دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

پیشگیری از زوال عقل (دمانس) به کمک فعالیت بدنی

1 - پیشگیری از زوال عقل (دمانس) به کمک فعالیت بدنی

پیشگیری از زوال عقل (دمانس) به کمک فعالیت بدنی

سازمان بهداشت جهانی (WHO) از طریق اولین دستورالعملی که در رابطه با زوال عقل (دمانس) منتشر کرده است فعالیت بدنی، رژیم غذایی مناسب و خودداری از مصرف سیگار را بهترین راهکار برای جلوگیری از این بیماری معرفی کرده است. بر این اساس زوال عقل یک بیماری قابل پیشگیری است و جزئی از روند طبیعی افزایش سن محسوب نمی شود.

مطلب مرتبط: پیشگیری از زوال عقل و آلزایمر با رژیم غذایی MIND

پیشگیری از زوال عقل با فعالیت بدنی:

ورزش منظم و تغذیه سالم می ‌تواند از بروز علائم دمانس یا زوال عقل پیشگیری کند. مطالعات جدید نشان می ‌دهد که در افراد سالمند هر نوع فعالیت بدنی، حتی انجام کارهای منزل، به حفظ سلامت مغز کمک می کند.

در تحقیقی که بر روی افراد سالم و افراد مبتلا به دمانس انجام شد شرکت کنندگان موافقت کردند که بعد از مرگ مغز آن‌ ها مورد مطالعه قرار گیرد. به مدت ۲۰ سال و به طور منظم سلامت جسمی شرکت کنندگان بررسی شده و آزمون ‌هایی برای تعیین قدرت حافظه و تفکر آن ‌ها انجام می ‌شد.

نتایج نشان داد در افرادی که در طی روز تحرک بیشتری داشتند قدرت حافظه و تفکر در وضعیت مطلوب ‌تری قرار داشت. در افرادی که فعالیت بدنی بیشتری انجام می‌‎ دادند احتمال ابتلا به دمانس کمتر بود. بعد از مرگ شرکت کنندگان نیز بررسی مغز آن ها نشان داد که بین فعالیت بدنی و خطر ابتلا به زوال عقل ارتباط وجود دارد. این نتایج نشان می دهد شما می ‌توانید در دوران سالمندی از طریق افزایش میزان فعالیت بدنی خطر ابتلا به دمانس را کاهش دهید.

iStock 641834040 blog - پیشگیری از زوال عقل (دمانس) به کمک فعالیت بدنی

در قرن حاضر به علت سبک زندگی میزان فعالیت بدنی کاهش پیدا کرده است. آمارهای جهانی نشان می دهد که ۸۰ درصد نوجوانان و ۲۰ درصد بزرگسالان فعالیت بدنی کافی ندارند. یک سوم زنان و یک چهارم مردان دستورالعمل های موجود در مورد میزان فعالیت بدنی را رعایت نکرده و در اغلب ساعات روز پشت میز نشسته، تلویزیون تماشا می کنند و یا در حال رفت و آمد با اتومبیل هستند.

WHO در گزارشی اعلام کرده کم تحرکی سلامت جسمی و روانی مردم را به خطر می اندازد. این سازمان برنامه ای را در رابطه با فعالیت بدنی برای سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۳۰ اجرا کرده که شعار آن “افراد فعال تر برای دنیای سالم تر” است. هدف این برنامه ارائه راهکارهایی برای افزایش ۱۵ درصدی فعالیت بدنی افراد بزرگسال و فراهم کردن فرصت های بیشتر برای پیاده روی، دوچرخه سواری و … است.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی دکتر خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi