دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

علت چاق شدن بعد از ازدواج در خانم‌ها و راه جلوگیری از آن

e3a4d866 10f7 4d98 8288 9b16eced624c - علت چاق شدن بعد از ازدواج در خانم‌ها و راه جلوگیری از آن

علت چاق شدن بعد از ازدواج در خانم‌ها و راه جلوگیری از آن

بیشتر خانم‌ها در سال اول ازدواج چاق می‌شوند. این چاق شدن روی جذابیت ظاهری تأثیرات زیادی می‌گذارد. علت چاق شدن بعد از ازدواج چیست ؟ چرا بعد از اینکه عروس خانم وارد خانه بخت شد، سروکله چربی‌ها پیدا می‌شود؟ چاق شدن بعد از ازدواج، به‌ویژه در خانم‌ها، خیلی رایج است؛ طوری که ترتیب مقاطع عاطفی را در زندگی تغییر داده است: عاشق شدن، ازدواج، چاقی.

یکی از بدترین جنبه‌های چاق شدن بعد از ازدواج این است که طرف مقابل احساس می‌کند، شما دیگر برای رابطه ارزش چندانی قائل نیستید و با رسیدگی نکردن به ظاهر و افزایش وزن، این پیام ناخوشایند را تلویحا منتقل می‌کنید. اما واقعا علت چاق شدن بعد از ازدواج چیست؟ دز ادامه با ما همراه باشید تا علل چاقی بعد از ازدواج را مورد بررسی قراردهیم…

۱. رژیم‌های قبل از ازدواج

عروس‌ خانم‌های محترم معمولا در دوران نامزدی بسیار خوش‌اندام و متناسب به‌نظر می‌رسند؛ به‌طوری‌که در روز ازدواج با خانمی طرف هستیم که حتی ۱ گرم اضافه‌وزن ندارد. این دوستان معمولا با رژیم‌ غذایی خیلی سرسخت و شمارش کالری‌هایی که روزانه از حد ۱۰۰۰ کالری تجاوز نمی‌کند چنین می‌شوند و ساعت‌ها ورزش هوازی نیز به کاهش وزن سریع آنها بیشتر و بیشتر کمک می‌کند.

اگر با روش‌های فوری و تمرینات سخت وزن از دست بدهید، پس از اینکه به وزن ایده‌آل دست پیدا کردید و دیگر این شیوه را ادامه ندادید، دچار افزایش وزن خواهید شد. سوخت‌وساز بدن دچار دست‌کاری‌ هایی می‌شود که در بلندمدت تناسب اندام را بر هم می‌زند. پس اگر در آستانه ازدواج هستید، دست‌به‌کار بشوید و با رژیم‌ غذایی آهسته و پیوسته وزن خود را تغییر بدهید تا این تغییر، دوام و ماندگاری بیشتری داشته باشند.

عروس سال شوید - علت چاق شدن بعد از ازدواج در خانم‌ها و راه جلوگیری از آن

۲.خوشگذرانی!

سفر و کار نکردن و استراحت ناشی از آن بدن را در موقعیت اضافه وزن قرار می دهد. مشکل دیگر دید و بازدیدها و به اصطلاح پاگشاهایی است که برای عروس و داماد برگزار می شود. خانواده عروس، داماد و دوستان و آشنایان طبق یک سنت دیرینه عروس و داماد را به مهمانی دعوت می کنند. این مهمانی ها که گاه تا چند ماه طول می کشد، باعث می شود عروس و داماد، مخصوصا عروس ها فعالیتهای روزانه خود را تعطیل کنند. مثلا اگر آشپزی یا کار خانه داشتند، از آن معاف باشند. خانواده ها هم برای اینکه به اصطلاح سنگ تمام بگذارند، انواع غذاها را درست می کنند و از عروس و داماد می خواهند بیشتر غذا بخورند. تا جایی که اگر عروس و داماد از خوردن چیزی که به آنها تعارف شده امتناع کنند یا تعارف کسی را رد کنند، کارشان به دلایل فرهنگی پسندیده نیست و باعث دلخوری خانواده ها می شود همین مهمانی های طولانی و پشت سر هم دلیلی بر شروع یک اضافه وزن می شود. این مهمانی ها می تواند مدتها طول بکشد و موجب چاقی بعد از ازدواج گردد.

۳. خوردن وعده‌های غذایی حجیم

اگر دقیق‌تر به علت چاق شدن بعد از ازدواج بپردازیم، باید گفت که بانوان محترم در غذا خوردن از همسر گرامی الگوبرداری می‌کنند. آقایان معمولا بیشتر از خانم‌ها غذا می‌خورند. بعد از ازدواج زوج‌ها بیشتر اوقاتی که باهم می‌گذرانند، معطوف به آشپزی در کنار هم یا رفتن به رستوران و در کل کارهایی می‌شود که محوریت آنها غذا و خوردن است. شاید شما هم متوجه زوج‌هایی شده باشید که تلاش آنها برای نزدیکی بیش‌ازحد به یکدیگر آدم را کفری می‌کند. یکی از کارهای ناخوشایند و اعصاب‌خرد‌کن این زوج‌ها تسهیم بشقاب غذاست که نهایتا دود این کار به چشم خودشان و بیشتر خانم‌ها می‌رود، زیرا آقایان مقدار بیشتری غذا می‌خورند و خانم‌ها نیز باید آنها همراهی می‌کنند.

پس اگر در دوران شیرین نامزدی هستید یا تازه ازدواج کرده‌اید، حواس‌تان را حسابی جمع کنید. یادتان باشد پابه‌پای هم غذا خوردن تنها راه ابراز علاقه به همسر و تفاهم نیست. اگر قرار است در رستوران غذا بخورید، قبل از خروج از منزل سعی کنید کمی خود را سیر کنید تا در آنجا زیاده‌روی نکنید.

۴. اصرار به صرف غذا در کنار یکدیگر

زوج‌هایی که تازه ازدواج کرده‌اند، مایل هستند که هر کاری را کنار هم انجام بدهند. مثلا خانم‌ها کمتر حاضر می‌شوند بدون همسرشان غذا بخورند. پس در طول روز خود را گرسنه نگه می‌دارند تا با همسر غذا بخورند. این کار نیز دوباره به‌ضرر عروس تمام می‌شود، چون فرایند غذا خوردن آقایان کمی متفاوت است. مثلا آنها غذا را کمتر می‌جوند و در طول روز نیز کمتر به خوردن تنقلات میل دارند. این تفاوت باعث می‌شود، خانم‌ها در کنار همسرشان زیادتر غذا بخورند و درنتیجه اضافه‌وزن پیدا کنند. تازه‌عروس گرامی یادتان باشد که در طول روز میان وعده‌های مغذی مانند ماست یا میوه‌هایی چون موز مصرف کنید. سر میز غذا از شمارش کالری‌ها غافل نشوید تا دچار چاقی بعد از ازدواج نشوید.

couple eating dinner.jpg.653x0 q80 crop smart - علت چاق شدن بعد از ازدواج در خانم‌ها و راه جلوگیری از آن

۵. امان از کدبانوگری

یکی از عادت های بد عروس خانم ها این است که در ماه های اول ازدواج به اصطلاح جوگیر می شوند و غذاهای متنوع و دسرهای پرکالری و پرحجمی را برای وعده های غذایی به ویژه برای شام تهیه میکنند تا کدبانو بودنشان را به رخ بکشند! و از همسرشان هم توقع دارند همه خوراکی های سر میز غذا را تا انتها بخورد. حتی خودشان هم با آقای خانه همراهی می کنند و به هیچ کدام از کالری ها نه نمی گویند و هر روز به این بهانه چند برابر نیاز واقعی بدنشان کالری دریافت می کنند و وقتی به خودشان می آیند که ترازو 10 تا 15 کیلو اضافه وزن را نشان می دهد. بنابراین کدبانوگری هم می تواند موجب چاقی بعد از ازدواج شود.

۶. آشپزخانه تان سوپرمارکت نیست

پیشخوان آشپزخانه فقط برای قراردادن اشیا و همچنین آماده کردن غذا است و نباید روی آن انواع بیسکوییت ها یا تنقلات دیگر به شما چشمک بزنند. وقتی این تنقلات دم دست باشد معلوم است که تمایل بیشتری به خوردنشان دارید. از این گذشته بعضی از آشپزخانه ها یک سوپرمارکت مجزا هستند و هر خوراکی از هر نوعی که بخواهید در آن ها پیدا می شود. لطفا خوراکی ها را در کابینت های آشپزخانه انبار نکنید چرا که با این کار خطر چاقی در کمین شما است.

۷. کم‌تحرکی و محدود شدن در آشیانه عشق

زوج‌هایی که تازه ازدواج کرده‌اند، معمولا کم‌تحرک‌تر از گذشته می‌شوند. شما وقتی مجرد هستید، بیشتر به برنامه‌های بیرون از خانه فکر می‌کنید. با دوستان‌تان قرارهای مختلف می‌گذارید، بیشتر به باشگاه و استخر و… می‌روید، اما پس از ازدواج، دو کبوتر عاشق ترجیح می‌دهند تا در کنار هم اوقات‌شان را بگذارند و در بیشتر موارد نیز از خانه خارج نمی‌شوند. این بی‌تحرکی و محدود شدن به تخت و مبلِ جلویِ تلویزیون شما را چاق خواهد کرد. زوج‌های جوان باید برای گذراندن اوقات فراغت در کنار یکدیگر به فکر فعالیت‌های پرتحرکی مانند قدم زدن، ورزش کردن در کنار هم و… باشند.

۸. خارج از خانه غذا خوردن

یکی از بهترین تفریح های زوج های جوان در ماه های اول ازدواج، امتحان غذاها و دسرهای متنوع در رستوران های مختلف است. از طرفی مدتی طول می کشد که خانم ها به ویژه خانم های شاغل به شرایط جدید و آشپزی روزانه عادت کنند و تا آن زمان، غذا خوردن در رستوران و سفارش غذا از بیرون تنها گزینه های موجود خواهد بود که متاسفانه اضافه وزن تازه عروس و داماد را رقم می زند.

resturant 6688 - علت چاق شدن بعد از ازدواج در خانم‌ها و راه جلوگیری از آن

۹. قرصهای چاق کننده از عوامل چاقی بعد از ازدواچ

مسائل فیزیولوژیک هم در بروز این چاقی بی تاثیر نیست. بخشی از این مسائل به تغییرات طبیعی که بعد از ازدواج در بدن خانم ها رخ میدهد، بازمیگردد. استفاده از قرصهای ضد بارداری هم اگر چه طبیعی نیست اما در زمره مسائل فیزیولوژیک بعد از ازدواج قرار می گیرد. این قرصها دارای ترکیبات استروئیدی(کورتونی) هستند. این ترکیبات استروئیدی از سه راه می توانند باعث افزایش وزن در عروس خانمها شوند. اولین دلیل این است که این قرصها آب را در بدن نگه می دارند حتی ممکن است 2 تا 3 کیلو آب فقط به دلیل استفاده از این گونه قرص ها در بدن محبوس بماند و باعث اضافه وزن شود. دلیل دوم به افزایش اشتها در اثر مصرف این قرصها بازمی گردد. معمولا در بسیاری از خانمها این افزایش اشتها رخ می هد. دلیل سوم مربوط به تجمع چربی است. ترکیبات استروئیدی باعث تولید چربی در بدن شده و چربی باعث چاقی بعد از ازدواج می شود.

۱۰. احساس راحتی بیش از حد

در نهایت، دیگر علت چاق شدن بعد از ازدواج را صریح و روشن بیان می‌کنیم. شاید شما این علت را قبول نداشته باشید اما واقعیت محض است. بیشتر افراد پس از اینکه قلب طرف مقابل را تسخیر کردند، لزومی نمی‌بینند که مانند سابق به خود رسیدگی کنند و به زیبایی و تناسب اندام و ظاهرشان توجه نشان بدهند. بی‌تفاوتی و اهمیت ندادن به ظاهر باعث می‌شود که طرفین نسبت به هم احساس سردی کنند و این‌طور فکر کنند که روابط‌شان دیگر مثل گذشته پرشور و حرارت نیست. چنین سردی در رابطه زندگی مشترک را با خطر مواجه می‌کند.

هرگز اجازه ندهید که خیال آسوده‌تان بعد از ازدواج باعث چاقی و رسیدگی نکردن به سر و وضع‌تان بشود. این بی‌خیالی در درجه اول توهین به خودتان و سپس بی‌احترامی به یارتان است. شما در همه شرایط، چه تأهل و چه دوران مجردی، باید همیشه به سلامتی و حفظ زیبایی ظاهرتان اهمیت بدهید. پس در برنامه ریزی هایتان حتما به انجام تمرینات ورزشی یا رفتن به باشگاه فکر کنید.

در ادامه توصیه‌هایی وجود دارد که به زوج‌ها کمک می‌کند در عین خوشبختی مراقب سلامت خود باشند و مانع اضافه وزن بعد از ازدواج شوند؛

  • فعالیت‌هایی که را که قبل از ازدواج برایتان مهم بودند بعد از ازدواج نیز از سر بگیرید…
  • کلاس‌های ایروبیک یا یوگا، والیبال‌های دوستانه هفتگی و کوه‌نوردی روزهای تعطیل یا پیاده‌روی آخر هفته را صرفا به این دلیل که حالا متاهل شده‌اید کنار نگذارید.
  • حتی اگر برای وقت گذاشتن در این زمان‌های کوتاه برای چند ساعتی از همسرتان دور می‌شوید هم آنها را از برنامه زندگی‌تان حذف نکنید چون شما سلامت خود را با اضافه وزن به خطر ‌می‌اندازید و قطعا این چیزی نیست که همسرتان بخواهد. حتی اگر در شروع دوباره این فعالیت‌ها چندان کششی هم از طرف شما وجود نداشته باشد اما مطمئن باشید که ناراحتی ناشی از اضافه وزن برایتان سخت‌تر خواهد بود.
  • همراه یکدیگر ورزش کنید؛‌ شما مجبور نیستید بدوید ،‌یا اینکه در باشگاه ورزشی وزنه‌های سنگین بزنید. فعالیت فیزیکی شما می‌تواند یک پیاده‌روی منظم و دلچسب در پارک باشد. می‌توانید روزهایی را در هفته همراه همسرتان برنامه ریزی کنید تا پیاده روی را دو نفره انجام بدهید، کوهنوردی کنید یا بدمینتون بازی کنید. مهم این است فعالیتی را انتخاب کنید که برای هر دوی شما جالب توجه باشد.

 

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi