دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

چرا بعد از غذا خوردن احساس خستگی و خواب آلودگی می کنیم؟

fastfood - چرا بعد از غذا خوردن احساس خستگی و خواب آلودگی می کنیم؟

چرا بعد از غذا خوردن احساس خستگی و خواب آلودگی می کنیم؟

هیچ چیز بهتر از یک خواب نیمروز طولانی بعد از یک وعده غذایی بزرگ نیست. هنگامی که شما یک وعده غذایی بزرگ مصرف می کنید بدن شما به حالت استراحت و هضم می رود. غذا خوردن سبب یک سری واکنش های زنجیره ای در مغز شما برای هدایت جریان خون و انرژی جهت هضم و جذب مواد غذایی برای استفاده در بدن می شود. دزیره نیلسن، یک متخصص تغذیه می گوید: در طول هضم غذا، بدن شما مواد مغذی موجود در مواد غذایی را تجزیه می کند این امر سبب افزایش قند خون می شود و به دنبال آن ترشح انسولین به جریان خون توسط پانکراس افزایش میابد. انسولین مقدار سروتونین و ملاتونین دو ماده شیمیایی مرتبط با خواب آلودگی در مغز را افزایش می دهد. در ادامه با ما همراه باشید تا دلیل احساس خستگی و خواب آلودگی بعد از غذا خوردن را بررسی کنیم.

چه غذاهایی سبب خواب آلودگی می شود

غذاهای سرشار از پروتئین و کربوهیدرات می‌توانند بیشتر از سایر غذاها سبب ایجاد احساس خستگی و خواب‌آلودگی در ما شوند. همچنین برخی محققان معتقدند دلیل اینکه افراد بعد از خوردن غذا احساس خستگی می‌کنند این است که بدن آن‌ها در حال تولید سروتونین بیشتر می باشد. سروتونین یک هورمون یا ماده شیمیایی است که نقش مهمی در تنظیم خلق‌و‌خو و دوره‌های خواب ایفا می‌کند.  همچنین یک اسید آمینه به نام تریپتوفان، که در بسیاری از غذاهای غنی از پروتئین وجود دارد، به بدن برای تولید سروتونین کمک می‌کند. کربوهیدرات‌ها نیز به بدن در جذب تریپتوفان کمک می‌کنند. بنابراین، خوردن هر دو نوع غذاهای غنی از پروتئین و کربوهیدرات، ممکن است سبب خواب‌آلودگی و خستگی افراد بعد از غذا خوردن شوند.

مطلب مرتبط: دلایل بروز خستگی مفرط و راه های غلبه بر آن

6685379 228 - چرا بعد از غذا خوردن احساس خستگی و خواب آلودگی می کنیم؟

بالا رفتن گلوکز خون

خوردن غذایی که پُر از کربوهیدرات زود جذب می باشد موجب افزایش فوری گلوکزخون می‌شود. این افزایش گلوکز، اورکسین را مهار می‌کند؛ همان پروتئینی که در بیداری و هوشیاری شما نقش دارد. یکی از بهترین راههای اینکه بعد از خوردن غذا کمتر احساس چرت زدن داشته باشید، این است که کربوهیدرات‌های فیبردار از منابع طبیعی بخورید نه کربوهیدرات‌های تصفیه شده.  کربوهیدرات های تصفیه شده به سرعت قند خون را بالا برده و در نتیجه سبب آزاد شدن مقدار زیادی از انسولین شده که پس از آن باعث سقوط قند خون و تهی کردن سطح انرژی می شود.

غذاهای پر چربی

غذاهایی که دارای محتوای چربی بالایی هستند یکی دیگر از محرک های خواب آلودگی بعد از غذا هستند غذاهای سرخ شده، گوشت با چربی بالا، غذاهای روغنی آماده مانند ( پنیر حلقه ای، چیپس ذرت و چیپس سیب زمینی ) می توانند سبب احساس خواب آلودگی شوند.

62154 - چرا بعد از غذا خوردن احساس خستگی و خواب آلودگی می کنیم؟

سایر دلایل خستگی بعد از غذا خوردن

پرخوری یک بار سنگین بر روی سیستم گوارش شما قرار می دهد و واقعاً می تواند انرژی شما را تخلیه کند قرار دادن تنقلات سالم بین وعده های غذایی برای حفظ سطح انرژی و جلوگیری از پرخوری در وعده های غذایی می تواند کمک کننده باشد. دیابت، چاقی، کم خونی، تیروئید، بیماری سلیاک، عدم تحمل غذا و آپنه خواب می تواند خواب آلودگی بعد از غذا را بدتر کند. اگر شما به هر یک از این شرایط و یا دیگر بیماریهای مزمن مبتلا و بعد از غذا خواب آلوده هستید با پزشک خود مشورت کنید زیرا این مشکل می تواند یک عامل داشته باشد.
تحقیقات نشان می دهد که کمبود خواب می تواند به چاقی منجر شود و چاقی می تواند سبب مشکلات خواب می شود در حالی که عکس این چرخه می تواند سبب کاهش وزن شده و این کاهش وزن به شما در داشتن خواب بهتر  شبانه، کمک می کند و شما را در طول روز هشیار نگه دارد.

چگونه هشیار بمانیم

حفظ وزن سالم، انجام ورزش منظم، خواب خوب و به خوبی هیدراته ماندن، همه می تواند سطوح انرژی شما را حتی بعد از غذا خوردن بطور مداوم حفظ کند. اگر شما بعد از خوردن غذا یک لیوان آب بنوشید و سپس بلند شده و 20 دقیقه حرکت تفریحانه یا پیاده روی بعد از ناهار داشته باشید سبب از بین رفتن خستگی شما می شود. ورزش سطح انرژی مواد شیمیایی مغز نظیر دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین را افزایش می دهد.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برنامه غذایی آنلاین

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi