دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

رژیم غذایی مدیترانه ‌ای و بهبود عملکرد ورزشی

6015fbc3 6307 47b9 8c03 94df3e938f05 - رژیم غذایی مدیترانه ‌ای و بهبود عملکرد ورزشی

رژیم غذایی مدیترانه ‌ای و بهبود عملکرد ورزشی

رژیم غذایی مدیترانه ‌ای شامل میوه‌، سبزی، مغزهای خوراکی، روغن زیتون، ماهی و غلات کامل می باشد. در این رژیم غذایی مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده، غذاهای دارای چربی های ناسالم (چربی‌ های اشباع و ترانس) و غذاهای شیرین شده محدود می ‌شود. در مقابل، در رژیم غذایی غربی مصرف میوه، سبزی و غلات کامل کم و مصرف غذاهای دارای چربی ‌های ترانس و اشباع، نمک و غذاهای فرآوری شده بالا است. در این مقاله می خوانید که چگونه رژیم غذایی مدیترانه ای سبب بهبود عملکرد ورزشی می شود.

در رژیم غذایی مدیترانه ای سعی بر این است که از غذاهای تازه استفاده شود. اغلب غذاهای موجود در این رژیم غذایی دارای چربی های سالم هستند. اگر به جای چربی های ناسالم از چربی های سالم استفاده شود احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن کاهش میابد. نان مصرفی در این نوع رژیم غذایی سبوس دار است. در نتیجه مصرف آن به کنترل قند خون و جلوگیری از ابتلا به چاقی و دیابت نوع ۲ کمک می کند. رژیم غذایی مدیترانه ای احتمال ابتلا به بیماری قلبی – عروقی (CVD) و سرطان را کاهش داده و سبب افزایش طول عمر می شود. سالمندانی که از این رژیم غذایی تبعیت می کنند کمتر از سایرین به مشکلات چشمی و بیماری آلزایمر مبتلا می شوند.

مطلب مرتبط: آیا رژیم غذایی مدیترانه ‌ای در دوران بارداری مفید است؟

رژیم غذایی مدیترانه ‌ای و بهبود عملکرد ورزشی:

هدف از مصرف مواد غذایی مختلف فقط پر کردن معده و رفع گرسنگی نیست. زیرا کیفیت رژیم غذایی نه تنها بر وضعیت سلامتی بدن تاثیر می گذارد، بلکه به پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های مزمن نیز کمک می کند. تغذیه ناسالم احتمال بروز اضافه وزن و چاقی را در کودکان، نوجوانان و بزرگسالان افزایش می‌ دهد. رژیم غذایی نامناسب حتی در افرادی که وزن طبیعی دارند می تواند خطر ابتلا به بیماری‌ های جسمی و روحی و حتی مرگ زود هنگام را افزایش دهد. بیماری هایی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲، کبد چرب، سرطان، استئوپروز (پوکی استخوان)، افسردگی و … از جمله بیماری هایی هستند که با تغذیه نامناسب در ارتباط می باشند.

در یک رژیم غذایی سالم مقدار زیادی غذاهای گیاهی مانند میوه‌ ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات وجود دارد. در این نوع رژیم غذایی از غذاهای حیوانی از قبیل لبنیات کم چرب، تخم ‌مرغ، ماهی، ماکیان و گوشت قرمز کم چرب در حد تعادل استفاده می شود. مقدار مصرف هر کدام از گروه های غذایی باید به صورتی باشد که غذاهای دارای کربوهیدرات ها بیشتر انرژی مورد نیاز بدن را تامین نمایند. ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز بدن از چربی ها و مابقی از پروتئین ها تامین می شود. پروتئین‌ ها در رشد و ترمیم عضلات و سایر بافت‌ های بدن نقش دارند.

در یک رژیم غذایی سالم باید بیشتر چربی مصرفی از نوع چربی های سالم غیراشباع باشد که در روغن های گیاهی مایع، ماهی و مغزهای خوراکی یافت می شود. مصرف مواد غذایی سرشار از چربی های اشباع و چربی های ترانس مانند لبنیات پرچرب، سرشیر، کره، گوشت های پرچرب، فست فودها و روغن جامد باید محدود شود. زیرا می توانند چربی خون و فشارخون را افزایش داده و زمینه ساز ابتلا به بیماری قلبی – عروقی شوند.

How to Buy The Best Treadmill - رژیم غذایی مدیترانه ‌ای و بهبود عملکرد ورزشی

مطلب مرتبط: تقویت حافظه به کمک رژیم غذایی مدیترانه ‌ای

رژیم غذایی سالم باید به گونه ای تنظیم شود که تمام مواد مغذی (ویتامین ها و مواد معدنی) مورد نیاز بدن تامین گردد. کمبود ویتامین ها و مواد معدنی به اختلال رشد کودکان و نوجوانان، کم خونی، پوکی استخوان، تاخیر در ترمیم زخم ها، پیری زودرس و …. منجر می شود.

یکی از الگوهای غذایی که تاکنون تحقیقات زیادی پیرامون فواید آن برای سلامتی انجام شده است رژیم غذایی مدیترانه ای است. شواهد نشان داده‌ اند که پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ‌ای که در ابتدای دهه ۱۹۶۰ میلادی تعریف شده است فواید بی‌ شماری برای سلامت بدن  دارد. از آنجاکه این رژیم غذایی دارای اثرات ضد التهابی و آنتی ‌اکسیدانی است و pH قلیایی‌ تری دارد محققان معتقدند که می ‌تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد.

به منظور بررسی تاثیر این رژیم بر عملکرد ورزشی از ۷ زن و ۴ مرد برای انجام مطالعه ‌ای دعوت به عمل آمد. افراد یک بار ۴ روز از رژیم غذایی مدیترانه ‌ای و ۴ روز دیگر از رژیم غذایی غربی پیروی کردند. شرک کنندگان بعد از هر دوره ۴ روزه ۵ کیلومتر بر روی تردمیل دویدند. در پایان محققان مشاهده کردند سرعت دویدن بعد از رعایت رژیم غذایی مدیترانه ‌ای ۶ درصد بیشتر بود. نتایج این مطالعه نشان می‌ دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ ای نه تنها برای سلامت عمومی بدن مفید است، بلکه به بهبود عملکرد ورزشی افراد نیز کمک می‌ کند.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم آنلاین دکتر خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi