دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

خواص بادمجان ؛ 19 فایده بادمجان برای سلامتی

eggplant - خواص بادمجان ؛ 19 فایده بادمجان برای سلامتی

خواص بادمجان ؛ 19 فایده بادمجان برای سلامتی

بادمجان یک گیاه خوراکی فوق‌العاده است و خواص بادمجان برای سلامتی بسیار زیاد و شگفت انگیز است، از جمله خواص بادمجان می‌توان به تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان، کاهش علائم کم‌خونی، افزایش عملکرد شناختی، بهبود سلامت قلب و عروق، محافظت از دستگاه گوارش، کمک به کاهش وزن، کنترل دیابت، کاهش استرس، محافظت از نوزادان در برابر نقص‌های مادرزادی و حتی جلوگیری از سرطان اشاره کرد.

جدول ارزش تغذیه ای بادمجان

انرژی

17.4 کالری

پروتئین

1.2 گرم

چربی

0.2 گرم

کلسترول

0 میلی گرم

ویتامین A، B1، B2،  B6 و C

پتاسیم

187 میلی گرم

آب

95.2 گرم

طبع بادمجان

طبیعت بادمجان گرم و خشک می باشد. بادمجان غنی از ویتامین C، ویتامین K، ویتامین B6، تیامین، نیاسین، منیزیم، فسفر، مس، فیبر غذایی، اسید فولیک، پتاسیم و منگنز است.

بادمجان را می توان به صورت بادمجان خام برای تهیه انواع ترشی و بامجان پخته، کبابی و سرخ شده برای تهیه کشک بادمجان، خوراک بادمجان شکم پر، انواع خورش بادمجان با سیب زمینی و گوجه فرنگی، دلمه بادمجان، حلیم بامجان و میرزا قاسمی استفاده کرد.

بادمجان از گیاهان بومی هندوستان بوده و انواع مختلفی از جمله بادمجان معمولی یا بادمجان آمریکایی، بادمجان قلمی و بادنجان پا کوتاه یا دلمه ای دارد که به سه رنگ بادمجان سفید، بامجان بنفش و بامجان سیاه یافت می شوند.

Selection And Storage Of Eggplants - خواص بادمجان ؛ 19 فایده بادمجان برای سلامتی

۱. خواص بادمجان برای فرآیند هضم

بادمجان، مانند بسیاری از سبزیجات دیگر، مقدار مناسبی فیبر غذایی دارد که یک عنصر ضروری در هر برنامه‌ی غذایی متعادلی است. فیبر برای سلامت دستگاه گوارش و همچنین برای حرکات منظم روده ضروری است. فیبر حرکات روده را افزایش می‌دهد تا مواد زائد راحت‌تر از طریق دستگاه گوارش عبور کنند، و در عین حال که حرکت لوله‌ی گوارش را تحریک می‌کند، انقباض عضلات شل مواد غذایی را از طریق بدن عبور می‌دهند. در نهایت، فیبر، ترشح شیره‌ی معده را که سبب تسهیل شدن جذب مواد مغذی و پردازش مواد غذایی می‌شود، ‌تحریک می‌کند. فیبر همچنین با کاهش بیماری‌های قلبی مرتبط است، زیرا کلسترول بد را از بین می‌برد. کلسترول بد می‌تواند سرخرگ‌ها و عروق را مسدود کند، و همین منجر به آترواسکلروز (تصلب شرایین)، حملات قلبی و سکته‌ی مغزی می‌شود.

۲. خواص بادمجان و لاغری

از آن‌جا که بادمجان تقریبا هیچ چربی یا کلسترولی ندارد، غذای بسیار سالمی برای افرادی است که می‌کوشند وزن‌شان را از دست بدهند یا با مشکل چاقی مبارزه کنند. فیبر موجود در این گیاه خوراکی نیز بسیار سیرکننده است، و آزاد شدن گرلین را مهار می‌کند، هورمونی که به ذهن ما می‌گوید که ما دوباره گرسنه هستیم. زمانی که معده‌مان از فیبر پر می‌شود و اشتها کاهش می‌یابد، احتمال پرخوری به شدت کم می‌شود، در نتیجه تلاش برای کاهش وزن نیز موفقیت‌آمیزتر می‌شود.

وزن min 1 - خواص بادمجان ؛ 19 فایده بادمجان برای سلامتی

۳.  خواص بادمجان برای جنین، زنان باردار و زنان شیرده

بامجان یکی از بهترین مواد غذایی برای درمان ناباروری در زنان و مردان می باشد، برای اینکه بهتر نتیجه بگیرید باید به مدت دو ماه بدون وقفه بامجان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. یک مطالعه اخیر در مصر نشان داد که بادمجان با افزایش میزان ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در خون باعث تحریک ترشح تستوسترون در مردان و پروژسترون در زنان شده و میل جنسی را افزایش می دهد. بادمجان یک منبع غنی از اسید فولیک یا فولات است که از نقص های لوله عصبی جنین در دوران بارداری پیشگیری می کند. مقادیر بالای فیبر موجود در بادمجان به بهبود هضم غذا کمک می کند و با افزایش حرکات روده به درمان یبوست در زنان باردار کمک می کند. مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در بادمجان برای تقویت بدن زنان در دوران شیردهی مفید بوده و به درمان بی خوابی در زنان شیرده کمک می کند. اما فراموش نکنید که بادمجان قاعدگی را تحریک می کند و مصرف زیاد آن در دوران بارداری ممکن است باعث سقط جنین شود.

زعفران در بارداری ۲ - خواص بادمجان ؛ 19 فایده بادمجان برای سلامتی

4. خواص بادمجان برای نوزادان و کودکان

بادمجان سرشار از کلسیم است که باعث تقویت استخوان ها و دندان ها در نوزادان و کودکان می شود. مقادیر بالای ویتامین C موجود در بادمجان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نوزادان و کودکان می شود و از ابتلا به سرماخوردگی پیشگیری می کند. فیبر موجود در بامجان برای بهبود هضم غذا و درمان یبوست در نوزادان و کودکان مفید می باشد. مقادیر بالای آهن و مس موجود در بادمجان به درمان کم خونی و آنمی در نوزادان و کودکان کمک می کند. بادمجان یکی از بهترین مواد غذایی برای تغدیه نوزادان و کودکان می باشد که از سن 8 ماهگی به بعد (با مشورت پزشک) می توانید آن را به رژیم غذایی نوزاد اضافه کنید، فقط مواظب واکنش های آلرژیک احتمالی در نوزاد خود باشید.

5acf948b89277123afe94280 l - خواص بادمجان ؛ 19 فایده بادمجان برای سلامتی

 

5.خواص بادمجان و کمک به پیشگیری از سرطان

بادمجان علاوه بر این‌که فیبر پرفایده را دارد، منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌ها نیز هست، یکی از بهترین مواد برای دفاع از بدن در برابر انواع مختلف بیماری‌ها و اختلالات. بادمجان حاوی ویتامین C است که بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود، چرا که تولید و فعالیت گلبول‌های سفید خون را تحریک می‌کند. این گیاه خوراکی همچنین حاوی مواد معدنی ضروری و منگنز (یک آنتی‌اکسیدان طبیعی) است. در نهایت، بدن شما می‌تواند از ناسونین و اسید کلروژنیک، دو آنتی‌اکسیدان ارگانیک استفاده کند که تا حدودی خارق‌العاده هستند و رادیکال‌های آزاد، را مهار می‌کنند و همچنین خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی دارند.

رادیکال‌های آزاد محصولات جانبی متابولیسم سلولی هستند که می‌توانند به سلول‌های سالم حمله کنند و DNA را به سلول‌های بالقوه‌ی سرطان‌زا تبدیل کنند. وجود سطح بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن شما، تضمین خواهد کرد که سیستم ارگان‌ها در سراسر بدن‌تان از عفونت‌های مضر و بیماری‌ها، از جمله سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌شود. ناسونین، که یک آنتوسیانین است، به طور خاص با مهار رفتارهای مضر در مغز مرتبط است. رادیکال‌های آزاد تا حدی مسئول تحلیل رفتن عصب‌ها و بروز بیماری آلزایمر و زوال عقل هستند. این مطالعات عمدتا بر تاثیر ناسونین بر حیوانات تأکید دارند، اما این خبر برای افرادی که از اختلالات شناختی رنج می‌برند، بسیار خوشایند است.

6. خواص بادمجان برای یبوست

فیبر غذایی موجود در بادمجان با بهبود حرکات روده به جذب بهتر مواد غذایی کمک می کند و برای پیشگیری و درمان یبوست و همورئید یا بواسیر مفید می باشد.

7. خواص بادمجان برای سلامت استخوان‌ها

یکی از خواص بادمجان برای سلامتی فواید آن برای سلامت استخوان است. بادمجان برای کسانی که در معرض خطر بروز تحلیل استخوان و پوکی استخوان هستند، بسیار مفید است. ترکیبات فنلی همان چیزی هستند که به بادمجان و میوه‌های مختلف رنگ منحصر به فردشان را می‌دهد. ترکیبات فنلی همچنین با کاهش علائم پوکی استخوان، محکم شدن استخوان‌ها و افزایش تراکم مواد معدنی استخوان ارتباط دارند. بادمجان همچنین مقادیر قابل‌توجهی آهن و کلسیم دارد که به سلامت استخوان و سلامت کلی بدن کمک می‌کند. در نهایت میزان پتاسیم موجود در بادمجان‌ها به جذب کلسیم کمک می‌کند و سبب می‌شود که بادمجان یک ماده‌ی خوراکی کامل و بسیار مفید برای جلوگیری از پوکی استخوان و سلامت استخوان‌ها باشد.

image 30 760x400 - خواص بادمجان ؛ 19 فایده بادمجان برای سلامتی

8. خواص بادمجان برای کمک به کم‌خونی

کمبود آهن می‌تواند برای سلامت کلی بسیار خطرناک باشد و به کم خونی منجر شود. کم‌خونی با سردرد و میگرن، خستگی، ضعف، افسردگی و عملکرد شناختی نامناسب مشخص می‌شود. بنابراین، با خوردن غذایی که آهن زیادی دارد می‌توانید با کم‌خونی مبارزه کنید، و بادمجان در آن بافت گوشتی خود مقدار قابل‌توجهی آهن دارد. بادمجان همچنین مقدار بسیار زیادی مس دارد، یکی دیگر از اجزای ضروری گلبول‌های قرمز، درست مانند آهن. بدون این دو ماده‌ی معدنی، تعداد گلبول‌های قرمز در بدن کاهش می‌یابد، زیرا آنها به طور مداوم استفاده می‌شوند. با گلبول‌های قرمز سالم‌تر که در رگ‌های شما جریان دارند، افزایش قابل‌توجهی در انرژی و قدرت بدن‌تان مشاهده خواهید کرد و احساس خستگی یا استرس‌تان از بین می‌رود.

9. خواص بادمجان برای کاهش فشار خون

یک مطالعه‌ی بالینی نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد آنتوسیانین‌ها که رنگدانه‌های فلاونوئیدی قرمز و آبی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، منجر به کاهش قابل‌توجه فشار خون می‌شود. کاهش فشار خون، ریسک بروز حمله‌ی قلبی و لخته شدن خون را کاهش می‌دهد. ویتامین E موجود در بادمجان نیز برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های مختلف مرتبط با قلب و عروق خونی مانند درد قفسه‌ی سینه، فشار خون بالا و مسدود شدن یا سخت شدن شریان‌ها موثر است.

10. خواص بادمجان برای سلامت کبد

بادمجان انتخاب مناسبی برای کسانی است که مبتلا به اختلالات کبدی هستند. این گیاه خوراکی به افزایش تولید صفرا در کبد کمک می‌کند، چربی اضافی را از بین می‌برد و مانع از بروز نقص در عملکرد کبد می‌شود. خوردن بادمجان همچنین می‌تواند باعث کاهش درد کبد شود. تحقیقات نشان داده که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در بادمجان باعث سم زدایی و پاکسازی کبد شده و به درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب کمک می کند.

مطلب مرتبط: کبد چرب؛ علل ایجاد آن، علائم و راه های درمان کبد چرب

11. خواص بادمجان برای دیابت و قند خون

محتوای فیبر بالا و مقادیر کم کربوهیدرات موجود در بادمجان آن را به یکی از بهترین سبزیجات برای مدیریت دیابت تبدیل کرده است. یک مطالعه نشان داده که بادمجان مقادیر بالایی آلفا گلوکوزیداز و آنژیوتانسین دارد، این ترکیبات جذب گلوکز را کنترل کرده و به این ترتیب به کنترل قند خون کمک می کنند. بادمجان همچنین به عنوان تنظیم کننده فعالیت گلوکز و انسولین در بدن شناخته می شود که می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو شود.

ab15b5d0 5394 46c2 a9a1 974fb0e6d478 - خواص بادمجان ؛ 19 فایده بادمجان برای سلامتی

12. خواص بادمجان برای سلامت قلب و عروق

بادمجان به دلیل خواص مختلفی که دارد از سلامت قلب شما محافظت می‌کند، از جمله فیبر، که قبلا ذکر شد. دوم این‌که، معروف است که این گیاه خوراکی باعث کاهش کلسترول بد در بدن و تحریک جذب کلسترول خوب می‌شود. تعادل کلسترول بدن همیشه با توجه به غذاهایی که ما می‌خوریم، نوسان دارد، اما هر چه کلسترول HDL بیش‌تر باشد برای ما بهتر است. کاهش کلسترول LDL (کلسترول بد) می‌تواند از حملات قلبی، سکته‌ی مغزی، و آترواسکلروز (تصلب شرایین) جلوگیری کند. در نهایت، بیوفلاونوئیدهای موجود در بادمجان برای کاهش فشار خون مناسب هستند که به این ترتیب باعث کاهش فشار و استرس بر سیستم قلبی عروقی می‌شوند و به طور قابل‌توجهی سلامت و قدرت قلب شما را بهبود می‌دهند.

13. خواص بادمجان و کمک به بهبود عملکرد مغز

بادمجان منبع شگفت‌انگیز مواد مغذی است که مدت‌هاست به عنوان تقویت‌کننده‌ی فعالیت‌های شناختی و سلامت کلی روان شناخته شده‌است. این گیاه خوراکی نه تنها در برابر فعالیت رادیکالهای آزاد از بدن دفاع می‌کند و بدن و مغز شما را از سموم و بیماری‌ها دور نگه می‌دارد، بلکه جریان خون به مغز را نیز افزایش می‌دهد. بادمجان با رساندن خون غنی از اکسیژن بیش‌تر به مغز، باعث تحریک مسیرهای عصبی برای توسعه و تقویت قدرت تفکر تحلیلی می‌شود. پتاسیم موجود در بادمجان نیز به عنوان یک وازودیلاتور و تقویت‌کننده‌ی مغز عمل می‌کند، بنابراین به طور کلی، بادمجان قطعا باید “غذای مغز” نامیده شود.

14. خواص بادمجان برای سرماخوردگی

مقادیر بالای ویتامین C موجود در بامجان باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با افزایش تولید گلبول های سفید خون به پیشگیری و درمان سرماخوردگی کمک می کند.

cold sick - خواص بادمجان ؛ 19 فایده بادمجان برای سلامتی

15. خواص بادمجان برای افسردگی

مطالعات نشان داده که کمبود سروتونین می تواند موجب استرس، اضطراب و افسردگی شود، بادمجان حاوی ماده ای است که به نام اسکوپولیتین که میزان سروتونین خون را تنظیم می کند و می تواند به درمان افسردگی کمک کند.

16. خواص بادمجان برای ترک سیگار

بر اساس یک مطالعه منتشر شده در سال 1993، بادمجان دارای مقادیر قابل توجه اسید نیکوتینیک است که به عنوان ویتامین PP هم شناخته می شود و می تواند برای کاهش وابستگی به نیکوتین در افرادی که در حال ترک سیگار هستند، مفید باشد.

17. خواص بادمجان برای درمان نقرس

نقرس عمدتا به دلیل افزایش سطح اسید اوریک خون ایجاد می شود، سطوح اسید اوریک در خون بسیار وابسته به تجزیه پورین ها در بدن می باشد، بادمجان مقادیر کمی پورین دارد و به همین دلیل برای درمان نقرس و علائم آن مفید است.

مطلب مرتبط: درمان تغذیه ای و رژیم غذایی مناسب برای مبتلایان به بیماری نقرس

18. خواص بادمجان برای چشم

مقادیر بالای ویتامین A و آنتوسیانین های موجود در بادمجان باعث تقویت بینایی می شوند، همچنین نیاسین موجود در بادمجان برای پیشگیری و درمان آب مروارید و کاهش فشار داخل چشم مفید است.

 19. خواص بادمجان برای سردرد

نیاسین و ویتامین B3 موجود در بادمجان درمان سردرد و میگرن کمک می کنند.

مطلب مرتبط: تغذیه در میگرن ؛ با رژیم غذایی درست می توان حملات میگرنی را کاهش داد

عوارض و مضرات بادمجان

بادمجان ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شدید در برخی افراد شود، اگر شما به فلفل دلمه ای آلرژی دارید ممکن است به بادمجان هم آلرژی داشته باشید.

بادمجان حاوی مقادیر قابل توجه اگزالات است که می تواند در افراد حساس که مشکلات کلیوی دارند باعث ایجاد سنگ کلیه شود.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi