دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

خواص روغن کنجد برای سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها

109336 - خواص روغن کنجد برای سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها

خواص روغن کنجد برای سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها

چربی‌ها انواع مختلفی دارند؛ برخی از آنها خواص گوناگونی دارند و برخی دیگر به‌شدت برای سلامتی مضر هستند. اما درباره‌ی خواص روغن کنجد باید گفت که این روغن خوراکی سرشار از چربی‌های چند‌غیر‌اشباع و تک‌غیراشباع بوده و میزان چربی‌های اشباع‌شده‌ی آن بسیار اندک است.

از روغن کنجد می توان به عنوان یکی از مفید ترین و مناسب ترین روغن های موجود در بازار نام برد. امروزه بروز چاقی و چربی های اشباع از جمله اصلی ترین علل ابتلا به بیماری ها به شمار می آیند که سلامت فرد را به خطر می اندازد. روغن کنجد با کمترین میزان اسید های چرب اشباع و همچنین فواید بسیار زیاد برای بدن می تواند در حفظ سلامتی کمک شایانی را به شما بکند. پس با ما همراه باشید تا از خواص بسیار روغن کنجد آگاه شوید.

خواص روغن کنجد

روغن کنجد شامل مواد مغذی زیادی است مانند منگنز، مس، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، فیبر، تیامین (ویتامین B۱)، ویتامین B۶، فسفر، تریپتوفان و پروتئین. همه‌ی این مواد غذایی برای عملکرد مناسب ارگان‌های بدن مورد نیاز هستند. پخت و پز با روغن‌کنجد نه تنها باعث می‌شود غذاهای‌تان خوش‌طعم شوند، بلکه تفاوت قابل‌توجهی را در سبک زندگی شما ایجاد می‌کند. خواص روغن کنجد برای سلامتی که در ادامه‌ی مطلب ذکر شده، قطعا شما را متقاعد خواهد کرد که آن را به عنوان عضو جدید آشپزخانه‌تان بپذیرید.

۱. کاهش فشار خون و سدیم

مصرف منظم روغن سطح کنجد می‌تواند فشار خون و سدیم را کاهش دهد. مطالعه‌ای که در مجله‌ی زیست‌شناسی و پزشکی یِیل منتشر شده‌است، نشان می‌دهد که اگر آدم‌های دارای فشار خون بالا روغن کنجد را به مدت ۴۵ روز مصرف کنند، فشار خون‌شان به طور قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

۲. کاهش قند خون

مقادیر بالای منیزیم موجود در روغن کنجد باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می شود. مطالعات نشان داده که روغن کنجد باعث کاهش گلوکز پلاسما در افراد مبتلا به دیابت می شود.

Diabete etes vous une diabetique qui s ignore - خواص روغن کنجد برای سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها

۳. سلامت دهان و دندان

روغن کنجد دارای خواص ضد باکتری قوی بوده و به همین دلیل برای سلامت دهان و رفع بوی بد دهان مفید می باشد. روغن کنجد یکی از بهترین روغن هایی است که متخصصان دندانپزشکی استفاده از آن را توصیه می کنند، روغن کنجد با کاهش پلاک بر روی دندان ها، خطر پوسیدگی را کاهش داده و باعث سفیدتر شدن دندان می شود. برای سفید تر شدن دندان ها هر روز صبح به مدت 10 دقیقه روغن کنجد را در دهان خون نگهدارید و پس از آن دندان ها مسواک کنید.

۴. سرشار از آنتی اکسیدان سسامول

دانه‌ی کنجد شامل سسامول است، یک آنتی‌اکسیدان قوی و ترکیبی ضد التهاب. تحقیقات نشان می‌دهند که کنجد شامل خواص دارویی متعدد است. این دانه‌های ریز به درمان بیماری‌های قلبی ناشی از استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند. سسامول موجود در روغن همچنین می‌تواند از بروز آترواسکلروزیس یا تصلب شرائین (رسوب مواد چرب در دیواره‌ی داخلی رگ‌ها) جلوگیری کند.

۵. محافظ در برابر اشعه ی ماورا بنفش

هر چه‌قدر هم که ما کرم ضد آفتاب مصرف کنیم باز هم بدن‌مان در معرض اشعه‌ی مضر UV قرار دارد. دانه و روغن‌کنجد به محافظت از بدن در برابر آسیب DNA ناشی از اشعه‌ی مضر ماوراء بنفش کمک می‌کند.

۶. خواص روغن کنجد در مقابله با حرارت

همه‌ی ما با خواص روغن زیتون و نارگیل برای پخت‌وپز آشنا هستیم، اما این روغن‌ها در دمای بالا می‌سوزند. روغن سوخته، علاوه بر بوی بد و خراب کردن طعم غذا، برای سلامتی ما خوب نیست. به‌گفته‌ی کلارک، زمانی که دود از روغن بلند می‌شود (نقطه‌ی دود)، یعنی دما تا اندازه‌ی شکستن چربی‌ها افزایش یافته است که باعث رها شدن رادیکال‌های آزاد می‌شود. اما نقطه‌ی دود روغن کنجد، ۴۰۰ درجه‌ی فارنهایت (۲۰۴.۴ درجه‌ی سانتی‌گراد) است. بنابراین می‌توان از این روغن برای طبخ انواع مختلفی از غذاها استفاده کرد؛ بدون اینکه هیچ ماده‌ی مضری در هوا آزاد شود.

08 surprising sesame oil uses take heat GMVozd - خواص روغن کنجد برای سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها

۷. ضد سرطان

دانه و روغن کنجد یک عامل ضدسرطانی هستند. مجله‌ی امریکایی “تغذیه‌ی بالینی” گزارش می‌دهد که مقدار منیزیم موجود در روغن و دانه‌ی کنجد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش دهد. مصرف ۱۰۰ میلی‌گرم منیزیم در روز، خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد.

۸. کم خونی

مقادیر بالای مس و روی موجود در روغن کنجد گردش خون را بهبود بخشیده و با افزایش گلبول های قرمز در بدن به درمان کم خونی کمک می کنند.

۹. جلوگیری کننده از پوکی استخوان

دانه و روغن کنجد حاوی میزان بالایی از روی و کلسیم است و می‌تواند تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش دهد و از پوکی استخوان جلوگیری کند. همچنین می‌تواند خطر شکستگی لگن و ستون فقرات را به علت کمبود مواد معدنی کاهش دهد.

مطلب مرتبط:  نقش تغذیه در پیشگیری از پوکی استخوان یا استئوپروز

۱۰. خواص روغن کنجد در هضم و دفع

یبوست یکی از رایج‌ترین بیماری‌هاست. نوشیدن آب و مصرف خوراکی‌های حاوی فیبر می‌تواند به دفع منظم و سالم کمک کند. با این حال گاهی اوقات در مصرف فیبر سهل‌انگاری می‌کنیم یا داروهایی مصرف می‌کنیم که به یبوست منجر می‌شوند. خوشبختانه روغن کنجد در این زمینه مؤثر است. به‌گفته‌ی جیلیان تاچمن، مصرف یک تا دو قاشق روغن کنجد در فاصله‌ی بین صبح تا عصر (یا مصرف بیشتر در عصر) به چرب شدن روده‌ها کمک می‌کند و یبوست را از بین می‌برد. دانه‌های کنجد نیز به دفع بهتر کمک می‌کنند؛ هرچند که روغن کنجد مؤثرتر است.

۱۱. ضد التهاب و دوست عروق و مفاصل

یکی از خواص روغن کنجد ویژگی ضد التهابی دانه و  روعن‌کنجد است. چون مس موجود در آنها به جلوگیری از آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) کمک می‌کند. گنجاندن روغن کنجد در رژیم غذایی به تقویت عروق و مفاصل کمک خواهد کرد و درد را کاهش خواهد داد. این برای کسانی که مبتلا به درد پشت هستند، خوب است.

مطلب مرتبط:  مواد غذایی ضد التهاب که به درمان التهاب در بدن کمک می کند

sesame oil - خواص روغن کنجد برای سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها

 

۱۲. سرشار از منیزیوم برای درمان بیماریه های تنفسی

منیزیم موجود در روغن‌کنجد نیز به درمان و جلوگیری از اسپاسم در لوله‌های تنفسی کمک می‌کند. این روغن درمان فوق‌العاده‌ای در برابر آسم و دیگر بیماری‌های تنفسی است.

۱۳. ضد باکتری

دانه و روغن کنجد به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی‌شان در طب آیورودای باستانی نیز استفاده می‌شده‌اند. این ماده‌ی خوراکی مانع از گلودرد استرپتوکوکی، بیماری قارچی پای ورزشکاران و مشکلات ناشی از باکتری استافیلوکوک می‌شود و حتی آنها را درمان می‌کند.

۱۴.  موهای درخشان با روغن کنجد

تقریبا همه‌ی ما از محصولات مختلف برای سلامت موها استفاده کرده‌ایم، اما نتیجه‌ی مطلوب را ندیده‌ایم. خوشبختانه روغن کنجد حاوی ویتامین‌های B و E، منیزیم، کلسیم و مواد مغذی ضروری فسفردار است که به پوست سر و مو تغذیه می‌رساند. توصیه‌ی ادوینا کلارک برای موهای درخشان و انبوه این است که پوست سر و ریشه‌ی موها را با روغن کنجد ماساژ دهید و اجازه دهید که حداقل به‌مدت ۳۰ دقیقه روی سر باقی بماند. ترجیحا یک روز بعد یا بعد از همان ۳۰ دقیقه، موها را با آب گرم و شامپو بشویید.

3d9c691fd3a1e80f63a4a70c2a2e3155 XL - خواص روغن کنجد برای سلامت بدن و پیشگیری از بیماری ها

۱۵. درمانگر چشم

مصرف روغن کنجد می‌‌تواند تاری دید، خستگی و خشکی چشم را درمان کند.

۱۶. کاهنده ی افسردگی و اضطراب ( روانشناس شخصی)

همراه با سوپ، سالاد و غذاهای طبخ شده به روش تفت روغن داغ، روغن کنجد مصرف کنید تا افسردگی و اضطراب‌تان کاهش بیابد. و از خواص روغن‌کنجد به عنوان روانشناس شخصی خود بهره ببرید.

خواص ذکر شده در مورد روغن کنجد بدین معنا نیست که شما آزادید هر چه قدر که می‌خواهید از آن در طی یک روز استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که کالری همه‌ی روغن‌ها یکسان است؛ یعنی هر 5 گرم آن که معادل یک قاشق چای خوری می‌شود چیزی در حدود 45 کیلوکالری انرژی دارد.

برای دریافت رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید 👇🏻👇🏻👇🏻

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi