دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

عوارض ناشی از رژیم‌های لاغری سخت و غیر اصولی

diet11 - عوارض ناشی از رژیم‌های لاغری سخت و غیر اصولی

عوارض ناشی از رژیم‌های لاغری سخت و غیر اصولی

معمولا بیشتر طرفداران رژیم‌های لاغری سخت و غیراصولی، افرادی هستند که می‌خواهند در مدتی کوتاه، نتیجه‌ چشمگیری بگیرند؛ مثلا مراسمی دارند و می‌خواهند تا روز مراسم به وزن دلخواه برسند یا افراد عجولی هستند که حوصله رسیدن به نتیجه اصولی در طولانی‌مدت را ندارند و راه‌های کوتاه و پرخطر را انتخاب می‌کنند اما مطمئن باشید که هر دو گروه این افراد، کمتر از 3تا 5ماه بعد، عوارض و عواقب کار نادرست خود را می‌بینند و به‌شدت هم پشیمان می‌شوند. بهتر است طرفداران رژیم‌های لاغری سخت بدانند که این گونه کاهش وزن‌ها، با تحلیل عضلات و کاهش آب و چربی مورد نیاز بدن باعث پایین آمدن وزن می‌شوند. به‌ همین‌خاطر هم نخستین و بارزترین عارضه عمومی رژیم‌های سخت و غیراصولی، تحلیل عضلات، ‌شل و افتاده شدن پوست در اثر تحلیل عضلانی، خشکی پوست به‌خاطر کاهش آب و چربی‌های بدن و کاهش قدرت تمرکز یا حتی پرخاشگری به‌دلیل از دست رفتن منابع مطلوب سوخت مغز است.  در ادامه  با ما همراه باشید تا از عوارض رژیم های لاغری سخت و غیر اصولی آگاه شوید.

رژیم های لاغری سخت چیست؟

معمولا رژیم‌های غذایی معمولی برای افراد عادی، سالم و با اندامی متناسب حاوی 1800 تا 2200 کیلوکالری هستند. فرد با دریافت این میزان کالری می‌تواند انرژی مورد نیاز روزانه‌اش را تأمین کند. ضمن اینکه این مقدار کالری، از مواد غذایی مختلف تأمین می‌شود و این مواد غذایی می‌توانند حاوی املاح، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی باشند و سلامت تک‌تک سلول‌های بدن را هم تأمین کنند. به‌طور متوسط در یک رژیم متعادل و سالم و البته پایدار تقریبا هر هفته باید نیم تا یک کیلوگرم کاهش وزن داشته باشید که اگر بین 500 تا هزار کالری از کالری‌های دریافتی روزانه‌تان کم کنید این اتفاق خواهد افتاد.

در بیشتر موارد، رژیم‌های غذایی کاهش وزن حدود 1500یا بین 1500تا 1800کیلوکالری انرژی به بدن می‌رسانند. البته میزان انرژی دریافتی در رژیم‌های غذایی اصولی هم بسته به میزان اضافه‌وزن و شرایط افراد، فرق می‌کند، این در حالی است که بدن با رژیم‌های غذایی سخت، زیر 1200 و حتی در مواردی زیر 800 کیلوکالری انرژی دریافت می‌کند و به این ترتیب، زمینه کاهش غیر اصولی و خطرناک وزن فراهم می‌شود.

مطلب مرتبط:  انگیزه های لازم برای کاهش وزن ؛ برای کاهش وزن موفق ، به خود انگیزه دهید

عوارض رژیم‌های لاغری سخت و غیر اصولی

1. افتادگی و شلی پوست

افتادگی و شلی پوست از عوارض رژیم‌های لاغری سخت است. کاهش وزن سریع اغلب باعث شل شدن پوست در ناحیه شکم، بازوها و پاها می‌شود. زمانی که کاهش وزن سریع و ناگهانی اتفاق می افتد، پوست شرایط تطبیق با فرم و حالت جدید را پیدا نمی‌کند در این حالت خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد و زمان کافی ندارد تا همراه سایر قسمت‌های بدن کوچک شود. ضمن اینکه کاهش وزن در مدتی کوتاه، باعث از دست رفتن حجم بالایی از آب میان‌بافتی بدن هم می‌شود. به این ترتیب، شانس ابتلا به خشکی و چروکیدگی پوست در افرادی که رژیم‌های خودسرانه و نامناسب می‌گیرند، بسیار زیاد است. باید توجه داشته باشید این حالت می‌تواند پیامدهای طولانی‌مدتی داشته باشد و حتی منجر به ناراحتی‌های روانی و عصبی شود. محققان معتقدند اگر پوست به‌طور طبیعی دو سال بعد از کاهش وزن به حالت طبیعی بازنگشت، عمل جراحی ممکن است تنها گزینه اصلاحی باشد.

o - عوارض ناشی از رژیم‌های لاغری سخت و غیر اصولی

2. تحلیل عضلات بدن

کاهش وزن سریع می‌تواند به کاهش قابل توجه توده‌های بدون چربی‌ بافت‌های عضلانی و استخوان بینجامد. همین کاهش می‌تواند منجر به کندی سرعت سوخت و ساز بدن شده و این امر باعث برگشت اضافه وزن به دنبال توقف رژیم غذایی می شود.

مطلب مرتبط: غذاهای عضله ساز راهی برای داشتن عضلاتی قوی

3. ریزش مو

یکی از شایع‌ترین عوارض کاهش وزن‌های ناگهانی، ابتلا به ریزش مو است. کاهش شدید سطح ویتامین‌های بدن، به‌خصوص ویتامین‌های گروه B می‌تواند عامل اصلی این ریزش مو محسوب بشود. همچنین موها برای رشد به پروتئین نیاز دارند و با رژیم‌های لاغری سخت ممکن است پروتئین به اندازه کافی به بدن نرسد و هورمون‌های استرس افزایش پیدا کند که این نیز منجر به ریزش مو می شود. بنابراین بهتر است هرچه سریع‌تر زیر نظر متخصص تغذیه، به یک رژیم غذایی اصولی برگردید تا کمبودهای تغذیه‌ای بدنتان جبران شود.

Best tips to stop and prevent the hair fall - عوارض ناشی از رژیم‌های لاغری سخت و غیر اصولی

4. ایجاد سنگ کیسه صفرا

یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی رژیم‌های لاغری سخت و از دست دادن سریع وزن ایجاد سنگ کیسه صفراست. این بیماری می‌تواند بی‌خطر باشد اما بسیاری از افراد تجربه دردهای غیرطبیعی، تهوع و درد شکم جدی را داشته‌اند که حتی گاهی پزشکان مجبور به برداشتن کامل کیسه صفرای آنها شده‌اند. براساس تحقیقات مختلف اضافه وزن یا چاقی هم می‌تواند خود باعث ایجاد سنگ کیسه صفرا شود. با این حال کاهش وزن سریع هم می‌تواند شما را در خطر ابتلا به آن قرار دهد بنابراین تنها راه خلاصی از این احتمال داشتن رژیم غذایی متعادل و متناسب است.

5. مشکلات کبدی

در حالی که بیماری کبد چرب با چاقی همراه است کاهش وزن سریع هم می‌تواند باعث صدمه به کبد شود. شاید این موضوع مربوط به تغییرات ناگهانی در اسیدهای چرب بعد از کاهش وزن باشد. از جمله مشکلات بوجود آمده می‌توان به سیروز کبدی، افزایش فشار خون، درد شکم و خستگی عمومی اشاره کرد که اثرات آن در سلامت شما طولانی‌مدت خواهد بود.

مطلب مرتبط:  کبد چرب؛ علل ایجاد آن، علائم و راه های درمان کبد چرب

6. اختلالات هورمونی

یکی دیگر از عوارض رژیم‌های لاغری سخت، به هم‌خوردن تعادل هورمون‌های بدن است؛ اختلالات قاعدگی، عصبانیت، پرخاشگری و حتی گاهی افسردگی، از عوارض ایجاد اختلالات هورمونی ناشی از کاهش وزن‌های ناگهانی است. روی آوردن به رژیم‌های لاغری سخت، می‌تواند اختلال در عملکرد تیروئید را هم به همراه داشته باشد.

های افسردگی 2 - عوارض ناشی از رژیم‌های لاغری سخت و غیر اصولی

7. خطر ابتلا به دیابت

برخی مطالعات نشان داده است افرادی که دچار کاهش وزن سریع می‌شوند احتمال دارد در آینده گرفتار بیماری دیابت شوند. در پاسخ به استرسی که کاهش وزن در شما ایجاد می‌کند ممکن است تعادل انسولین شما از بین برود و بدن پاسخی منفی نشان دهد .

8. سرگیجه

در کاهش وزن غیر اصولی به دلیل اینکه فشار خون پایین می‌آید احتمال سرگیجه هم وجود دارد. چنانچه از داروهای ضد فشار خون بالا برای کنترل فشار خون استفاده می کنید باید قبل از شروع هر برنامه کاهش وزن شدید با پزشک مشورت کنید.

و سلامت دندان ها 660x330 - عوارض ناشی از رژیم‌های لاغری سخت و غیر اصولی

نتیجه گیری

برای پیشگیری از عوارض ناشی از رژیم‌های لاغری سخت و غیر اصولی بهتر است کاهش وزن در زمانی طولانی و زیر نظر متخصص تغذیه و رژیم درمانی صورت گیرد.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم اینترنتی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi