دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

فواید شگفت انگیز تخم کتان ( بذر کتان) برای سلامت بدن

flaxseed 1 - فواید شگفت انگیز تخم کتان ( بذر کتان) برای سلامت بدن

فواید شگفت انگیز تخم کتان ( بذر کتان) برای سلامت بدن

تخم کتان که گاه با نام بذر کتان نیز شناخته می‌شود به خاطر خواص مفیدش برای سلامتی از گذشته های بسیار دور مورد توجه بوده است. نزدیک به ۶۰۰۰ سال است که تخم کتان به‌عنوان یک ماده‌ی غذایی در جهان مصرف می‌شود. از جمله خواص اعجاب انگیز بذر کتان می توان به کمک به هضم غذا، کاهش فشار خون، کاهش کلسترول خون، مبارزه با سرطان، کاهش وزن و شفافیت پوست اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با خواص این دانه مفید آشنا شویم.

بذر کتان چیست؟

بذر کتان دانه‌ای ریز است و در رنگ‌های‌ قهوه‌ای، قهوه‌ای مایل به زرد و طلایی یافت می شود. این گیاه در اروپا و آسیا می روید. تخم کتان منبعی سرشار از مواد مغذی همچون فیبر، منگنز، ویتامین B1، اسید چرب آلفا لینولنیک، و امگا ۳ است.

ارزش غذایی بذر کتان

یک قاشق غذاخوری یا ۲۸ گرم تخم کتان محتوی مواد معدنی زیر است:

  • امگا۳:                         ۶۳۳۸ میلی‌گرم
  • فیبر:                           ۸ گرم
  • پروتئین:                       ۶ گرم
  • ویتامین ب1:               ۳۱٪ نیاز روزانه‌ی فرد
  • منگنز:                       ۳۵٪ نیاز روزانه‌ی فرد
  • منیزیم:                     ۳۰٪  نیاز روزانه‌ی فرد
  • فسفر:                      ۱۹٪ نیاز روزانه‌ی فرد
  • سلنیوم:                   ۱۰٪ نیاز روزانه‌ی فرد

همچنین تخم کتان سرشار از ویتامین B۶، آهن، پتاسیم، مس و روی (زینک) است.

781014 746 - فواید شگفت انگیز تخم کتان ( بذر کتان) برای سلامت بدن

فواید بذر کتان

1. کاهش وزن

بذر کتان به دلیل دارا بودن چربی های سالم و فیبر می تواند فرد را برای مدت طولانی تری سیر نگه دارد و این امر موجب کاهش کالری دریافتی فرد می شود. بنابراین به منظور کاهش وزن می توان روزانه دو قاشق غذاخوری پودر تخم کتان را به سوپ، سالاد یا هر غذایی که مصرف می‌کنید، اضافه کنید.

.jpg - فواید شگفت انگیز تخم کتان ( بذر کتان) برای سلامت بدن

2. کاهش کلسترول

بذر کتان به دلیل داشتن فیبر فراوان کاهنده بسیار عالی برای کلسترول خون می باشد. فیبر، مانع جذب کلسترول در جریان خون شده و آن را از بدن دفع می‌کند.

3. کاهش فشار خون

بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف روزانه 30 گرم بذر کتان به مدت 6 ماه، فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را 10 تا 7 mm_Hg کاهش می دهد.

5af1b297 9fd4 4b05 926f 38ff0a0a0a67 pritisak2 - فواید شگفت انگیز تخم کتان ( بذر کتان) برای سلامت بدن

4. سرشار از آنتی اکسیدان‌ (لیگنان)

لیگنان ها ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی و استروژنی هستند. تنظیم هورمون‌ها، سلامت سلولی و خاصیت ضدپیری از ویژگی‌های لیگنان به‌شمار می‌روند.  تحقیقات نشان داده است که کسانی که بیشتر بذر کتان مصرف می کنند 18 درصد کمتر در خطر ابتلا به سرطان سینه ( مخصوصا زنان پس از یائسگی )هستند. در مورد آقایان نیز مصرف بذر کتان سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات می شود.

5. سرشار از فیبر خوراکی

تخم کتان یکی از منابع غنی از فیبر است و کربوهیدرات پایینی دارد. تنها یک قاشق غذا خوری بذر کتان حاوی 1.9 گرم فیبر است که 8 تا 12 درصد فیبر مورد نیاز روزانه برای مردان و زنان است. تخم کتان دارای مقدار بالای لیزاب (موسیلاژ) است. لیزاب نوعی فیبر با حالت ژله‌ای و محلول در آب است و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. لیزاب مانع تخلیه‌ی سریع مواد غذایی از معده به روده‌ی باریک می‌شود. به این ترتیب جذب مواد مغذی در معده افزایش می‌یابد. تخم کتان سرشار از فیبر محلول و نامحلول است و باعث سم زدایی روده بزرگ،‌ کاهش چربی و کنترل قند خون می‌شود.

مطلب مرتبط: بهترین مواد غذایی فیبردار برای کاهش وزن و سلامت دستگاه گوارش

fiberfoods2 850x516 - فواید شگفت انگیز تخم کتان ( بذر کتان) برای سلامت بدن

6. سرشار از اسیدهای چرب امگا۳

حتما تاکنون در مورد فواید اسید های چرب امگا۳ برای سلامتی شنیده‌اید. روغن ماهی دارای اسید های چرب امگا 3 می باشد. اما اگر گیاه خوار هستید و ماهی نمی خورید بذر کتان بهترین جایگزین برای دریافت امگا 3 است. بذر کتان منبع غنی از اسید آلفا لینولنیک است که تا حدود زیادی اسید چرب امگا 3 گیاهی است. اسید آلفا لینولنیک دوستدار قلب بوده و ازتجمع کلسترول در رگ های خونی قلب پیشگیری می کند، التهاب شریان ها را کاهش می دهد و در کم شدن رشد تومر نیز موثر است.

مطلب مرتبط: منابع امگا ۳ ؛ فهرستی از مواد غذایی سرشار از امگا ۳

7. سلامت دستگاه گوارش

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف تخم کتان برای کسانی که از بیماری کرون یا سایر بیماری‌های گوارشی رنج می‌برند، سودمند است. تخم کتان می‌تواند التهاب روده‌ را کاهش بدهد. آلفا لینولنیک اسید موجود در تخم کتان به حفظ سلامتی دیواره‌ی روده کمک می‌کند. تخم کتان غنی از فیبرهای محلول و نامحلول است و به سلامت دستگاه گوارشی کمک می‌کند. فیبر موجود در تخم کتان برای باکتری‌های مفیدی که در روده‌ی بزرگ زندگی می‌کنند، مفید است و ضایعات را از دستگاه گوارش می‌زداید.

farhangnews 225850 602005 1471412754 e1539762844152 - فواید شگفت انگیز تخم کتان ( بذر کتان) برای سلامت بدن

8. فاقد گلوتن

کسانی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند یا به گلوتن حساسیت دارند می توانند تخم کتان را جایگزین غلات حاوی گلوتن کنند. از تخم کتان می توان در تهیه مواد غذایی فاقد گلوتن استفاده نمود.

مطلب مرتبط: رژیم غذایی فاقد گلوتن تنها راه کنترل بیماری سلیاک

9. کنترل قند خون

دیابت نوع 2 یکی ار شایع ترین بیماری های عصر حاضر در سرتاسر جهان است. در تحقیقاتی انجام شده اگر افراد مبتلا به دیابت 10 تا 20 گرم پودر بذر کتان را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنند، شاهد کاهش 8 تا 20 درصدی سطح قند خون خود هستند. این تاثیر ناشی از فیبرغیر محلول موجود در بذر کتان است که آزاد شدن قند در خون را کند می کنند و در نتیجه قند خون کاهش می یابد.

مطلب مرتبط: میوه های کم قند مفید برای کنترل سطح قند خون افراد دیابتی

13961018235341686 - فواید شگفت انگیز تخم کتان ( بذر کتان) برای سلامت بدن

10. شفاف سازی پوست

روغن بذر کتان که از فشرده‌ی آن به دست می‌آید، به نام روغن بزرک نیز شناخته می‌شود. این روغن یکی از بهترین مرطوب کننده‌های طبیعی برای پوست است که خواص درمانگر شگفت انگیزی دارد. روغن بزرک برای برطرف کردن آکنه و درمان اثر آکنه و لکه‌های تیره‌ی پوست مفید است. روغن بزرک می‌تواند بافت پوست را روشن‌تر کرده و از حلقه‌های تیره‌ی پای چشم‌ها بکاهد. همچنین بذر کتان به دلیل دارا بودن اسید چرب آلفا لینولنیک اسید (ALA)  با فراهم کردن چربی‌های ضروری در کنار ویتامین های گروه B موجب کاهش خشکی پوست و مو و پوسته‌پوسته شدن آنها می‌شود.

beauty skin - فواید شگفت انگیز تخم کتان ( بذر کتان) برای سلامت بدن

توجه:

مزایای بذر کتان برای سلامت که از نتایج تحقیقات بدست آمد تنها با یک قاشق غذا خوری ( 10 گرم ) از این دانه بود. بنابراین توصیه می شود مصرف روزانه کمتر از 5 قاشق ( 50 گرم ) باشد.

برای دریافت رژیم غذایی دکتر رویا خادمیان از طریق لینک زیر ثبت نام کنید

دریافت برنامه غذایی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi