دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

10 آزمایش و چکاپ که باید به طور منظم انجام شود

thyroid levels test 1 - 10 آزمایش و چکاپ که باید به طور منظم انجام شود

10 آزمایش و چکاپ که باید به طور منظم انجام شود

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که هر چند وقت یکبار باید به پزشک مراجعه و آزمایش و چکاپ پزشکی را انجام دهید. این امر به عوامل مختلفی نظیر سن، سلامت کلی بدن و ابتلا به برخی عوامل خطر (مانند چاقی، دیابت و…) بستگی دارد. مواردی که معمولاً باید به طور دوره‌ای بررسی شوند عبارتند از:

1- وزن

با محاسبه BMI از طریق تقسیم وزن (بر حسب کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) می توان میزان افزایش وزن بدن را کنترل کرد. حفظ BMI در محدوده طبیعی 18/5 تا 24/9 خطر ابتلا به بیماری قلبی-عروقی، دیابت نوع 2 و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

مطلب مرتبط: شاخص توده‌ی بدن یا BMI چیست و چگونه محاسبه می گردد؟

BMI Fitshape 760x400 - 10 آزمایش و چکاپ که باید به طور منظم انجام شود

2- فشارخون

فشارخون بالا احتمال بروز بیماری قلبی-عروقی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. فشارخون نرمال باید کمتر از mmHg 120/80  باشد. فشارخون باید هر 2 سال یکبار اندازه‌گیری شود. در صورت بالا بودن میزان آن لازم است در فواصل زمانی کوتاه‌تری آن را اندازه‌گیری نمایید.

خون باعث سردرد - 10 آزمایش و چکاپ که باید به طور منظم انجام شود

3- کلسترول

افزایش کلسترول خون در بروز بیماری قلبی-عروقی و سکته مغزی نقش دارد. افراد بالای 20 سال که به بیماری قلبی- عروقی مبتلا نیستند باید هر 4 تا 6 سال آزمایش اندازه گیری کلسترول خون را انجام دهند. در صورت ابتلا به بیماری قلبی- عروقی این بررسی باید در فواصل زمانی کوتاه‌تری انجام شود.

مطلب مرتبط: تفاوت کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL)

hdl and ldl cholesterol chart - 10 آزمایش و چکاپ که باید به طور منظم انجام شود

4- غربالگری سرطان کولورکتال (روده بزرگ و رکتوم)

اگر احتمال ابتلای شما به این سرطان روده بزرگ بالا نیست و سابقه خانوادگی ندارید، باید از 50 سالگی به بعد غربالگری را آغاز نمایید. آزمایش خون مخفی در مدفوع (FOBT) باید هر ساله انجام شود. سیگموئیدوسکوپی که طی آن پزشک بخش‌هایی از روده بزرگ را بررسی می‌کند باید هر 5 سال و کولونوسکوپی که طی آن پزشک به طور کامل درون روده بزرگ را بررسی می‌کند باید هر 10 سال انجام شود.

MujU9nWu6jvnk9DetLpG - 10 آزمایش و چکاپ که باید به طور منظم انجام شود

5- آزمایش قند خون

اولین آزمایش قند خون باید در سن 45 سالگی انجام شود. البته افراد دارای اضافه وزن یا فشارخون بالا که در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند باید این آزمایش را در سنین پایین‌تری انجام دهند. در صورتی که قند خون در محدوده طبیعی باشد این آزمایش هر 3 سال یکبار تکرار می‌شود.

خون نرمال - 10 آزمایش و چکاپ که باید به طور منظم انجام شود

6- بررسی پوست

بررسی خال های بدن و تغییراتی که در آنها ایجاد می‌شود، باید هر ماه توسط خود فرد انجام شود. هنگامی که سرطان پوست در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود امکان درمان آن بیشتر است. اگر سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پوست در شما یا یکی از اعضای خانواده‌تان وجود داشته باشد بهتر است به طور منظم برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه نمایید.

lunares54 660x330 - 10 آزمایش و چکاپ که باید به طور منظم انجام شود

7- معاینه سینه‌ها

توصیه می‌شود زنان بعد از 20 سالگی هر 3 سال یکبار به پزشک مراجعه کرده و از نظر ابتلا به سرطان سینه بررسی شوند. بعد از 40 سالگی سالانه باید این بررسی انجام شود. برخی پزشکان معتقدند که بعد از 40 سالگی باید سالانه ماموگرافی انجام شود. اما برخی شروع آن را 50 سالگی و تکرار آن را هر 2 سال یکبار توصیه می‌کنند. توصیه می شود در مورد بهترین زمان شروع ماموگرافی با پزشک مشورت نمایید.

مطلب مرتبط: نکات تغذیه ای که مبتلایان به کیست سینه باید رعایت کنند

Health 288 3 - 10 آزمایش و چکاپ که باید به طور منظم انجام شود

8- تست پاپ اسمیر

پاپ اسمیر برای تشخیص ابتلا به سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. زنان متاهل باید از 21 تا 29 سالگی هر 3 سال یکبار تست پاپ اسمیر انجام دهند. از 30 تا 64 سالگی هر 5 سال یکبار تست پاپ اسمیر و تست ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یا هر 3 سال یکبار فقط تست پاپ اسمیر انجام می‌شود. بهتر است در مورد سن شروع پاپ اسمیر و فواصل انجام آن با پزشک مشورت نمایید.

110986 - 10 آزمایش و چکاپ که باید به طور منظم انجام شود

9- معاینه فیزیکی مردان

در طی انجام معاینه فیزیکی سلامت دستگاه تناسلی مردان بررسی می‌شود. نوع این بررسی‌ها به سن و سلامت کلی بدن و سوابق خانوادگی برخی بیماریها بستگی دارد.

57408425 - 10 آزمایش و چکاپ که باید به طور منظم انجام شود

10- بررسی دندان‌ها

حتی اگر هر روز از مسواک و نخ دندان استفاده می‌کنید باید به منظور بررسی سلامت حفره دهان، لثه‌ها و دندان‌ها به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نمایید. با توجه به اهمیت سلامت دهان و دندان‌ها باید این کار 1 تا 2 بار در سال انجام شود.

Family Dentistry - 10 آزمایش و چکاپ که باید به طور منظم انجام شود

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi