دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف برای سلامتی

80186181173174121271002271151761276222130194 - خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف برای سلامتی

خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف برای سلامتی

تهیه غذاهای مختلف بدون استفاده از ادویه‌ها امکان‌پذیر نیست. خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف تنها به بهبود طعم مواد غذایی خلاصه نمی‌شود. زیرا به خاطر داشتن ترکیبات سودمند می‌توانند به برای سلامتی شما مفید باشند. گیاهان، مانند ریحان، از برگ گیاه تشکیل می‌شوند. در  حالی که ادویه‌ها، مانند دارچین، از دانه، پوست یا ریشه گیاه به دست می‌آیند. معمولاً ترکیبات موجود در گیاهان و ادویه‌ها خاصیت ضدالتهابی دارند. خواص ادویه‌ها و گیاهان به جلوگیری از آسیب سلول‌های بدن کمک می‌کند. گیاهان و ادویه‌ها سبب طعم‌دار شدن غذاها می شوند. بنابراین، استفاده از آن‌ها می‌تواند به کاهش مصرف نمک (کلرید سدیم) کمک کند. برخی از گیاهان و ادویه‌ها را می‌توان به شکل مکمل از داروخانه‌ها تهیه کرد. ولی باید به این نکته توجه کنید که به جزء موارد ضروری به اغلب افراد مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود. از طرفی، ممکن است این مکمل‌ها حاوی افزودنی‌های ناسالم باشند.

خواص ادویه‌ها و گیاهان:

خواص ادویه‌ها: 1. هل

هل حاوی مواد معدنی مانند منیزیم و روی است. نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد که هل می‌تواند التهاب را در بدن کاهش دهد.

13951120055631269940814 - خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف برای سلامتی

خواص ادویه‌ها: 2. فلفل چیلی

فلفل چیلی به شکل تازه، خشک شده یا پودر شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ادویه می‌تواند سبب افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن شود و به حفظ سلامت عروق خونی کمک کند. به نظر می‌رسد که کپسایسین موجود در فلفل چیلی مسئول ایجاد این فواید است.

مطلب مرتبط:  فلفل چیلی و کمک برای کاهش وزن افراد مبتلا به چاقی 

فلفل تند 1 - خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف برای سلامتی

خواص ادویه‌ها: 3. دارچین

دارچین یک ادویه با طعم شیرین اما فاقد قند و کم کالری است. دارچین را می توان به مواد غذایی مختلف، حتی چای و قهوه، اضافه کرد. دارچین ضد التهاب بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی نیز دارد و سبب نابودی رادیکال های آزاد و باکتری های مضر می شود. در مطالعات حیوانی دارچین سرعت پیشرفت بیماری سرطان را کاهش داده است. در تعدادی از مطالعات مصرف دارچین توسط بیماران مبتلا به دیابت و یا افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری بوده‌اند به کاهش قند خون کمک کرده است. دارچین همچنین به دلیل دارا بودن ترکیبی به نام  سینامالدئید برای افراد خواهان کاهش وزن مفید است زیرا سبب افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن می شود.

مطلب مرتبط: دارچین آنتی‌بیوتیک‌ طبیعی که با عفونت‌ ها مقابله می‌کند

Can Dogs Eat Cinnamon - خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف برای سلامتی

خواص ادویه‌ها: 4. کاکائو

دانه‌های کاکائو که از آن‌ها برای تهیه شکلات استفاده می‌شود حاوی ترکیبی به نام فلاونوئید هستند. این ترکیب خاصیت آنتی‌اکسیدانی داشته و به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. فلاونوئیدها در کاهش کلسترول خون و فشارخون و حفظ سلامت عروق کرونر قلب (عروق تغذیه کننده قلب) نیز موثر هستند.

dark chocolate bar squares - خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف برای سلامتی

خواص ادویه‌ها: 5. زیره

زیره از آن دسته ادویه هایی است که تقریباً در سراسر دنیا استفاده می‌شود. زیره از اجزای اصلی غذاهای هندی می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده زیره ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

shutterstock 224412625 e1456436595179 - خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف برای سلامتی

خواص ادویه‌ها: 6.سیر

این گیاه حاوی ترکیب قدرتمندی به نام آلیسین است. این ترکیب به کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی کمک می کند. در برخی مطالعات نیز مصرف منظم سیر با کاهش کلسترول خون و کاهش فشارخون همراه بوده است. برای آن که از فواید سیر بهره‌مند شوید باید آن را خرد کرده یا بجوید. زیرا آلیسین فقط زمانی که سلول‌های سیر خرد شوند تشکیل می‌شود.

مطلب مرتبط: خواص شگفت انگیز خوردن سیر خام ناشتا برای سلامتی

17 Side Effects Of Garlic You Must Be Aware Of 768x350 - خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف برای سلامتی

خواص ادویه‌ها: 7.زنجبیل

زنجبیل تاثیر مثبت بر روی سیستم گوارشی داشته و می‌تواند به بهبود حالت تهوع کمک کند. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که زنجبیل دارای خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی بوده و  در پیشگیری از بیماری سرطان موثر است. ترکیبات موجود در این ادویه سرعت رشد سرطان‌های روده بزرگ، معده، تخمدان، کبد، پوست، سینه و پروستات را کاهش می‌دهد. زنجیبل به علت داشتن خاصیت ضدالتهابی می‌تواند درد و تورم را در مبتلایان به آرتریت روماتوئید (روماتیسم) و استئوآرتریت (آرتروز) کاهش دهد. در برخی مطالعات مصرف زنجبیل با افزایش حساسیت به انسولین همراه بوده است. افزایش حساسیت به انسولین کمک می‌کند که هورمون انسولین برای کنترل قند خون نقش موثری داشته باشد. از سایر خواص زنجبیل می‌توان به حفظ سلامت دهان، کاهش کلسترول خون و کاهش دردهای ناشی از عادت ماهیانه اشاره کرد.

ginger - خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف برای سلامتی

خواص ادویه‌ها: 8.رزماری

رزماری به علت داشتن آنتی‌اکسیدان فراوان از آسیب سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند. رزماری حاوی ویتامین B6 و مقداری کلسیم و آهن است.

94851 - خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف برای سلامتی

خواص ادویه‌ها: 9.زردچوبه

این ادویه زرد رنگ حاوی ماده ای به نام کورکومین است. کورکومین خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی دارد. در یک مطالعه مشاهده شد که این ترکیب سبب تسکین درد می‌شود. در مطالعه دیگری مصرف مقادیر کم و منظم زردچوبه در پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر و یا کاهش سرعت پیشرفت بیماری موثر بود. احتمالاً زردچوبه در مغز از تشکیل پلاک‌هایی که منجر به بروز دمانس (زوال عقل) و آلزایمر می‌شوند جلوگیری می‌کند.

مطلب مرتبط: زردچوبه؛ 20 خاصیت شگفت انگیز زردچوبه برای سلامتی بدن

1 min - خواص ادویه‌ها و گیاهان مختلف برای سلامتی

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برنامه غذایی آنلاین

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi