دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

فلفل چیلی و کمک برای کاهش وزن افراد مبتلا به چاقی 

chilli 1437775 1920 - فلفل چیلی و کمک برای کاهش وزن افراد مبتلا به چاقی 

فلفل چیلی و کمک برای کاهش وزن افراد مبتلا به چاقی

چاقی یک مشکل شایع و رو به افزایش در سراسر جهان است. اضافه وزن خطر بیماری های متابولیکی مانند دیابت نوع 2، فشارخون بالا، آترواسکلروز و بیماری های قلبی و عروقی و همچنین برخی از سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. در حال حاضر در سراسر جهان از هر 3 نفر 1 نفر به اضافه وزن یا چاقی مبتلا است. درمان اصلی مشکل چاقی و اضافه وزن پیروی از رژیم غذایی مناسب و ورزش است. اما کاهش وزن و حفظ وزن کاهش یافته در دراز مدت برای برخی از افراد دشوار است. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که داروی حاوی کپسایسین سبب کاهش وزن بلند مدت و بهبود سلامت متابولیک (قند خون، کلسترول و علائم بیماری کبد چرب) در موش‌های تغذیه شده با رژیم غذایی پرچرب می‌شود. کپسایسین ترکیبی موجود در فلفل چیلی (فلفل قرمز و تند) است که در ایجاد طعم تند آن نقش دارد.

کپسایسین سبب افزایش ترشح آدرنالین می شود و از این رو ضربان قلب افزایش یافته و بدن دچار تعریق می شود. دانشمندان معتقدند که بالا‌رفتن ضربان قلب و عرق‌کردن ناشی از بالارفتن حرارت بدن است که باعث افزایش متابولیسم سوخت‌و‌ساز شده و در نتیجه سبب از دست‌دادن کالری بیشتر و لاغری می‌شود.

مطلب مرتبط:  ویژگی های یک رژیم لاغری اصولی برای کاهش وزن

obesity 1531829781 - فلفل چیلی و کمک برای کاهش وزن افراد مبتلا به چاقی 

دی‌هیدروکاپسیات (DCT)، ترکیبی از خانواده کپسایسین‌ها هستند که در بسیاری از قرص‌های لاغری استفاده می‌شوند. داروی لاغری  Metabocin نیز دارای کپسایسین است. این دارو به گونه‌ای طراحی شده که کپسایسین موجود در آن به آرامی در طول روز آزاد می‌شود. بنابراین، بدون ایجاد التهاب و یا سایر عوارض جانبی اثرات ضدچاقی خود را اعمال می کند. این دارو به گیرنده‌هایی که بر روی سلول های چربی قرار دارند اثر گذاشته و سبب می‌شود سلول‌های چربی سفید به جای آن که چربی را ذخیره کنند آن را مصرف کرده و بسوزانند. در نتیجه کاهش وزن حاصل می شود.

با توجه به آنچه گفته شد ممکن است برخی افراد به منظور کاهش وزن به مصرف بیشتر غذاهای تند تمایل پیدا کنند. اما ذکر این نکته ضروری است که بیشتر کپسایسین موجود در مواد غذایی تند داخل بدن جذب نمی‌شود. در حالیکه در داروی Metabocin تغییراتی روی کپسایسین انجام شده تا جذب آن بهبود یابد.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت برنامه غذایی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi