دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

تاثیر مصرف لبنیات پروبیوتیک بر سلامتی

unnamed 1 - تاثیر مصرف لبنیات پروبیوتیک بر سلامتی

تاثیر مصرف لبنیات پروبیوتیک بر سلامتی

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که در صورت مصرف تاثیرات مثبتی بر سلامتی دارند. میلیون ها میکروارگانیسم در معده و روده زندگی میکنند که فلور میکروبی روده را تشکیل می دهند و این امر کلیدی برای رسیدن به سلامتی است.

باکتری های مفید موجود در روده با بدن رابطه ی همزیستی دارند، باکتری ها انرژی موجود در غذاها را دریافت می کنند و مواد مغذی موجود در آنها را در اختیار بدن می گذارند. همه ی پروبیوتیک ها یکسان نیستند و بدن هر شخص میکروبیوتای روده ی منحصر به فردی دارد که به پروبیوتیک ها پاسخی متفاوت می دهد.

مصرف انواع مواد لبنی غنی شده با پروبیوتیک ها علاوه بر افزایش سطح باکتری های مفید در روده، خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش داده و ویتامین، پروتئین و سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می کند.

بدن ما به چه میزانی از این مواد نیاز دارد؟

میزان مورد نیاز هر فرد بسته به انواع مختلف پروبیوتیک ها و مواد معدنی که نیاز دارد متفاوت است. پروبیوتیک های مختلف در سطوح مختلفی در بدن تاثیر دارند: برخی از محصولات در سطح 50 میلیون سلول زنده در روز و برخی دیگر در بیش از یک تریلیون سلول موثر هستند. ماست معمولا در هر وعده حاوی 100 میلیون تا 10 میلیارد پروبیوتیک زنده است. محصولات پروبیوتیک مدت زمان زیادی در معده باقی نمی مانند، از این رو مصرف روزانه این محصولات توصیه می شود.

چه غذاهایی حاوی مواد پروبیوتیک هستند؟

پروبیوتیک ها هم در غذا و هم در داروهای مکمل یافت می شوند. مکمل ها نسبت به غذاهای طبیعی مقادیر بیشتری از این مواد را در خود دارند اما غذاها، علاوه بر مواد پروبیوتیک، حاوی سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن نیز هستند.

باکتری های پروبیوتیک و محصولات لبنی با یکدیگر گره خورده اند، زیرا برخی از باکتری هایی که در محصولات لبنی تخمیر شده (ماست، پنیر، کفیر و خامه ترش) استفاده می شود، فلور میکروبی روده را نیز تشکیل می دهد.

به دلایل مختلف مصرف محصولات لبنی یکی از بهترین روش ها برای رساندن محصولات پروبیوتیک به بدن هستند:

  • محصولات لبنی از پروبیوتیک ها در برابر میزان بالای اسید معده محافظت می کنند تا به سطوح بالاتری در روده برسند.
  • نگهداری محصولات لبنی در یخچال موجب پایداری پروبیوتیک ها می شود.
  • محصولات لبنی حاوی پروبیوتیک بر ارتقا سطح سلامت بسیار تاثیر گذارند. این محصولات ارزش افزوده ای برای مواد لبنی ایجاد می کنند. مواد لبنی خود سرشار از پروتئین ها، ویتامین ها و سایر مواد مورد نیاز بدن هستند.

پروبیوتیک ها و سلامت دستگاه گوارش:

تحقیقات نشان داده است مصرف پروبیوتیک ها سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش و پیشگییری از بیماری ها می شود. مصرف روزانه پروبیوتیک در کودکان و بزرگسالانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند سبب جلوگیری از اختلال در کارکرد معده و اسهال می شود.

پروبیوتیک ها و نارسایی لاکتوزی:

افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، می توانند هرازگاهی ماست پروبیوتیک مصرف کنند. پروبیوتیک ها به هضم لاکتوز در روده کوچک قبل از رسیدن آن به روده بزرگ موثر هستند.

پروبیوتیک و سیستم ایمنی:

سیستم ایمنی سالم یکی از مولفه های مهم در سلامت هر فرد است و پروبیوتیک ها نقشی مهم در این زمینه ایفا می کنند. نتایج پژوهشی که بر روی بزرگسالانی که ماست پروبیوتیک مصرف می کنند انجام شد، نشان داد این ماده سبب کاهش بروز عفونت های تنفسی و آنفولانزا می شود. همچنین در کودکان نیز موجب پیشگیری از سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری می شود.

پروبیوتیک ها و سلامت روان:

تاثیر مصرف پروبیوتیک ها بر سلامت روان یکی از حوزه های جدید مطالعه ی خواص این مواد است. پژوهشگران معتقدند ارتباط بین مغز و روده – که به عنوان “محور مغز-روده شناخته می شود” بر سلامت جسمی و روانی تاثر مثبت دارد. پروبیوتیک ها به دلیل تاثیر در کاهش خشم و استرس و بهبود وضعیت مغزی مورد مطالعه قرار گرفته اند.

پژوهشگران تاثیرات این ماده را در دیگر حیطه های سلامتی نیز مورد بررسی قرارداده اند. در این میان غذاهای سرشار از پروبیوتیک می توانند به عنوان بخشی از الگوی غذایی روزانه دربیایند و تاثیر گذاری فراتری بر سلامتی داشته باشند.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi