دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

عوامل ژنتیکی و چاقی: ژن‌هایی که از مادر به ارث می‌بریم مانع بروز چاقی می‌شود.

Happy Mother And Happy Baby In The Bed - عوامل ژنتیکی و چاقی: ژن‌هایی که از مادر به ارث می‌بریم مانع بروز چاقی می‌شود.

عوامل ژنتیکی و چاقی: ژن‌هایی که از مادر به ارث می‌بریم مانع بروز چاقی می‌شود.

امروزه شیوع چاقی، در سراسر جهان رو به افزایش است. این عامل با بروز بیماری‌های مزمن نظیر کبد چرب، بیماری قلبی-عروقی، سکته مغزی و سرطان مرتبط است،. به طوریکه حتی کودکان در این زمینه در امان نمانده‌اند. عوامل مختلفی در بروز آن نقش دارند که از آن جمله می‌توان به سبک زندگی (رژیم غذایی و فعالیت بدنی) و عوامل ژنتیکی اشاره کرد.

مطلب مزتبط: ژنتیک چاقی ، نقش عوامل ژنتیکی در پیدایش و شیوع بیماری چاقی

استعداد چاقی یا تناسب اندام به صورت ژنتیکی به فرزندان به ارث می‌رسد. در ۲۵ درصد از موارد، وزن و سایز بعضی افراد به ژن‌های آن‌ها بستگی دارد. در اغلب موارد، افراد سعی در کاهش اضافه وزنی دارند که آن را از والدین خود به ارث برده اند. در چنین مواردی، کاهش این وزن اضافه بسیار دشوار است. اما حتی در چنین شرایطی هم داشتن یک رژیم غذایی معقول و فعالیت بدنی مؤثر خواهد بود. استعداد چاقی یا تناسب اندام می‌تواند به یک اندازه از پدر و مادر به ارث برسد، اما استعداد چاقی بیشتر از استعداد تناسب اندام به فرزندان به ارث می‌رسد.

مطلب مزتبط: استعداد ژنتیکی مانع کاهش وزن کودکان و نوجوانان چاق نمی‌شود

fat family 5 700 - عوامل ژنتیکی و چاقی: ژن‌هایی که از مادر به ارث می‌بریم مانع بروز چاقی می‌شود.

به تازگی گروهی از دانشمندان در دانمارک، آلمان و اتریش موفق به کشف مهمی در زمینه چاقی شدند. به نظر می‌رسد که نتایج حاصله می‌تواند اولین گام به سوی بهبود درمان‌ باشد.
یک درصد ژن‌های ما به طور انحصاری از یکی از والدین (مادر یا پدر) به ارث می‌رسد. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد ژن‌هایی که از پدر به ارث می‌رسد سبب گسترش بافت چربی سفید می‌شود. بافت چربی سفید در ذخیره‌سازی چربی در بدن و کاهش حساسیت به انسولین نقش دارد و می‌تواند باعث بروز بیماری‌های متابولیک (از جمله دیابت) شود. در مقابل، ژن‌هایی که از مادر به ارث می‌رسند سبب گسترش بافت چربی قهوه‌ای می‌گردند. بافت چربی قهوه‌ای از بروز چاقی پیشگیری کرده و به افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) کمک می‌کند. میزان چربی قهوه‌ای با افزایش سن کاهش می‌یابد.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

برنامه غذایی آنلاین

 

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi