ارتباط چاقی و اضافه وزن با ریفلاکس معده به مری (GERD)

acid reflux - ارتباط چاقی و اضافه وزن با ریفلاکس معده به مری (GERD)

ارتباط چاقی و اضافه وزن با ریفلاکس معده به مری (GERD)

ریفلاکس به بازگشت اسید معده به مری گفته می شود. به تازگی محققان و پزشکان دریافته‌اند اضافه وزن – حتی کمی بالاتر از وزن طبیعی – می‌تواند زمینه‌ ابتلا به ریفلاکس را فراهم کرده و حتی شدت آنرا تحت تاثیر قرار دهد. چاقی و ابتلا به اضافه وزن یکی از دلایل GERD شناخته شده است. طبق مطالعه‌ای که در سال 2006 در مجله پزشکی انگلیس به چاپ رسید، تغییر نسبتاً کم وزن حتی در فردی که وزن طبیعی دارد، می‌تواند سبب افزایش شدت ریفلاکس و عوارض مرتبط با آن شود.

این مطالعه نشان داد که ارتباط مستقیم بین نمایه توده بدنی (BMI) فرد و علائم GERD وجود دارد. محققان دریافته‌اند افرادی که دارای اضافه وزن هستند، یا به عبارتی دارای نمایه توده بدنی بین 25 تا 30 می‌باشند، دو برابر بیشتر نسبت به اشخاص دارای وزن طبیعی دچار ریفلاکس شده و خطر ابتلا به علائم GERD مانند سوزش سر دل، استفراغ اسیدی، درد قفسه سینه و اختلال در بلع در افراد چاق (BMI بیشتر از 30 ) حدود سه برابر بیشتر است. جالب توجه است حتی کمی افزایش وزن در محدوده طبیعی (BMI بین 21 تا 25 ) خطر پیشرفت GERD را افزایش داد.

مطلب مرتبط:  رفلاکس معده ؛ علل، علائم و راه‌های درمان آن

1854651 - ارتباط چاقی و اضافه وزن با ریفلاکس معده به مری (GERD)

چاقی شکمی مشکل‌ساز است.

افزایش وزن در اطراف شکم‌ می‌تواند سبب سوزش سر دل شود. چراکه چربی زیاد پیرامون شکم، معده را به هم فشرده و فشار داخلی آن را افزایش می دهد. که در نهایت منجر به ریفلاکس اسید می‌شود. همچنین افراد چاق تمایل به مصرف غذاهای چرب‌تری دارند که این مورد باعث احساس سوزش سر دل بیشتری می‌گردد.

1526758166 G2sE9 - ارتباط چاقی و اضافه وزن با ریفلاکس معده به مری (GERD)

با کاهش وزن، احساس سوزش را کمتر کنید.

اگر شما دارای اضافه وزن می‌باشید، خوشبختانه می‌توانید تنها با کم کردن 10 درصد از وزن به طور چشمگیری علائم GERD و عوارض مرتبط با آن را کاهش دهید.

مطلب مرتبط: مواد غذایی مؤثر در کاهش علائم رفلاکس معده

وزن سالم خود را حفظ کنید.

محققان تاکید کرده‌اند اگر دارای وزن ایده‌آل می‌باشید و از سوزش سر دل رنج می برید، کاهش وزن توصیه نمی‌شود. اگر کمی وزنتان بالا رفت و متوجه تشدید علائم ریفلاکس شدید، کاهش همان چند کیلوگرم اضافی ممکن است سبب بهبود حالتان شود. به یاد داشته باشید تلاش برای رسیدن و نگه داشتن وزن ایده‌آل فواید زیادی برای سلامتی اعم از کاهش خطر بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان دارد.

رژیم غذایی اینترنتی