دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

سلنیوم به پیشگیری از استئوپروز (پوکی استخوان) کمک می کند.

6 - سلنیوم به پیشگیری از استئوپروز (پوکی استخوان) کمک می کند.

سلنیوم به پیشگیری از استئوپروز (پوکی استخوان) کمک می کند.

استئوپروز (پوکی استخوان) یکی از شایع ترین بیماری های دوران سالمندی است که در مبتلایان به آن تراکم استخوان کاهش میابد. زنان در مقایسه با مردان بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. در حال حاضر ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به پوکی استخوان مبتلا هستند. این آمار نشان می دهد که پیشگیری از پوکی استخوان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

برخی از عوامل که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهند، غیرقابل تغییر هستند، مانند افزایش سن و جنسیت. اما برخی از عوامل خطر از جمله سیگار کشیدن و نوشیدن الکل قابل کنترل و قابل تغییر دادن هستند.

شواهد نشان می دهد رژیم غذایی هم می تواند در ابتلا به پوکی استخوان نقش داشته باشد. در یک مطالعه جدید مشخص شد بین دریافت سلنیوم از طریق رژیم غذایی و احتمال ابتلا به این بیماری ارتباط وجود دارد.

مطلب مرتبط: نقش تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان یا استئوپروز

سلنیوم به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می کند.

سلنیوم یک ماده معدنی بسیار مهم است که در طیف وسیعی از مواد غذایی مثل ماهی، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، غلات و سیر یافت می شود.

برای اینکه نقش سلنیوم در پیشگیری از پوکی استخوان مشخص شود محققان چینی مطالعه ای را بر روی افراد بالای ۴۰ سال انجام دادند. از بین شرکت کنندگان ۹/۶ درصد آن ها (۲/۳ درصد مردان و ۱۹/۷ درصد زنان) به استئوپروز مبتلا بودند. نتایج این تحقیق نشان داد همان طور که انتظار می رفت در افرادی که کمترین میزان سلنیوم را دریافت می کردند احتمال ابتلا به پوکی استخوان بیشتر بود.

به نظر می رسد که سلنیوم مانع فعالیت مولکول هایی می شود که سیتوکین نامیده می شوند. سیتوکین ها در کاهش تراکم استخوان نقش دارند. از سوی دیگر، آنزیم هایی در بدن وجود دارند که خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و می توانند از استرس اکسیداتیو و آسیب سلول ها جلوگیری کنند. استرس اکسیداتیو یکی از علل ابتلا به پوکی استخوان است. سلنیوم جزئی از ساختمان این آنزیم ها می باشد.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi