دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

ارتباط بین چاقی و سرطان ؛ آیا چاقی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

Obesity Linked to 13 Types of Cancer 1440x810 - ارتباط بین چاقی و سرطان ؛ آیا چاقی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

ارتباط بین چاقی و سرطان ؛ آیا چاقی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

خطر بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ، در افراد دچار اضافه وزن یا چاقی، افزایش می یابد. شواهد موجود حاکی از ارتباط بین چاقی و سرطان می باشد.  حفظ وزن مناسب بدن در پیشگیری از سرطان مهم بوده و حتی در روند بهبود بیماران مبتلا به سرطان نیز تأثیرگذار است. بروز انواع سرطان ها با سبک زندگی ما کاملاً در ارتباط است. رژیم غذایی، سیگار و مواد مخدر، ورزش نکردن می تواند زمینه بروز انواع بیماری ها از جمله سرطان باشند.  ژن ها تأثیر خاص خود را در بروز سرطان ها دارند و داشتن سابقه ی خانوادگی در ابتلا به سرطان می تواند افراد آن خانواده را هم در معرض بیماری سرطان قرار دهد، اما سبک زندگی ما حتی بیشتر از ژن ها با انواع سرطان ها در ارتباط است و نمی توان گفت کسی که سابقه سرطان در خانواده و فامیل نداشته باشد به سرطان مبتلا نمی شود و یا کسی که سابقه در خانواده اش دارد حتماً به سرطان مبتلا می شود.

چاقی و ابتلا به سرطان!

شواهد موجود حاکی از آن است که حفظ وزن مناسب بدن در پیش گیری از سرطان مهم بوده و حتی در روند بهبود بیماران مبتلا به سرطان نیز تأثیر گذار است. علاوه بر افزایش وزن در دوران بزرگ سالی که با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است، بالا بودن وزن به هنگام تولد نیز احتمالاً رابطه مختصری با افزایش خطر سرطان دارد . ممکن است این تغییرات مکرر وزن، رابطه ای با افزایش خطر بروز سرطان داشته باشد.  نه تنها اضافه وزن بلکه نوع دریافت غذایی در ایجاد بیماری مؤثر است . دکتر تیرنگ نیستانی در همین خصوص می گوید:برخی از سرطان ها بر اثر اختلالات وزنی به وجود می آید که از جمله شایع ترین این سرطان ها می توان به سرطان مجاری دستگاه گوارش، سرطان پروستات و سرطان رحم اشاره کرد.

 انواع سرطان های مرتبط با چاقی

اگر چه چاقی با 13 نوع سرطان مرتبط است ممکن است خطر ابتلا به انواع سرطان را نیز افزایش دهد لیست زیر به ترتیب حروف الفبا (نه نشانگر میزان خطر ابتلا به سرطان) به علت چاقی است.
بیشتر درباره انواع سرطانی رایج است.

چاقی و سرطان پستان

خطر ابتلا به سرطان پستان به علت چاقی به طور عمده در زنان یائسه و به ویژه برای انواع خاصی از سرطان های پستان دیده می شود زمانی که هرگز از هورمون جایگزین (HRT) استفاده نشد این ارتباط با سرطان چاقی نیز در مردان مبتلا به سرطان پستان مشاهده شده است.

1 182 760x400 - ارتباط بین چاقی و سرطان ؛ آیا چاقی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

چاقی و سرطان روده بزرگ

سرطان کولورکتال یک بدخیمی در روده بزرگ یا راست روده است این یکی از شایع ترین انواع سرطان در کشورهای توسعه یافته است سرطان کولورکتال نیز دومین نوع از مرگبار ترین سرطان است که در مردان و زنان اتفاق می افتد.

چاقی و سرطان آندومتری

سرطان آندومتر، بدخیمی از پوشش داخلی رحم (اندومتریوم) است همچنین ممکن است به طور کلی به سرطان رحم مراجعه شود اما انواع دیگر سرطان رحم نیز وجود دارد نشان داده شده است که چاقی خطر ابتلا به شایع ترین نوع، سرطان آندومتر را افزایش می دهد.

چاقی و سرطان مری

سرطان مری یکی از بدخیمی های مری است (لوله غذا یا مری) که بین گلو و معده اجرا می شود چاقی 2 تا 4 بار بسته به درجه چاقی افزایش خطر ابتلا به سرطان مری، به ویژه آدنوکارسینوم مری، را افزایش می دهد.

چاقی و سرطان کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا نوع دیگری از سرطان است که با چاقی مرتبط است این افزایش خطر نیز در افرادی که اضافه وزن دارند دیده می شود با این حال، سرطان کیسه صفرا در افرادی که چاق هستند رخ می دهد سه برابر بیشتر در افراد دارای اضافه وزن است.

چاقی و سرطان معده

سرطان معده بدخیمی معده است چاقی به طور خاص به سرطان معده Cardia مرتبط است این سرطان در بخش اول معده (قلب) است که به مری می رسد سرطان کاردیای معده دو برابر بیشتر در افراد چاق رخ می دهد.

600x360 760x400 - ارتباط بین چاقی و سرطان ؛ آیا چاقی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد؟

چاقی و سرطان کبد

سرطان کبد در میان مردان شایعتر است و در میان افراد چاق شایعتر است در حالی که این نوع سرطان همچنین با الکل و نوع خاصی از ویروس هپاتیت مرتبط است ممکن است به بیماری کبدی چرب غیر الکلی مرتبط باشد این است که در آن کبد چربی در کبد اغلب به عنوان یک نتیجه از چاقی رخ می دهد.

چاقی و سرطان کلیه

سرطان کلیه در میان ده بیماری شایع در آمریکا است این با احتمال دو برابر در افرادی که دارای اضافه وزن و چاق هستند رخ می دهد به خصوص با یک نوع سرطان کلیوی شناخته شود این خطر نیز می تواند به طور قابل ملاحظه ای افزایش یابد در حالی که فرد دارای فشار خون بالا (فشار خون بالا) است  و در افراد دارای اضافه وزن و چاق رایج است.

چاقی و مولتیپل میلوما

مولتیپل میلوما، سرطان یک نوع سلول سفید خون شناخته شده به عنوان سلول های پلاسمی است گرچه افزایش خطر در مقایسه با سایر انواع سرطان های مرتبط با چاقی نیز زیاد نیست هنوز هم قابل توجه است مطالعات نشان داده اند که افرادی که چاق هستند 10 تا 20 درصد بیشتر احتمال ابتلا به مولتیپل میلوما را افزایش می دهند.

چاقی و مننژیوم

مننژیوم ها تومورهایی هستند که به آرامی رشد می کنند که از پوشش در اطراف مغز و نخاع (مننژ) بوجود می آیند. بیشترین مننژیوم ها خوش خیم (غیر سرطانی) هستند. با این حال، حدود 1 در 5 مننژیوم بدخیم (سرطانی) هستند. خطر ابتلا به مننژیوم ها در افراد چاق بطور معنی داری بالاتر است اما افراد با اضافه وزن نیز در معرض خطر بیشتری هستند.

چاقی و سرطان تخمدان

سرطان تخمدان در زنان چاق کمی بالاتر است همانند سرطان سینه، در میان زنان که هرگز از درمان جایگزینی هورمون (HRT) برای یائسگی استفاده نکردند خطر بیشتر است.

چاقی و سرطان پانکراس

سرطان پانکراس در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند بسیار بالاتر است همچنین در میان افرادی که دور شکم بیشتری دارند به علت چربی شکم رایج است.

چاقی و سرطان تیروئید

سرطان تیروئید یکی از ده تا رایج ترین سرطان در ایالات متحده است خطر ابتلا به سرطان تیروئید در افرادی که دارای اضافه وزن یا چاق هستند کمی بالا است.

راه پیشگیری از سرطان ناشی از چاقی 

برای پیشگیری از سرطان ناشی از چاقی راه حل هایی وجود دارد.  می توان به کاهش وزن، بهبود شیوه ی زندگی و سعی در تغییر سبک زندگی و پر تحرک بودن، رژیم غذایی دریافتی، عدم مصرف چربی های بد مانند چربی های جامد و ترانس، افزایش مصرف سبزی ها و دریافت میوه در حد متعادل اشاره کرد. این دریافت رژیم غذایی نامناسب است که باعث بروز بیماری می شود، برای مثال کمبود ویتامین D در بدن باعث بروز انواع سرطان های گوارشی می شوند .هر چه توده ی چربی در بدن بیشتر شود، وجود ویتامین D کاهش می یابد و این می تواند زمینه ساز بروز سرطان در فرد شود.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi