آیا می دانید که با مصرف زیاد قند و شکر به مفاصل خود آسیب می‌رسانید؟

joint pain - آیا می دانید که با مصرف زیاد قند و شکر به مفاصل خود آسیب می‌رسانید؟

آیا می دانید که با مصرف زیاد قند و شکر به مفاصل خود آسیب می‌رسانید؟

استئوآرتریت (OA)یا آرتروز میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان درگیر کرده است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که غضروف مفاصل به تدریج ساییده شده و از بین می‌رود. غضروف به عنوان ضربه‌گیر مفاصل عمل می‌کند و در انتهای استخوان‌ها قرار دارد. با ساییده شدن غضروف در هنگام حرکت مفاصل، درد ایجاد می‌شود. استئوآرتریت (OA)  می‌تواند هر مفصلی را درگیر کند، اما بیشتر در مفاصل زانو، دست و لگن مشاهده می‌شود. امروزه درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد. اما می‌توان به کمک برخی داروها (مانند ضدالتهاب‌ها و مسکن‌ها)، جراحی و کاهش وزن علائم بیماری و درد را کاهش داد و روند پیشرفت بیماری را کنترل نمود.
علل ابتلا به استئوآرتریت (OA)  پیچیده است. اما عوامل متعددی می‌توانند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهند، از جمله: افزایش سن، نوع شغل، آسیب مفاصل در گذشته، ژنتیک و چاقی. امروزه می‌دانیم که چاقی یکی از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به استئوآرتریت است. با این حال، اطلاعات ما در مورد تاثیر رژیم غذایی در بروز استئوآرتریت (OA)  ناکافی است.

مطلب مرتبط:  ۲۱ ماده غذایی مفید برای درمان و کاهش درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی

image - آیا می دانید که با مصرف زیاد قند و شکر به مفاصل خود آسیب می‌رسانید؟

به منظور بررسی دقیق تاثیر رژیم غذایی در بروز این بیماری محققان رژیم‌های غذایی متفاوتی را در اختیار گروهی از موش‌ها قرار دادند. نتایج این تحقیق که در مجله Disease Models & Mechanisms منتشر شده است نشان می‌دهد کربوهیدرات به تنهایی می‌تواند خطر بروز استئوآرتریت (OA)  را افزایش دهد. نتایج این تحقیق نشان داد که تغییر در میزان شکر مصرفی مورد استفاده برای شیرین کردن مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، بر بروز بیماری موثر است. رژیم غذایی حاوی قند و شکر زیاد سبب افزایش التهاب در مفاصل می‌شود. به گفته محققان بررسی تاثیر رژیم غذایی بر سلامت مفاصل امری بسیار مهم است. در مطالعات آتی پیشنهاد می شود تاثیر انواع ترکیباتی که در رژیم غذایی وجود دارد و همچنین باکتری‌های روده بر بروز بیماری استئوآرتریت (OA)  بررسی شود.

برای بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان می توانید از طریق لینک زیر ثبت نام کنید

رژیم غذایی دکتر خادمیان