دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

تاثیر آب گازدار بر روی بدن: نوشیدن آب گازدار، خوب است یا بد؟

o6EpVQAdfGJQD7mh6ocvHb 1200 80 - تاثیر آب گازدار بر روی بدن: نوشیدن آب گازدار، خوب است یا بد؟

تاثیر آب گازدار بر روی بدن: نوشیدن آب گازدار، خوب است یا بد؟

آب گازدار از تحت فشار قرار گرفتن آب و تزریق دی اکسید کربن به آن بوجود می آید. معمولا به آب گازدار نمک و سایر مواد معدنی اضافه می‌کنند تا طعم و خواص آن را بهبود ببخشند. با این حال آب‌های گازدار طبیعی متفاوتند و از یک چشمه معدنی گرفته می‌شوند که حاوی مواد معدنی و اغلب گوگرد هستند. برای اطلاع از تاثیر آب گازدار بر روی بدن با ما همراه باشید…

آب گازدار چیست؟

آب گازدار از تحت فشار قرار گرفتن آب و تزریق دی اکسید کربن به آن بوجود می آید. معمولا به آب گازدار نمک و سایر مواد معدنی اضافه می‌کنند تا طعم و خواص آن را بهبود ببخشند. با این حال آب‌های گازدار طبیعی متفاوتند و از یک چشمه معدنی گرفته می‌شوند که حاوی مواد معدنی و اغلب گوگرد هستند. دی اکسید کربن و آب با یکدیگر واکنش داده و اسید کربنیک تولید می‌کند که یک اسید ضعیف است و گیرنده‌های عصبی را تحریک می‌کند که این تحریک لذت بخش است.

1559201729 L3nM7 - تاثیر آب گازدار بر روی بدن: نوشیدن آب گازدار، خوب است یا بد؟

تاثیر آب گازدار بر سلامت دندان ها

یکی از نگرانی‌ها از مصرف این آب، تاثیر بر روی دندان‌ها است، زیرا مینای دندان‌ها مستقیما در تماس با اسید قرار دارند. براساس یک مطالعه، آب گازدار فقط کمی سبب آسیب به مینای دندان شد و تاثیر نوشابه‌های قندی خیلی بیشتر و بدتر بود. در واقع یک نوشیدنی بدون گاز شیرین به مراتب بدتر از نوشیدنی گازدار رژیمی (بدون قند) بود. و نتایج آزمایش‌ها نشان داد که ترکیب شکر و گاز کربنیک می‌تواند سبب خرابی دندان‌ها شود.

تاثیر آب گازدار بر روی گوارش

آب گازدار می‌تواند مزایایی برای سلامت سیستم گوارش همراه داشته باشد. ممکن است سبب ایجاد احساس سیری شود. آب گازدار ممکن است احساس پر بودن بعد از غذا را تا حد زیادی نسبت به آب معمولی افزایش دهد.

تاثیر آب گازدار در رفع یبوست

افرادی که به یبوست مبتلا هستند ممکن است دریابند که نوشیدن آب گازدار به تسکین علائم آنها کمک می‌کند. علاوه بر این علائم دیگری وجود دارد که آب گازدار می‌تواند بیماری‌های سوء هاضمه و معده درد را بهبود ببخشد. در یک مطالعه که بر روی 21 نفر صورت گرفت مشخص شد آنهایی که آب گازدار نوشیدند بهبود چشمگیری در گوارش خود مشاهده کردند.

تاثیر آب گازدار بر روی سلامت استخوان ها

بسیاری از مردم بر این باورند که نوشیدنی‌های گازدار به دلیل دارا بودن اسید زیاد برای استخوان‌ها مضر است. با این حال، تحقیقات نشان داده که گاز کربنیک مضر نیست. در یک تحقیق که بر روی 2500 نفر صورت گرفت نتایج آن نشان داد که تنها نوشیدنی‌های قندی مانند کوکاکولا سبب کاهش تراکم استخوان شدند و آب گازدار هیچ تاثیری بر سلامت استخوان نداشت. در واقع نوشیدنی مانند کوکا به دلیل داشتن فسفر زیاد باعث کاهش تراکم استخوان می‌شود.

تاثیر آب گازدار بر سلامت قلب

برخی محققان می‌گویند آب گازدار می‌تواند سلامت قلب را بهبود بخشد اما این شواهد بسیار محدود است. در واقع نوشیدن آب گازدار سبب کاهش LDL کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب HDL می‌شود.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi