دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

انگیزه های لازم برای کاهش وزن ؛ برای کاهش وزن موفق ، به خود انگیزه دهید

1 9 - انگیزه های لازم برای کاهش وزن ؛ برای کاهش وزن موفق ، به خود انگیزه دهید

انگیزه های لازم برای کاهش وزن ؛ برای کاهش وزن موفق ، به خود انگیزه دهید

اگر بارها و بارها تصمیم به کاهش وزن گرفته اید، اما موفق به انجام آن نشده اید، حتما اشتباهی در کار است. برای یک کاهش وزن موفق ، داشتن انگیزه ی کافی بسیار اهمیت دارد. گاهی حتی به مدت چند هفته یک روند موفقیت آمیز را در رژیم خود اجرا کرده اید، از مصرف کیک و کلوچه در میهمانی ها خودداری کرده اید، اما این روند، چندان به طول نیانجامیده و پس از مدت کوتاهی دوباره به برنامه ی قبل از رژیم خود بازگشته اید. چنین معضلاتی نشان می دهد که انگیزه ی شما برای کاهش وزن، کافی و مناسب نبوده است. کاهش وزن پایدار، یک پروسه ی ناگهانی نیست، بلکه نیاز به زمان و انگیزه کافی دارد. در این مقاله، انگیزه های لازم برای کاهش وزن پایدار معرفی شده اند.

انگیزه های لازم برای کاهش وزن موفق: 1. برای رژیم خود اهداف واقعی در نظر بگیرید.

اولین قدم برای حفظ وزن سالم باید پیش از قطع مصرف کالری ها رخ دهد. یکی از پیش بینی کننده های قوی موفقیت در رژیم غذایی پایدار، تعیین اهداف مناسب در ابتدای رژیم است. تعیین اهداف غیر واقعی و غیر منطقی مثل کاهش وزن 20 کیلویی در دو ماه محکوم به شکست است. بالعکس، اگر بر روی سلامت و استراتژی های معقول خوردن تمرکز کنید، به رژیم غذایی خود پایبند تر خواهید بود.

انگیزه های لازم برای کاهش وزن موفق: 2. آرام پیش بروید.

موفقیت در رژیم، مستلزم ایجاد تغییراتی در سبک زندگی است که یک شبه رخ نمی دهند. اگر وزن خود را به تدریج کاهش دهید، بهتر می توانید آن را حفظ کنید. افرادی که به شدت به خود گرسنگی می دهند، به سرعت کج خلق می شوند و ادامه ی رژیم برای آنها سخت می شود. برای مثال، اگر روزی 200 کالری کمتر مصرف کنید، متوجه آن نخواهید شد و بهتر می توانید با رژیم کاهش وزن خود پیش بروید.

انگیزه های لازم برای کاهش وزن موفق: 3. انتظارات واقعی داشته باشید

وقتی اهداف دست نیافتنی داشته باشید زود نا امید می شوید و بالعکس با اهداف دست یافتنی به موفقیت می رسید و به تلاشتان ادامه می دهید.  کسانی که انتظار دارند در زمان کوتاهی وزن زیادی کم کنند خیلی زود از رژیم کاهش وزن خسته و آن را کنار می گذارند. اما حتی 5 تا 10 درصد کاهش از وزن بدنتان تاثیر زیادی در سلامت شما دارد. در واقع همین 5 الی 10 درصد کاهش وزن باعث کنترل قند خون، کاهش خطر بیماری های قلبی، کاهش سطح کلسترول، کاهش درد مفاصل و کاهش ابتلا به سرطان می شود.

انگیزه های لازم برای کاهش وزن موفق: 4. انتظار موانع را داشته باشید.

هر فردی ممکن است در طول رژیم خود دچار وسوسه ی های غذایی شود، که امری کاملا طبیعیست. اگر دچار چنین موانعی بر سر راه خود شدید، به خود بگویید من به راحتی می توانم از پس چنین مشکلی بر آیم و پس از برطرف شدن مشکل، با آن مقابله کنید.

diet girl - انگیزه های لازم برای کاهش وزن ؛ برای کاهش وزن موفق ، به خود انگیزه دهید

انگیزه های لازم برای کاهش وزن موفق: 5. یک الگو پیدا کنید

وقتی الگو داشته باشید انگیزه بیشتری برای کاهش وزن خواهید داشت. بنابراین باید مدل مناسبی را انتخاب کنید. چسباندن عکس یک مدل به درب یخچال نمی تواند به شما همیشه انگیزه بدهد. پس الگویی انتخاب کنید که بتوانید با او ارتباط برقرار کنید. مثل دوستی که وزن کم کرده است. علاوه بر انتخاب الگو خواندن داستان کسانی که با موفقیت وزن کم کرده اند نیز می تواند مفید باشد.

انگیزه های لازم برای کاهش وزن موفق: 6. کمالگرا نباشید.

کمالگرایی، بیش از هر چیز موجب عدم موفقیت در کاهش وزن می شود. این عقیده، با کوچکترین تغییر در رژیم غذایی خود را نشان می دهد و منجر به شکست و رها کردن برنامه ی غذایی می شود. اگر یک روز نتوانستید به برنامه ی خود عمل کنید، آن را فراموش کنید، فردا، روز دیگریست.

انگیزه های لازم برای کاهش وزن موفق: 7. یادداشت روزانه کاهش وزن داشته باشید

بررسی کاهش وزن و موفقیت توسط هر فرد نقش مهمی دارد. برای نوشتن یادداشت روزانه غذایی باید هر چیزی  را که می خورید، بنویسید. از غذاهای اصلی تا میان وعده ها و یا شیرینی هایی که مصرف می کنید. حتی می توانید احساس تان را در دفترچه یادداشت روزانه غذایی بنویسید. این کار به شما کمک می کند پرخوری را کنار بگذارید. یادداشت روزانه را هم می توانید با قلم روی کاغذ بنویسید و هم از اپلیکیشن استفاده کنید.

quickly losing weight 910x522 - انگیزه های لازم برای کاهش وزن ؛ برای کاهش وزن موفق ، به خود انگیزه دهید

انگیزه های لازم برای کاهش وزن موفق: 8. برای خود یک شریک بیابید.

ایجاد تغییرات مهم در سبک زندگی به تنهایی، با مشکلات و سختی های زیادی همراه است. یافتن افرادی که دارای اهداف مشابهی هستند به شماانگیزه داده و می تواند به یک کاهش وزن موفق کمک کند. داشتن یک شریک در پستی و بلندی های رژیم غذایی به شما کمک می کند تا بیشتر به برنامه ی خود پایبند باشید و راحت تر به ادامه ی راه بپردازید. داشتن یک گروه حمایتی، چه در خانواده و چه به شکل مجازی بسیار مفید است.

انگیزه های لازم برای کاهش وزن موفق: 9. مثبت فکر کنید و مثبت حرف بزنید

هرچقدر اعتماد و باورتان بیشتر باشد، بهتر می توانید وزن کم کنید. درباره کاهش وزن و درباره قدم هایی که باید بردارید مثبت حرف بزنید. کسانی که خیالبافی می کنند کمتر به اهداف خود می رسند. با خیالبافی در ذهنتان تصور می کنید به هدف رسیده اید بنابراین کمتر وارد عمل می شوید. به جای خیالبافی تصور کنید به هدف کاهش وزن رسیده اید. با این تصورات احتمال اینکه کالری کمتری مصرف کنید و بیشتر ورزش کنید بیشتر است.

04556 thinkstockphotos 518493402 - انگیزه های لازم برای کاهش وزن ؛ برای کاهش وزن موفق ، به خود انگیزه دهید

انگیزه های لازم برای کاهش وزن موفق: 10. صبور باشید.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که بر سر راه کاهش وزن وجود دارد، فلات کاهش وزن است. در طول برنامه ی کاهش وزن، ورزش می کنید و میزان غذای خود را کاهش می دهید و هر روز هم شاهد کاهش وزن موفق هستید. اما به یک باره، وزن شما ثابت می شود و هر کار می کنید، لاغرتر نمی شوید که به آن فلات کاهش وزن گفته می شود. چنین مشکلی کاملا طبیعیست. با بروز چنین مشکلی به هیچ وجه به خود نگرانی راه ندهید. این مشکل، در مسیر کاهش وزن کاملا طبیعیست و نشان می دهد برای شروع کاهش وزن دوباره باید کمی تغییرات در برنامه ی کاهش وزن یا ورزش خود ایجاد کنید.

انگیزه های لازم برای کاهش وزن موفق: 11. برای چالش ها و مشکلات برنامه ریزی کنید

استرس و فشار زیادی ممکن است در این مسیر به شما وارد شود. بنابراین باید راهی برای مقابله با این فشارها و انگیزه گرفتن پیدا کنید. تعطیلات، تولدها و جشن های زیادی هستند که باید در آن ها شرکت کنید. حتی در محیط کار و یا در جمع خانواده نیز ممکن است با این فشارها مواجه شوید. باید راهی برای حل این مشکلات پیدا کنید. خیلی ها دنبال آرامش هستند و به همین دلیل ممکن است خیلی زود انگیزه خود را از دست بدهند و به هدف نرسند. کسانی که توانایی مدیریت استرس و مبارزه با مشکلات را دارند بیشتر می توانند وزن کم کنند. برای مقابله با استرس ورزش، تمرین تنفس، حمام، بیرون رفتن و تنفس در هوای تازه، تماس با یک دوست و درخواست کمک را تمرین کنید.

انگیزه های لازم برای کاهش وزن موفق: 12. به خود پاداش بدهید.

رژیم گرفتن کار سختی است و در آن هیچ تفریح و سرگرمی ای وجود ندارد. برای اینکه انگیزه کافی برای کاهش وزن را به خود بدهید، در برابر هر موفقیت یک پاداش کوچک برای خود در نظر بگیرید. اما به یاد داشته باشید که پاداش ها نباید مربوط به غذا باشد.  اهداف کوچک برای خود در نظر بگیرید و زمانی که به آنها دست یافتید، به خود پاداش دهید. پاداش شما می تواند یک ماساژ، یک حمام حباب، خرید یک شلوار لی و چیزهایی از این قبیل باشد. جشن گرفتن و پاداش دادن به موفقیت های رژیمی، پایبندی و عهد شما را نسبت به رژیم افزایش می دهد.

انگیزه های لازم برای کاهش وزن موفق: 13. اندام تان را دوست داشته باشید و تحسین کنید

کسانی که اندام شان را دوست ندارند نمی توانند وزن کم کنند. کسانی که تصویر خوبی از ظاهرشان دارند برای کاهش وزن تمام تلاش شان را می کنند. فعالیت هایی مثل ورزش کنید، توانایی های جسمی تان را تحسین کنید، برای خودتان کاری مثل ماساژ یا مانیکور انجام دهید، اطراف تان را با آدم های مثبت پر کنید، خودتان را با دیگران مقایسه نکنید، لباس هایی که دوست دارید و اندازه هستند بپوشید، به آینه نگاه کنید و از خودتان با صدای بلند تعریف کنید.، ورزش مورد علاقه خودتان را پیدا کنید تا برای رسیدن به اندام مناستان قدم بردارید.

مهم ترین بخش کاهش وزن فعالیت های جسمی است. زیرا نه تنها به کم کردن وزن کمک می کند بلکه تندرستی بدن را نیز تقویت می کند. ورزشی را انتخاب کنید که از آن لذت می برید. انواع ورزش ها را امتحان کنید و درباره آن ها تحقیق کنید تا ورزش مورد علاقه خودتان را پیدا کنید. دوست دارید بیرون ورزش کنید یا در خانه؟ هنگام ورزش موسیقی گوش دهید. کسانی که هنگام ورزش موسیقی گوش می دهند مدت زمان بیشتری ورزش می کنند.

how o build self confidence - انگیزه های لازم برای کاهش وزن ؛ برای کاهش وزن موفق ، به خود انگیزه دهید

انگیزه های لازم برای کاهش وزن موفق: 14. برای خود برنامه ی تثبیت تهیه کنید.

برای بسیاری از افراد، کاهش وزن بسیار آسانتر از تثبیت آن است. به یاد داشته باشید که مصرف غذاهای سالم یک برنامه برای تمام طول زندگیست، نه یک پروژه ی کوتاه مدت. اگر در گذشته نیز با چنین مشکلی مواجه شده اید، از قبل برای آن برنامه ریزی کنید. از یک متخصص تغذیه بخواهید که برای شما یک برنامه ی تثبیت تهیه کند.

انگیزه های لازم برای کاهش وزن موفق: 15. از حرفه ای ها کمک بگیرید

از افراد متخصص و حرفه ای برای کاهش وزن کمک بگیرید. کسانی که به دانش و توانایی های خود اعتماد دارند بیشتر می توانند وزن کم کنند. به عنوان مثال یک متخصص تغذیه پیدا کنید که درباره غذاها و ورزش ها چیزهای زیادی به شما بیاموزد. پس اگر می خواهید انگیزه بیشتری برای کاهش وزن به دست بیاورید با یک متخصص تغذیه و یا یک روانشناس مشورت کنید و از او درخواست کمک کنید.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi