

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi