دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

چرا بدن شما نیاز به کروم (کرومیوم) دارد؟

chromium kambood alaem gy - چرا بدن شما نیاز به کروم (کرومیوم) دارد؟

چرا بدن شما نیاز به کروم (کرومیوم) دارد؟

کروم یا کرومیوم نوعی ماده معدنی است که نقش بسیار موثری در حفظ سلامت ایفا می کند. این عنصر باعث ارتقا تاثیر انسولین و کنترل بهتر قند خون می شود. همچنین به سوختن و مصرف چربی بدن کمک می کند. اضافه کردن این ماده به رژیم غذایی سبب می شود که حتی زمانی که هیچ تحرکی ندارید نیز چربی بدن سوخته شود.کروم باعث کنترل اشتها می شود ، به خصوص تاثیر زیادی بر میل و ولع نسبت به شیرینی جات دارد. این ماده معدنی باعث حمل پروتئین به محل هایی می شود که بیشتر نیاز است. در واقع این عنصر کمیاب نقش بسیار موثری در متابولیسم چربی ها و قند دارد و سلامت دستگاه قلب و عروق را ارتقا می بخشد. بعضی مطالعات نشان می دهد که مصرف مکمل کرومیوم برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو و افراد مقاوم به انسولین مفید است. شواهد نشان می دهد که کروم باعث کاهش سطح گلوکز و افزایش حساسیت نسبت به انسولین می شود. بعضی افراد به منظور افزایش حجم ماهیچه ها و کمک به کاهش وزن از مکمل کروم استفاده می کنند.

چرا شما نیاز به کرومیوم دارید؟

کروم یک عنصر نادر است که بدن ما نیاز به مقادیر بسیار کم برای عملکرد مناسب برخی از فرایندهای متابولیک مهم دارد. مهمترین مزایای سلامت کرومیوم در اینجا ذکر شده است:
کروم حساسیت انسولین را افزایش می دهد که سطح گلوکز خون را نرمال می کند. به طور معمول، انسولین مسئول فرایند حمل و نقل گلوکز از جریان خون به سلول های بدن است. با این حال، اگر گلوکز بیش از حد در خون وجود داشته باشد این گلوکز به چربی تبدیل می شود و ذخیره می شود.
کروم خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد. همانطور که گفته شد، کروم با افزایش حساسیت به انسولین در بدن انسان کار می کند و مصرف غذای خوب دارای کروم ممکن است خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. اگر قبلاً در معرض ابتلا به دیابت قرار داشته اید و قبل از مصرف مکمل های کروم، ابتدا باید از پزشک مراقبت خود سوال کنید زیرا این مکمل ها ممکن است با سایر داروهایی که قبلاً مصرف کرده اید تداخل داشته باشند.

به غیر از اثر کروم بر روی انسولین ، فواید دیگری هم برای مصرف مقادیر کروم ذکر شده است:

  1. کاهش میزان چربی ها و کلسترول خون
  2. افزایش HDL
  3. از کروم دردرمان نشانگان پلی کیستیک تخمدان استفاده شده است.

همچنین کروم باعث افزایش خلق و خو می شود زیرا کمبود کروم می تواند منجر به مشکلات تولید سروتونین، هورمون ایده آل و آرامش مثبت شود. مکمل های کرومی می توانند باعث افزایش تولید سروتونین در بدن شوند.
کروم انرژی بیشتری به شما می دهد بعضی از بیماران بعد از مصرف مکمل های کرومیوم انرژی اضافی را گزارش کرده اند. این احتمالاً درست است زیرا کروم نقش مهمی در متابولیسم کربوهیدرات ها، چربی ها و برخی از پروتئین ها دارد.

مطلب مرتبط:  نقش آهن در بدن و علائم کمبود آهن در افراد

علائم و نشانه های کمبود کرومیوم عبارتند از:

خستگی
انرژی کم
کنترل ضعیف قند خون
استخوانهای ضعیف و حتی از دست دادن استخوان
سلامت پوست بد
تمرکز کم
حافظه ضعیف
تغییر اشتها
تغییرات وزن
مشکلات دید
خطر بیشتر برای مشکلات قلبی
خطر بالای کلسترول بالا
تغییر خلق و خوی
کوتاهی رشد و توسعه
تاخیر در مدت زمان بهبودی زخم
تاخیر در بهبودی پس از جراحی، پس از بازسازی

3bac1358490a1aff4f579250d3471500 XL - چرا بدن شما نیاز به کروم (کرومیوم) دارد؟

مقدار مصرف روزانه توصیه شده کرومیوم

سن مصرف کرومیوم مناسب
0 – 6 ماه 0.2 میکروگرم
6 ماه – 1 سال 5.5 میکروگرم
13 سال 11 میکروگرم
4 – 8 سال 15 میکروگرم
9 – 13 سال 21 میکروگرم برای زن، 24 میکروگرم برای مرد
14 – 18 سال 24 میکروگرم برای زن، 35 میکروگرم برای مرد
19 – 50 سال 25 میکروگرم برای زن، 35 میکروگرم برای مرد
+ 51 سال 20 میکروگرم برای زن، 30 میکروگرم برای مرد
زنان باردار، 14-18 سال 29 میکروگرم
زنان باردار، + 19 سال 30 میکروگرم
زنان شیرده، 14 – 18 سال 44 میکروگرم
زنان شیرده، + 19 سال 45 میکروگرم

 

عوارض کرومیوم

مصرف طولانی مدت مکمل های کروم پیکولینات می تواند عوارض جانبی از جمله تولید رادیکال های آزاد داشته باشد اما این اثر در غلظت های بالا و در محیط آزمایشگاهی اتفاق افتاده است. چند مورد هم از نارسایی کلیوی گزارش شده است که در غلظت های بالای1000میکروگرم در مدت نسبتا طولانی دیده شده است.یکی دیگر از عوارض نه چندان رایج کرومیوم بی خوابی و افزایش کابوس های شبانه است.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi