دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

چاقی و نقشی که در بروز و تشدید علائم بیماری آسم دارد

asthma - چاقی و نقشی که در بروز و تشدید علائم بیماری آسم دارد

چاقی و نقشی که در بروز و تشدید علائم بیماری آسم دارد

چاقی به علت تجمع بیش از حد چربی در بدن ایجاد می‌شود. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که فرد بیش از نیاز خود غذا مصرف کرده و انرژی دریافت نماید. بالا بودن وزن خطر ابتلا و یا تشدید برخی بیماری ها را افزایش می دهد که از آن جمله می‌توان به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی – عروقی، برخی سرطان‌ها و آسم اشاره کرد.
بیماری آسم به سبب تنگی و التهاب راه‌های هوایی ایجاد می شود. این وضعیت می‌تواند با علائمی مانند تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه و … همراه شود. داروهای خوراکی یا استنشاقی مختلف، از جمله کورتیکواستروئیدها، برای کنترل علائم این بیماری تجویز می‌شوند.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی مبتلایان به آسم : رژیم غذایی مفید و تغذیه سالم در بیماری آسم

ابتلا به چاقی و اضافه وزن سبب بروز التهاب در راه‌های هوایی می‌گردد. همچنین در برخی از افراد مبتلا به چاقی نوعی از آسم مشاهده می‌شود که التهاب راه‌های هوایی علت بروز آن نیست. بلکه در این افراد افزایش واکنش عضله صاف راه‌های هوایی نسبت به مواد آلرژی‌زا سبب بروز آسم و تنگی نفس می‌شود. این افزایش واکنش منجر به باریک شدن راه‌های هوایی و اختلال در تنفس می‌گردد. بنابراین به طور کلی می‌توان گفت چاقی عاملی است که خطر ابتلا به آسم را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر شواهد نشان می‌دهد که در افراد چاق احتمال ابتلا به آسم شدید، عدم کنترل مناسب بیماری و کاهش پاسخ‌دهی به درمان دارویی با کورتیکواستروئیدها بیشتر است.
تحقیقی که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد که چاقی سبب تغییر عملکرد عضلات راه‌های هوایی و افزایش خطر ابتلا به آسم می‌شود. نتایج این تحقیق می‌تواند به کنترل آسم بدون استفاده از داروها کمک کند. سبک زندگی سالم، پیروی از رژیم غذایی متعادل که سرشار از میوه، سبزی، حبوبات و غلات کامل باشد و فعالیت بدنی منظم در کاهش وزن یا حفظ آن در محدوده طبیعی نقش اساسی دارد.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi