دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

مواد غذایی مفید برای تقویت عملکرد مغز با افزایش سن

15 مواد غذایی مفید برای مغز آشنا شوید - مواد غذایی مفید برای تقویت عملکرد مغز با افزایش سن

مواد غذایی مفید برای تقویت عملکرد مغز با افزایش سن

مطالعات گسترده نشان می دهند که بعضی غذاها می توانند برای تقویت عملکرد مغز مفید باشند و از بروز آلزایمر و سایر بیماریهای عصبی ناشی از افزایش سن جلوگیری کنند.

مطلب مرتبط: مواد غذایی مفید برای افزایش تمرکز و تقویت حافظه

مواد غذایی مفید برای تقویت عملکرد مغز

آرگولا

یک تحقیق جدید نشان می دهد افرادی که روزانه یک یا دو وعده سبزیجات با برگ سبز می خورند، توانایی های شناختی شخصی ۱۱ سال جوانتر از افرادی را دارند که از این نوع سبزیجات استفاده نمی کنند. در بین سبزیجات، آرگولا یک ماده غذایی مهم است که دارای نیترات بسیار زیاد است، نیترات جریان خون را با گشاد شدن رگ های خونی به مغز افزایش می دهد (آرگولا سبب کاهش فشار خون نیز می شود)

Arugula - مواد غذایی مفید برای تقویت عملکرد مغز با افزایش سن

بلوبری

انواع توت ها میوه هایی مفید برای سلامت مغزهستند که در رژیم های مدیترانه ای برای جلوگیی از فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرند. برخی تحقیقات نشان داده اند توت ها ممکن است خطر آلزایمر را تا ۵۳٪ کاهش دهند. اگرچه همه انواع توت ها مفید هستند، اما بلوبری به ویژه سرشار از فلاونوئیدها است که با خاصیت آنتی اکسیدانی ممکن است مغز را از استرس اکسیداتیو محافظت کرده و ارتباط سلول های مغزی را تقویت کنند.

Webp.net compress image31 - مواد غذایی مفید برای تقویت عملکرد مغز با افزایش سن

زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ یک منبع غنی از کولین است که سبب تقویت سلامت مغز می شود. کولین در بدن به استیل کولین تبدیل شده که یک انتقال دهنده عصبی می باشد که حافظه شخص را حفظ می کند و به سلول های مغزی اجازه می دهد تا ارتباط بهتری برقرار کنند. مطالعات نشان می دهند که افزایش مصرف کولین با بهبود عملکرد شناختی از جمله حافظه مرتبط است.

زرده تخم مرغ 870x435 1 - مواد غذایی مفید برای تقویت عملکرد مغز با افزایش سن

روغن زیتون

مصرف روغن زیتون می تواند از حافظه و توانایی یادگیری محافظت کند، و همچنین سبب ایجاد شکل گیری دو نشانگر آلزایمر (پلاک های آمیلوئید بتا و درهم تنیدگی های عصبی) شود. اگرچه ساز و کار دقیق آن مشخص نیست ، ممکن است اولئوکانتال آنتی اکسیدانی موجود در روغن نقشی داشته باشد.

1535715328 7124289 719 - مواد غذایی مفید برای تقویت عملکرد مغز با افزایش سن

ماهی سالمون

ماهی سالمون جزء غذاهای دریایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ DHA و EPA است که برای سلامتی مغز ضروری هستند. امگا ۳ به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در مغز کمک می کند که ممکن است در کاهش روند پیشرفت بیماری آلزایمر نقش داشته باشد. به خصوص ، DHA  به جلوگیری از کوچک شدن مغز با افزایش سن کمک می کند.

253066 556 - مواد غذایی مفید برای تقویت عملکرد مغز با افزایش سن

گردو

چربی های سالم در گیاهان نیز برای مغز مفید هستند. گردو به خصوص دارای اسیدهای آلفا لینولنیک ALA ، یک اسید چرب امگا -۳ بر پایه گیاه بسیار زیاد است. در یک مطالعه علوم اعصاب تغذیه ای، بزرگسالان در سنین ۶۵ تا ۷۵ سال با سطح بالاتر ALA و سایر امگا ۳ های موجود در خون در آزمایش های هوش بهترعمل کردند که این امر به حل مشکلات جدید کمک می کند.

properties nuts3 - مواد غذایی مفید برای تقویت عملکرد مغز با افزایش سن

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برنامه غذایی آنلاین

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi