دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

پروبیوتیک‌ها داروی ضد‌افسردگی طبیعی

Pros and Cons of Probiotics for UC 1440x810 - پروبیوتیک‌ها داروی ضد‌افسردگی طبیعی

پروبیوتیک‌ها داروی ضد‌افسردگی طبیعی

بقراط اعتقاد داشت که ریشه مرگ در روده است. دانشمندان امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که میکروب‌های موجود در روده (میکروبیوم ها) علاوه بر این‌که در سلامت جسمانی ما مؤثر هستند، در سلامت ذهن و رفتار ما نیز نقش دارند. نتایج مطالعات اخیر در مورد بررسی نقش میکروبیوم‌ها (فلور باکتریایی روده) نشان داده است بسیاری از بیماری‌هایی که در گذشته درمان خوبی برای آنها ارائه نشده است؛ مانند بیماری‌های سوءهاضمه، اعصاب و روان (اضطراب و افسردگی، اختلالات خواب) با کمک پروبیوتیک‌ها بهبود میابند.

امروزه ثابت شده است که پروبیوتیک‌ها علاوه بر چاقی و لاغری در ابتلا به بیماری‌های مختلف جسمانی و روانی مانند افسردگی هم مؤثر هستند. حال سؤال اصلی اینجاست که آیا مغز و روده باهم ارتباط مستقیمی دارند و به همین دلیل است که وقتی مضطرب یا افسرده می‌شویم، سیستم گوارشمان دچار اختلال می شود؟

مطلب مرتبط: بهترین مواد غذایی ضد افسردگی و اضطراب

افسردگی بدون دارو 660x330 - پروبیوتیک‌ها داروی ضد‌افسردگی طبیعی

ارتباط بین مغز و روده

تحقیقات انجام شده  در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که ارتباط تنگاتنگی بین مغز با دستگاه گوارش وجود دارد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد، محور مغز -روده، یک مسیر دوطرفه است؛ یعنی فقط 20 درصد از دستورات از مغز به روده و 80 درصد دستورات از روده به مغز ارسال می‌شود. با توجه به این‌که عمده عمل جذب در روده اتفاق می‌افتد، بخش بزرگی از پیش‌ساز پروتئین‌ها مثل انواع آمینواسیدها یا انواع ویتامین‌ها از روده وارد سیستم گردش مواد در بدن می‌شود و از این طریق نیاز ارگان‌های مختلف به این پیش‌سازها برآورده خواهد شد.
هرگونه اضطراب و افسردگی از طریق از‌بین‌بردن تعادل فلور باکتریایی روده و افزایش فعالیت باکتری‌های مضر، ضعف در گوارش و جذب مواد غذایی را در پی خواهد داشت.  این امر می‌تواند سبب اختلال در ساخت انواع هورمون‌های مفید و ضروری مغز مثل سروتونین و دوپامین شود. بر این اساس، پژوهش‌هایی که در سال‌های اخیر در دنیا انجام شده همگی بر نقش موثر میکروبیوم روده در درمان انواع افسردگی‌ها تاکید دارند.

iStock 609531994 - پروبیوتیک‌ها داروی ضد‌افسردگی طبیعی

پروبیوتیک ها داروی ضدافسردگی طبیعی

به دلیل عوارض بسیاری از داروهای شیمیایی کنونی ، دنیا در حال حرکت به سمت استفاده بیشتر از داروهایی با ریشه طبیعی و جایگزین کردن آنها با داروهای شیمیایی است. علم استفاده از پروبیوتیک‌ها نیز روز به روز در حال پیشرفت و ابداع روشی نوین در درمان، پیشگیری و کنترل بیماری‌های مختلف می باشد.
بنابراین، در آینده‌ای نه‌چندان دور مطمئنا شاهد جایگزینی داروهای ضد‌افسردگی با پروبیوتیک‌ها نیز خواهیم بود. اما در حال حاضر با اطمینان صد در صد می‌توان گفت استفاده از پروبیوتیک‌ها به همراه داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند از بروز بیماری و پیشرفت افسردگی جلوگیری نماید. برای سایر بیماران که در حال دریافت داروهای خاص هستند مثل مبتلایان به دیابت، سندرم روده تحریک‌پذیر، انواع بیماری‌های خودایمن و… نیز استفاده از مکمل‌های پروبیوتیکی با مشورت پزشک در بهبود وضعیت بیمار موثر خواهد بود.

مطلب مرتبط:  آشنایی با بهترین مواد غذایی پروبیوتیک

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم آنلاین دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi