دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

استعداد ژنتیکی مانع کاهش وزن کودکان و نوجوانان چاق نمی‌شود

family obese - استعداد ژنتیکی مانع کاهش وزن کودکان و نوجوانان چاق نمی‌شود

استعداد ژنتیکی مانع کاهش وزن کودکان و نوجوانان چاق نمی‌شود

شیوع چاقی در میان کودکان و نوجوانان در سرتاسر جهان رو به افزایش است. اضافه وزن خطر ابتلا به حمله قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان را در سال‌های بعدی زندگی افزایش می‌دهد. عوامل محیطی و استعداد ژنتیکی، هر دو، در بروز چاقی و اضافه وزن نقش دارند. از مهم‌ترین عوامل محیطی موثر در چاقی می‌توان به سبک زندگی اشاره کرد. افزایش بی‌تحرکی و تمایل افراد به مصرف غذاهای آماده، فست‌ فودها و سایر غذاهای پرچرب و شیرین در افزایش وزن نقش بسزایی دارد. در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۲۴ میلیون کودک و نوجوان در سراسر جهان به چاقی مبتلا بودند. گروهی از محققان برآن شدند تا تاثیر ژنتیک را بر کاهش وزن کودکان بررسی کنند. هدف از انجام این تحقیق این بود که مشخص شود آیا استعداد ژنتیکی برای ابتلا به چاقی و اضافه وزن مانع کم کردن وزن می‌شود یا خیر؟

مطلب مرتبط: راه و روش هایی موثر برای کنترل و درمان چاقی کودکان

kid on scales - استعداد ژنتیکی مانع کاهش وزن کودکان و نوجوانان چاق نمی‌شود

در این تحقیق حدود ۷۵۰ کودک و نوجوان مبتلا به اضافه وزن و چاقی شرکت کردند. میانگین سنی شرکت کنندگان ۱۱/۶ سال بود. ابتدا وضعیت ژنتیکی این افراد بررسی شد. سپس از آن‌ها خواسته شد تا سبک زندگی خود را تغییر دهند. به عنوان مثال، باید رژیم غذایی، فعالیت بدنی، فعالیت‌هایی که در حالت نشسته انجام می‌دادند، میزان خواب و میزان استفاده از شیرینی‌جات را تغییر می‌دادند. این تغییرات به مدت ۶ تا ۲۴ ماه ادامه داشت.
نتایج این تحقیق نشان داد که صرف نظر از استعداد ژنتیکی افراد برای ابتلا به چاقی، تغییر سبک زندگی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این یافته‌ها می‌تواند افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی را نسبت به اثربخش بودن درمان‌های موجود نظیر رژیم عذایی و تغییر سبک زندگی امیدوار سازد.

مطلب مرتبط: ژنتیک چاقی ، نقش عوامل ژنتیکی در پیدایش و شیوع بیماری چاقی

1456845085childhood obesity - استعداد ژنتیکی مانع کاهش وزن کودکان و نوجوانان چاق نمی‌شود

نتیجه گیری: استعداد ژنتیکی ابتلا به اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان نمی تواند مانع کاهش وزن آنها شود. زیرا اصلاح رژیم غذایی، افزایش فعالیت بدنی و برخورداری از خواب کافی در این شرایط می‌تواند به کاهش وزن آن‌ها کمک کند.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi