علائم قند خون بالا چیست؟

1045 - علائم قند خون بالا چیست؟

علائم قند خون بالا چیست؟

در برخی از مواقع بالا بودن میزان قند خون که از آن به hyperglycemia هم یاد می شود، در طول زمان سبب آسیب به کلیه می شود. بنابراین اگر به دیابت مبتلا هستید و یا علائم قند خون بالا که در این متن به آن اشاره شده، را در خود مشاهده می کنید برای چک کردن میزان قند خون خود به پزشک مراجعه کنید.

diabetes 3253 - علائم قند خون بالا چیست؟

۱- گرسنگی دائمی نشانه قند خون بالا

قند خون بالا مانع از ورود گلوکز به سلول ها می شود. در نتیجه، بدن انرژی لازم را دریافت نمی کند و دوباره درخواست غذا می دهد: این چرخه نادرست دائما ادامه می یابد.

۲- خستگی زیاد(شدید)

هنگامی که سطح قند خون بالاست، بدن قادر به ذخیره و جذب گلوکز نیست. این انرژی دریافتی ناکارآمد می شود و سلولهای بدن سوختی را که نیاز دارند دریافت نمی کنند. این امر منجر به این می شود که فرد بدون هیچ دلیلی احساس خستگی کند. بنابراین خستگی زیاد نیز می تواند از علائم قند خون بالا باشد.

high blood sugar 1 - علائم قند خون بالا چیست؟

۳- تکرر ادرار از علائم قند خون بالا

شاید اندکی غیرمنطقی به نظر برسد اما این موضوع با ادرار فراوان در ارتباط است. زمانی که قند خون در سطح بالایی قرار دارد، بدن، مایعات را به سمت کلیه می فرستد خون را سد کرده و باعث ساخته شدن ادرار بیشتری می شود.

شاید ابتدا به دلیل اینکه مایعات بیشتری میل می کنید متوجه این روند نباشید اما کم کم و با گذشت زمان درخواهید یافت که تعداد دفعات مراجعه شما به دستشویی به صورت غیرطبیعی ای افزایش یافته است که می تواند یکی از نشانه های ابتلای شما به قند خون بالا باشد.

image 56a72af65f9b58b7d0e782ef - علائم قند خون بالا چیست؟

۴- خشکی دهان ، تشنگی بیش از حد

زمانی که کلیه ها به خوبی گلوکز را دفع نکنند، بدن دچار بی آبی می شود. اگر این روند ادامه پیدا کند، بدن با دریافت نشانه هایی چون بالارفتن میزان قند خون که بر اثر افزایش سطح آدرنالین که نوعی انسدادگر طبیعی در بدن محسوب می شود، مخاطراتی را شاهد خواهد بود. دهان خشک و تشنگی بیش از حد، باعث خوردن مایعات بیشتر می شود. هیپوتالاموس، که میزان کم آبی بدن را ارزیابی می کند و سبب تشنگی می شود، سیگنال مربوطه را به مغز ما ارسال می کند. البته، شما نمی توانید از نوشیدن امتناع ورزید، اما بهتر است آب و چای بدون شکر را انتخاب کنید.

۵- کاهش وزن

زمانی که سطح قند خون بالاست، این امر سبب می شود، وزن شما در عرض یک دوره کوتاه مدت کاهش یابد، حتی اگر غذاهای حاوی مقدار زیادی کالری مصرف کنید. چند دلیل برای این امر وجود دارد:

• از دست دادن مایعات به دلیل ادرار مکرر منجر به کاهش سطح آب در کل بدن می شود و باعث کاهش وزن می شود.
  • اگر سطح انسولین برای متابولیسم گلوکز کافی نباشد، بدن شروع به سوزاندن چربی می کند.
  • تکرر ادرار در سطوح بالای گلوکز بدن موجب می شود که بدن بیشتر کالری مصرف کند. به این ترتیب، بدن سعی می کند که گلوکز اضافی را تخلیه کند.

وزن min 1 - علائم قند خون بالا چیست؟

۶- بیماری های عفونی

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) و عفونت های مخمر ممکن است در مردان و زنان رخ دهد. با این حال این بیماری در زنان با سطوح بالای قند و دیابت بیشتر یافت می شوند. مقدار زیاد قند در خون باعث ایجاد محیط مناسب برای تولید مثل مخمرها و باکتری ها می شود.

۷- پوست خشک نشانه قند خون بالا

به دلایل مختلفی ممکن است پوست خشک، با قند خون بالا ارتباط داشته باشد:

• ادرار بیش از حد، اب بدن را دفع میکند، این باعث می شود تا پوست خشک شود.
  • مشکلات پوستی پا نشانه ای از آترواسکلروز، که سبب سخت شدن و تنگ شدن سرخرگ ها و کاهش همزمان گردش خون می شود، این بیماری اغلب در مبتلایان به دیابت وجود دارد.
  • اعصاب آسیب دیده می تواند عملکرد طبیعی غدد عرق را مختل کند و بر تعادل آب برروی پوست تاثیر بگذارد.

636038253396553252 - علائم قند خون بالا چیست؟

۸- نداشتن تمرکز

سطح بالای قند خون باعث جلوگیری از ورود گلوکز به سلول های مغز می شود، بنابراین مغز توانایی تولید انرژی را نخواهد داشت. این عامل بر سرعت تفکر و تصمیم گیری تاثیر می گذارد.

۹- تنگی نفس

این علامت در قند خون های خیلی بالا بروز می کند و جز علائم کتواسیدوز می باشد که در این حالت باید به پزشک مراجعه کنید.

243537 534 - علائم قند خون بالا چیست؟

۱۰- استشمام بوی الکل از دهان

یکی از علائم کتواسیدوز در قند خون های بالا بوی استون است که از دهان به هنگام حرف زدن استشمام می شود.

۱۱- تاری دید

زمانی که میزان قند خون تان افزایش پیدا می کند، سبب تاری دید شما نیز می شود. با کاهش سطح قند خون، این تاری دید نیز برطرف خواهد شد. تاری دید همچنین نتیجه خشک بودن سلول های چشم، ناشی از قند خون بالا است، همچنین بر روی سلول های چشم تأثیر می گذارد. در نتیجه، سلول های چشم تغییر شکل می یابند و چشم توانایی خود را برای تمرکز و درست دیدن از دست می دهد. بسیار توصیه می شود که افرادی که به دیابت مبتلا هستند، باید به کرات به چشم پزشک مراجعه کنند چرا که قند خون بالا می تواند آسیب هایی را برای چشم به همراه داشته باشد که در موارد حاد آن منجر به کوری نیز می شود.

eye stroke 1009x602 - علائم قند خون بالا چیست؟

۱۲- کاهش سرعت بهبودی زخم ها و بریدگی ها

یکی از دیگر از نشانه های بالا بودن قند خون این است که زمانی که ناحیه ای از بدن کبود یا زخم می شود خیلی دیر بهبود پیدا می کند. زمانی که سطح قند خون بالا می رود، رگ های خونی کم حجم تر و نازک تر می شوند و در نتیجه جریان خون در سطح بدن، کاهش پیدا می کند. در این زمان زخم ها از حالت طبیعی دیرتر خوب می شوند و علت این امر هم آن است که این مناطق اکسیژن و مواد مغذی کمتری برای مقابله با عفونت دریافت می کنند. زمانی که قند خون بالا باشد عمدتا زخم های بیشتری در بدن دیده می شود.

مطلب مرتبط:  مواد غذایی مناسب برای تسریع ترمیم زخم ها و جراحات

5 55 e1484126242697 - علائم قند خون بالا چیست؟

13-ناتوانی جنسی

مشکلات ناشی از نعوظ ممکن است بدلیل قند خون بالا باشد. نعوظ سالم نیاز به اعصاب سالم، جریان خون خوب و تعادل مناسب هورمون ها دارد. با این حال، قند خون بالا می تواند بر روی هر یک از این سیستم ها تاثیر بگذارد.

High blood sugar - علائم قند خون بالا چیست؟

14-تحریک پذیری

با توجه به تحقیقات، افرادی که قند خون بالا دارند بیشتر در معرض اضطراب، تحریک پذیری و افسردگی قرار دارند.عملکرد مغز تحت تاثیر رسیدن میزان متعادلی از گلوکز است و جهش های شدید در مغز اثرهای منفی را به دنبال خواهد داشت. در نتیجه، خلق و خوی ما ناگهان بد می شود.

• قند خون همچنین بر جذب مواد مغذی دیگر که روی خلق و خو موثر است: مثل کروم(کرومیوم) تاثیر می گذارد. این ماده معدنی برای حفظ سطح پایدار قند خون مورد نیاز است زیرا انسولین، که گلوکز را در خون متعادل می کند، بدون آن نمی تواند کار کند.

دریافت برنامه غذایی