دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

تاثیر نوشیدن آب بر لاغری ؛ آیا نوشیدن آب به لاغر شدن کمک می‌کند؟

IMG13014306 - تاثیر نوشیدن آب بر لاغری ؛ آیا نوشیدن آب به لاغر شدن کمک می‌کند؟

تاثیر نوشیدن آب بر لاغری ؛ آیا نوشیدن آب به لاغر شدن کمک می‌کند؟

آب مهم ترین ماده طبیعت است که نوشیدن آن برای بدن بسیار ضروری است . اما آیا نوشیدن آن به لاغری و تناسب اندام کمکی می کند؟ چاقی برای اغلب ما ناخوشایند است. خیلی از ما به‌دنبال راهی معجزه‌آسا برای کاهش سریع و آسان وزن هستیم، ولی حقیقت تلخی وجود دارد و آن اینکه متأسفانه فعلا هیچ معجزه‌ای در کار نیست. تنها راه کاهش وزن معقول و علمی این است که مقدار کالری‌ای که شما می‌سوزانید بیشتر از مقداری باشد که دریافت می‌کنید و در این میان نوشیدن آب یکی از نکات کلیدی برای داشتن تغذیه سالم و بخش مهمی از یک رژیم لاغری موفق و کارآمد است. در ادامه‌ی مطلب،درباره تاثیر نوشیدن آب بر لاغری توضیح می‌دهیم.

تاثیر نوشیدن آب بر لاغری: تسریع فرایند متابولیسم

مطالعات نشان داده اند مصرف 8 لیوان آب در روز به افزایش سرعت سوخت و ساز بدن کمک می کند. آب رسانی مناسب به بدن، آن را در وضعیت ترموژنیک یا گرمازایی قرار داده و در واقع چربی سوزی بهتری خواهد داشت. زمانی که بدن بتواند غذای خورده شده را پردازش کند، کالری بیشتری می سوزاند.

تاثیر نوشیدن آب بر لاغری: آب برای سوزاندن چربی لازم است

بدون آب بدن نمی ‌تواند به درستی چربی ذخیره‌ شده و یا کربوهیدرات ‌ها را ذخیره کند. فرآیند متابولیسم چربی لیپولیز نامیده می شود. اولین مرحله این فرآیند ، هیدرولیز است که زمانی اتفاق می ‌افتد که مولکول ‌های آب با تری گلیسرید ( چربی ‌ها ) برای ایجاد گلیسرول و اسیدهای چرب تعامل دارند. نوشیدن آب کافی برای سوزاندن چربی از غذا و نوشیدنی و همچنین چربی ذخیره‌ شده ضروری است. یک بررسی کوچک از سال ۲۰۱۶ نشان داد که افزایش مصرف آب منجر به افزایش لیپولیز و کاهش چربی در مطالعات حیوانی شد.

مطلب مرتبط:  مواد غذایی با کالری تقریبا صفر و استفاده از آنها در رژیم لاغری 

تاثیر نوشیدن آب بر لاغری: جایگزین کردن نوشابه های گازدار با آب

نوشابه های گازدار یا نوشیدنی های گاز کربنیک حاوی مقادیر زیادی قند هستند که باعث اضافه وزن، چاقی، دیابت و سایر بیماری های مزمن می شوند. به جای سرکشیدن قوطی نوشابه، آب بنوشید. آب، سیرابتان می کند، ارگان های بدن را روان می کند، و سموم را از سیستم بدنتان خارج می نماید بدون این که قند اضافی به آن وارد کند. از طرفداران آب نیستید؟ سعی کنید با آب معدنی یا خوردن میوه جات و سبزیجات آبدار جایگزینش کنید.

139311110455283794631644 - تاثیر نوشیدن آب بر لاغری ؛ آیا نوشیدن آب به لاغر شدن کمک می‌کند؟

تاثیر نوشیدن آب بر لاغری: افرادی که بیشتر آب می‌نوشند به مصرف کالری تمایل کمتری دارند

مطالعات نشان می‌دهند افرادی که بیشتر آب می‌نوشند به مصرف کالری تمایل کمتری دارند. این امر ممکن است به‌علت جایگزینی نوشیدنی‌های گازدار با آب باشد (جایگزینی یک وعده نوشیدنی شیرین‌شده با شکر با یک لیوان آب می‌تواند به‌میزان زیادی وزن را کاهش دهد) یا اینکه می‌تواند باعث تغییری آگاهانه در برنامه سلامتی شود، به این معنی که تصویب یک تصمیم خوب (نوشیدن آب بیشتر) منجربه تصمیم گیری بهتر دیگری می‌شود (درست غذاخوردن) و شاید حتی یک انتخاب خوب دیگر (ورزش بیشتر). بعضی از کارشناسان معتقدند که احساس گرسنگی ممکن است نشانه‌ی نیاز شما به آب باشد. من مطمئن نیستم که این درست باشد، اما نوشیدن آب به‌جای خوردن یک میان‌وعده، کالری مصرفی شما را کاهش می‌دهد.

تاثیر نوشیدن آب بر لاغری: آب به حذف ضایعات از بدن کمک می‌ کند

وقتی بدن کم آب می شود، نمی تواند به طور مرتب زباله ها را به عنوان ادرار یا مدفوع دفع کند. آب به کلیه ها کمک می کند تا سموم و مواد زائد را دفع کند در حالیکه بدن مواد مغذی و الکترولیت های ضروری را حفظ می کند هنگامی که بدن کم آب شود، کلیه ها این مواد را حفظ می کنند. از طرف دیگر کم آبی بدن یا پدیده دهیدراسیون موجب بروز مدفوع سخت و یا یبوست می شود. آب با نرم شدن و یا کم کردن سختی مدفوع باعث دفع مواد زائد می شود. آب همچنین به بدن کمک می ‌کند تا از مشکلات گوارشی مانند اسهالو سوءهاضمه التیام پیدا کند. زمانی که مواد زائد در بدن شکل می ‌گیرد، ممکن است فرد احساس سوزش ، تورم و یاخستگی کند. نوشیدن آب و مرطوب نگه داشتن بدن یک روش خوب برای جلوگیری از نگه داشتن ضایعاتی است که ممکن است چند گرم به وزن اضافه کند.

تاثیر نوشیدن آب بر لاغری: نوشیدن آب پیش از غذا اشتها را کم می‌کند

برخی ادعا می‌کنند نوشیدن آب پیش از غذا باعث کم شدن اشتها خواهد شد. درواقع، حقایقی ورای این موضوع نهفته است، اما این موضوع تقریبا فقط به افراد میانسال و مسن محدود می‌شود. درنتیجه، افزایش مصرف آب قبل از غذا به شما کمک می‌کند تا مراقب وزن خود باشید، زیرا فضایی را در معده‌ی شما اشغال می‌کند که به نوبه‌ی خود، کمک می‌کند تا شما مقدار غذای مصرفی خود را طی یک وعده‌ی غذایی کاهش دهید. اگرچه ممکن است نوشیدن آب پیش از وعده‌های غذایی برای افراد میانسال و مسن‌تر بسیار مفید باشد، مطالعات در این زمینه بر روی افراد جوان‌تر، کاهش چشمگیری را در مصرف کالری نشان نداده است.

water 02 featured low 750x490 - تاثیر نوشیدن آب بر لاغری ؛ آیا نوشیدن آب به لاغر شدن کمک می‌کند؟

تاثیر نوشیدن آب بر لاغری: بهترین راه برای نوشیدن آب بیشتر

اگر طعم آب ساده را دوست ندارید، لازم نیست که حتما آب ساده‌ بنوشید. در این‌گونه موارد آب معدنی انتخاب خوبی است؛ شما می‌توانید لیمو یا آب‌لیمو را برای طعم‌دارشدن به آب خود اضافه کنید. انواع دمنوش های گیاهی تقریبا بدون کالری هستند، مگر اینکه شکر یا شیر به آنها اضافه کنید. سایر نوشیدنی‌های سالم شامل آب‌میوه‌ی خالص، آب سبزیجات و شیر کم‌چرب است. آنها کالری دارند، اما درعین‌حال مقدار زیادی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را هم دارا هستند. البته توجه داشته باشید که آب سبزیجات می‌توانند شامل مقدار زیادی سدیم باشند. قهوه و چای سیاه یا چای سبز حاوی کافئین است و بسیاری از مردم فکر می‌کنند که اثر دیورتیک (پیشاب‌آور) کافئین باعث کاهش مقدار آب موردنیاز می‌شود، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این موضوع صحت ندارد. کافئین یک محرک سیستم عصبی است و افرادی که به کافئین حساسیت دارند، باید از مصرف بیش‌ازحد نوشابه‌های دارای کافئین بالا مانند قهوه، کولا و نوشیدنی های انرژی زا اجتناب کنند.

همچنین نوشیدن آب می تواند …

  • از سرماخوردگی و تب جلوگیری می کند.
  • سردرد را بهبود بخشد و تمرکز ذهنی شما را افزایش دهد.
  • پوست شما را از جوش ها پاک می کند.

به خاطر داشته باشید که …

* نوشیدن آب به تنهایی نمی تواند باعث کاهش وزن شود، بلکه عوامل دیگری هم در این کار موثرند که شامل ورزش کردن، رعایت اعتدال در خوردن غذاها (عادات غذایی سالم) و داشتن صبر و حوصله است.
* اثرات مصرف آب در خانم ها و آقایان متفاوت است.
نوشیدن آب در آقایان میزان متابولیسم بدن را سریعا افزایش می دهد و در خانم ها ذخایر قندی (کربوهیدرات ها) را سریع تر می شکند.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که اگرچه کسی منکر فواید نوشیدن آب نمی‌شود، اما درواقع محققان معتقدند آب نمی‌تواند به‌طور مستقیم روی کاهش وزن تأثیر بگذارد ولی مصرف آب با کاهش وزن در ارتباط است. در حقیقت، متأسفانه در آب هیچ ترکیب یا ماده‌ی خاص جادویی برای چربی سوزی وجود ندارد ولی ناامید نشوید، چون آب می‌تواند به‌طور غیرمستقیم به کاهش وزن کمک کند. درواقع آب ماده‌ای کمک‌کننده در روند کاهش وزن است و نوشیدن مقدار کافی آب، بخشی از برنامه‌ی کاهش وزن سالم را تشکیل می‌دهد.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت برنامه غذایی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi