دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

 مواد غذایی رقیق کننده خون برای درمان غلظت خون  

how to prevent blood clots during pregnancy 1024x683 -  مواد غذایی رقیق کننده خون برای درمان غلظت خون  

 مواد غذایی رقیق کننده خون برای درمان غلظت خون  

پزشکان اغلب داروهای رقیق کننده خون را برای کسانی با افزایش خطر بیماری قلبی یا عروق خونی تجویز می کنند. خون رقیق تر می تواند منجر به کاهش خطر ابتلا به لخته شدن خون در شریانها و وریدها شده، که می تواند شانس ابتلا به حمله قلبی را کاهش دهد. داروهایی مانند آسپرین یا داروهای ضد انعقاد اغلب برای جلوگیری از لخته شدن خون استفاده می شود. مواد غذایی رقیق کننده خون می تواند به کاهش خطر ابتلا به انسداد سرخرگها کمک کرده، و غذاهای خاصی – از جمله سیر، زنجبیل و زردچوبه – می تواند در رقیق شدن خون و جلوگیری از لخته شدن خون مفید واقع شوند.

مواد غذایی رقیق کننده خون

۱ .زردچوبه

زردچوبه ادویه‌‌ی زردرنگی است که مدت‌هاست که در طب سنتی به‌کار می‌رود. با توجه به یک مطالعه، ماده‌ی درمانی اصلی آن یعنی کورکومین از تجمع پلاکت‌ها و تشکیل لخته‌های خون جلوگیری می‌کند.

ebf76cf6ef235e0d6899b37884ca0a72d441016c -  مواد غذایی رقیق کننده خون برای درمان غلظت خون  

۲. زنجبیل

زنجبیل از خانواده‌ی زردچوبه و حاوی سالیسیلات است. سالیسیلات، یک اسید است که در بسیاری از گیاهان وجود دارد. استیل سالیسیلیک اسید که از سالیسیلات مشتق می‌شود و معمولا آسپرین نامیده می‌شود، می‌تواند به پیشگیری از سکته‌ی مغزی کمک کند. مواد غذایی حاوی سالیسیلات مانند آووکادو، برخی توت‌ها، فلفل چیلی و گیلاس نیز می‌توانند مانع لخته‌شدن خون شوند. برای آنکه مشخص شود آیا آنها به‌اندازه‌ی داروهای نسخه‌ای مؤثر هستند یا نه، به مطالعات بیشتری نیاز است.

Fresh dried and powdered ginger -  مواد غذایی رقیق کننده خون برای درمان غلظت خون  

۳. دارچین

دارچین و سنا که هردو متعلق به یک خانواده‌اند، به‌طور گسترده در دسترس بوده و حاوی کومارین هستند؛ کومارین یک ماده‌ی شیمیایی است که به‌عنوان یک ضدانعقاد قوی عمل می‌کند. کومارین هنگامی که با دارچین و سنا مصرف شود، ممکن است موجب کاهش فشار خون شود و التهاب ناشی از آرتروز و سایر بیماری‌های التهابی را تسکین بدهد. بااین‌حال مطالعاتی که روی انسان‌ها صورت گرفته است، هیچ مدرکی دال بر ارتباط دارچین با سلامتی انسان ارائه نمی‌دهد. در هنگام استفاده از دارچین به‌عنوان مواد غذایی رقیق کننده خون ، احتیاط کنید. برخی مطالعات نشان می‌دهند که استفاده‌ی طولانی‌مدت از دارچین در غذاها ازجمله چای‌ها و نان‌های دارچینی می‌تواند باعث آسیب های کبدی شود.

irendaya.com  54 -  مواد غذایی رقیق کننده خون برای درمان غلظت خون  

۴. سیر

سیر در طی قرن ها در تعدادی از برنامه های دارویی استفاده گردیده، که به عنوان یک ضد عفونی کننده و یک درمان برای سرماخوردگی می باشد. یکی از امیدوار کننده ترین نقش های سیر استفاده از آن در پیشگیری از بیماری های قلبی و تصلب شرایین است. سیر ممکن است نه تنها قادر به کاهش سرعت پیشرفت تصلب شرایین باشد، بلکه همچنین ممکن است اثرات مطلوبی بر فشار خون داشته باشد. سیر از جمله مواد غذایی رقیق کننده خون است و مصرف آن به طور منظم باعث جلوگیری از لخته شدن خون می‌شود. البته با پزشکتان در مورد میزان مصرف سیر مشورت کنید. اگر شما از دارو‌های رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید. چون سیر می‌تواند با مصرف این دارو‌ها تداخل ایجاد کند.

lautrec wight 01 -  مواد غذایی رقیق کننده خون برای درمان غلظت خون  

۵. فلفل‌های کاین (هندی)

فلفل‌های هندی به‌علت مقدار بالای سالیسیلات موجود در آنها می‌توانند از جمله مواد غذایی رقیق کننده خون باشند. فلفل‌های کاین می‌توانند به شکل کپسول مصرف شوند یا به‌راحتی آسیاب‌ شوند و به‌عنوان ادویه در آشپزی به‌کار روند. فلفل‌های کاین علاوه بر رقیق کردن خون شما می‌توانند فشار خون بالا را کاهش دهند و باعث افزایش گردش خون شوند.

Cayenne Pepper -  مواد غذایی رقیق کننده خون برای درمان غلظت خون  

۶. آووکادو

از دو طریق مانع ایجاد لخته خون می‌شود. اول این که سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است و از تشکیل پلاکت‌ها جلوگیری می‌کند و دوم این که حاوی اسید سالیسیلات است و با کاهش تشکیل لخته، از بروز سکته مغزی نیز پیشگیری می‌نماید.

Avocado fruit excellent properties for the body2 760x400 -  مواد غذایی رقیق کننده خون برای درمان غلظت خون  

۷. روغن زیتون

یک مطالعه که نتایج آن در مجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده، حاکی از آن است که فنول‌ها در روغن زیتون برای جلوگیری از لخته خون مؤثر است. علاوه بر این، این روغن علاوه بر اثر حفاظتی بر روی سرخرگ‌های بدن، چسبندگی پلاکت‌های خون را به تأخیر می‌اندازد و مقدار ترومبوکسان را که از عوامل افزایش دهنده چسبندگی پلاکت‌هاست، کاهش می‌دهد. نمونه بارز این اثر مفید رژیم غذایی مدیترانه‌ای است که غنی از زیتون، ماهی، سیر یا حبوبات و سبزی است و به همین علت است که آمار مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی در کشور‌های حاشیه دریای مدیترانه به کمترین مقدار رسیده است.

olio -  مواد غذایی رقیق کننده خون برای درمان غلظت خون  

۸. ویتامین E

ویتامین E یک آنتاگونیست یا مهار کننده ویتامین K می باشد. برخی از غذاها این روزها با ویتامین E نگه داری شده اند، بنابراین به برچسب مواد غذایی دقت کنید. البته مقدار این ویتامین در غذاهای سرشار از این ویتامین بقدر ضروری بالا نیست. تعدادی از تحقیقات اثر برخی از موارد را روی رقیق کنندگی خون و جلوگیری از لخته شدن خون بررسی کرده اند که به نظر می رسد بین این موارد و انعقاد خون رابطه ای وجود دارد. یک از این موارد آهن است هنگامی که افراد دچار کم خونی فقر آهن هستند، تعداد پلاکت آنها معمولا افزایش می یابد که مطالعات موردی نشان دهنده اینست که زمانیکه سطح آهن بالاست، مقدار پلاکت پایین است و برعکس.

مطلب مرتبط: مواد غذایی سرشار از ویتامین E

Sources Of Vitamin E -  مواد غذایی رقیق کننده خون برای درمان غلظت خون  

۹. سالیسیلات ها

یک نوع از رقیق کننده های طبیعی خون زیر واحدهایی از ویتامین K شناخته شده به عنوان سالیسیلاتها هستند که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند. یکی از مهمترین و به خوبی شناخته شده ترین این مواد آسپرین ها هستند. برخی از افراد شناخته شده به آسپرین یا سایر سالیسیلات حساس می باشند.

غذاهایی که سالیسیلاتهای بالاتری دارند شامل بسیاری از ادویه جات، میوه ها، میوه ها به خصوص میوه های خشک، آجیل، و همچنین برخی از طعم دهنده و مواد نگهدارنده.

گیاهان و ادویه جات حاوی سالیسیلات ها عبارتند از:

  • پودر کاری
  • فلفل هندی
  • زنجبیل
  • پاپریکا
  • آویشن
  • دارچین
  • زعفران
  • پونه کوهی
  • زردچوبه
  • شیرین بیان
  • نعناع

میوه های حاوی سالیسیلات ها شامل:

  • کشمش
  • آلو
  • گیلاس
  • کران بری
  • بلوبری
  • انگور
  • توت فرنگی
  • ماندارینها
  • پرتقال ها

دیگر مواد حاوی مقادیر بالای سالیسیلات ها:

  • عسل
  • سرکه
  • سرکه سیب

خطر خونریزی

تمام غذاهای رقیق کننده خون باید با دقت استفاده گردند، چرا که آنها می تواند خطر خونریزی را افزایش دهند. به خصوص اگر شما از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، آنها می توانند شما را در معرض افزایش خطر خونریزی قرار دهند. اگر شما آسپرین، و یا رقیق کننده های دیگر خون مانند وارفارین و یا کلوپیدوگرل مصرف می کنید و یا در حال برنامه ریزی برای عمل جراحی هستید، لازم است تا با پزشک خود قبل از اضافه کردن سیر، زردچوبه، زنجبیل و یا هر مواد غذایی دیگر برای جلوگیری از لخته شدن خون به رژیم غذایی تان، صحبت نمایید.

انعقاد خون باید در محدوده مطلوب قرار گیرد. اگر خون به راحتی منعقد شود، لخته شدن می تواند به نوبه خود به شرایط سلامتی نامطلوب مانند حملات قلبی منجر گردد. و یا برعکس اگر خون به اندازه کافی لخته نشود، شرایطی مانند خونریزی از بینی با نام مستعار (خون دماغ و یا اپیستاکسی)، خونریزی، هماچوری (خون در ادرار)، دوره های سنگین قاعدگی در زنان، و حملات خونریزی مغزی ممکن است رخ دهد.

برای دریافت رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید

دریافت رژیم اینترنتی

 

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi