دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

نقش رژیم غذایی سالم در کاهش تری گلیسیرید خون

8 natural ingredients to control the levels of triglycerides - نقش رژیم غذایی سالم در کاهش تری گلیسیرید خون

نقش رژیم غذایی سالم در کاهش تری گلیسیرید خون

اندازه گیری میزان چربی ‌های خون برای تمام افراد بالای 20 سال لازم و ضروری است. این کار با انجام یک آزمایش ساده خون انجام می گردد. توصیه های پزشکی بیانگر اهمیت کاهش تری گلیسیرید خون به کمتر از 150 میلی‌گرم در دسی ‌لیتر (mg/dL) است. اگر این میزان بین 150 تا 199، بالاتر از 200 و بالاتر از 500 باشد به ترتیب نسبتاً بالا (حد مرز)، بالا و خیلی بالا در نظر گرفته می‌ شود.

نقش رژیم غذایی سالم در کاهش تری گلیسیرید خون:

پیروی از یک رژیم غذایی سالم بخش مهمی از برنامه کنترل میزان چربی ‌های خون را تشکیل می‌ دهد. یک رژیم غذایی به منظور کاهش تری گلیسیرید خون بر مبنای کنترل کالری دریافتی و افزایش فعالیت بدنی تنظیم می گردد.

هنگامی که دریافت کالری بیش از نیازتان باشد بدن کالری اضافی را به شکل تری گلیسیرید در سلول‌ ها ذخیره می‌ کند.

مطلب مرتبط: علائم چربی خون بالا و راه های درمان و پیشگیری از آن

نکاتی که می‌ تواند به شما در کنترل کالری دریافتی و کاهش تری گلیسیرید خون کمک کند عبارتند از:

  • خودداری و یا کاهش مصرف چربی‌ های اشباع و چربی های ترانس:

این چربی‌ ها غالباً در گوشت و لبنیات پرچرب و فست فودها یافت می‌ شوند. چربی های ترانس با ایجاد التهاب در بروز بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی-عروقی نقش دارند.

  • مصرف متعادل چربی ‌های غیراشباع:

چربی‌ های غیراشباع در مغزهای خوراکی، روغن‌ زیتون و روغن کانولا وجود دارند. جایگزین کردن این چربی ها به جای چربی های اشباع و ترانس میزان چربی های خون را کاهش می دهد.

  • مصرف کافی میوه‌ ها و سبزیجات:

میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی‌اکسیدان و فیبر بوده و به کاهش تری گلیسیرید خون کمک می کنند.

  • محدودیت دریافت غذاها و نوشیدنی‌ های شیرین:

نتایج یک مطالعه 15 ساله نشان داد در افرادی که حداقل 25 درصد کالری روزانه خود را از قندها تامین می کنند احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی 2 برابر بیشتر است. در مطالعه دیگری مشاهده شد که مصرف زیاد غذاها و نوشیدنی های شیرین سبب افزایش تری گلیسیرید در کودکان می شود. اگر به جای مصرف نوشیدنی های شیرین از آب استفاده شود میزان تری گلیسیرید خون تقریباً 29 میلی گرم در دسی لیتر کاهش می یابد.

  • مصرف ماهی دو بار در هفته:

مصرف ماهی به دلیل وجود اسید چرب امگا 3 بهکاهش تری گلیسیریدخون و حفظ سلامت قلب کمک می‌ کند. اسید چرب امگا 3 نوعی اسید چرب با چند پیوند دوگانه است که وجود آن در رژیم غذایی سالم ضروری است. نتایج یک مطالعه که در سال 2016 میلادی منتشر شد نشان داد مصرف دو بار در هفته ماهی سالمون میزان تری گلیسیرید خون را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. ماهی هایی مانند سالمون و ساردین غنی از اسید چرب امگا 3 هستند.

  • دریافت کافی فیبر:

فیبر موجود در میوه‌ ها، سبزیجات، حبوبات وغلات کاملاحساس سیری ایجاد کرده و به کنترل وزن کمک می ‌کند. وجود فیبر در رژیم غذایی سالم جذب چربی و قند را در روده کوچک کاهش می دهد. در نتیجه با این کار به کاهش تری گلیسیرید خون کمک می کند.

  • مصرف پروتئین سویا:

سویا غنی از ایزوفلاون است. این ترکیب گیاهی فواید بی شماری برای سلامتی دارد. ایزوفلاون بهکاهش تری گلیسیریدو کلسترول بد کمک می کند.

  • خودداری از مصرف الکل:

الکل حاوی مقادیر زیادی قند و کالری است. مصرف الکل علاوه بر افزایشتری گلیسیریدخون می تواند به اندام های مختلف بدن به خصوص کبد آسیب وارد کند.

استفاده از دارو برای کاهش تری گلیسیرید خون:

اگر میزان تری‌گلیسرید خون خیلی بالا باشد یا علاوه بر افزایش تری گلیسیرید کلسترول خوب (HDL) پایین و کلسترول بد (LDL) بالا باشد ممکن است علاوه بر پیروی از رژیم غذایی سالم نیاز به مصرف دارو داشته باشید. لزوم مصرف دارو توسط پزشک مشخص می ‌شود.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi