دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

رژیم فستینگ یا رژیم روزه داری متناوب چگونه به لاغری کمک می کند؟

intermittent fasting 1 - رژیم فستینگ یا رژیم روزه داری متناوب چگونه به لاغری کمک می کند؟

رژیم فستینگ یا رژیم روزه داری متناوب چگونه به لاغری کمک می کند؟

رژیم فستینگ یا رژیم روزه داری متناوب شامل «دوره هایی از محدودیت کامل کالری و غذا نخوردن» و «دوره هایی از غذا خوردن بدون محدودیت» می شود. این رژیم سبب می شود تا بدن چربی های اضافی را آب کرده و به کاهش وزن کمک می کند. رژیم روزه داری همچنین سبب کاهش بروز بیماری هایی نظیر فشار خون و سطح بالای کلسترول می شود و به بهبود سلامت نیز کمک می کند.

ریشه این نوع رژیم  برگرفته از روزه داری سنتی می باشد  که برای بهبود سلامت بدن یا مزایای عرفانی انجام می شود. روزه داری در حالت عادی به شرایطی گفته می شود که در طول روز به مدت چندین ساعت نه مایعاتی بنوشید و نه غذایی بخورید و این عمل تا یک ماه ادامه می یابد.

رژیم های غذایی بسیار کم کالری و طولانی مدت  سبب ایجاد تغییرات فیزیکی بدن و کاهش وزن می شود. در روزه داری متناوب بدن به دریافت کالری کم و غذاخوردن عادی عادت می کند. تحقیقات نشان دادند روزه داری متناوب یا رژیم فستینگ از رژیم های کم کالری مفید در کاهش وزن است.

مطلب مرتبط: کاهش وزن بدون رژیم لاغری : چگونه بدون رژیم، لاغر شویم؟

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب چگونه عمل می کند؟

متداول ترین روش این نوع رژیم، روزه داری در روزهای مختلف، روزهای پیوسته با تناوب خاص در هفته و یا در طول مدت زمانی خاص می باشد.

  • روزه داری در روزهای متناوب: در این روش در روزهایی از هفته محدودیت غذایی وجود ندارد ولی بعضی روزها شامل یک وعده غذایی است و آن وعده 25 درصد کالری مورد نیاز روز را شامل می شود. مثال: شنبه، دوشنبه و چهارشنبه شامل روزه داری است و در روزهای بین اینها هیچ گونه محدودیتی در غذا نیست.
  • روزه در کل روز: یک یا دو روز در هفته روزه هستید و یا 25 درصد کالری مورد نیاز در روز را دریافت می کنید و در روزهای دیگر هفته هیچ گونه محدودیت غذایی نخواهید داشت. به عنوان مثال: یک یا دو روز در هفته را 500 تا 400 کالری دریافت خواهید کرد و روزهای دیگر محدودیتی ندارد.
  • غذا خوردن در یک محدوده زمانی: هر روز یک برنامه غذایی در یک بازه زمانی محدود را دنبال خواهید کرد یعنی بعد از به اتمام رسیدن این زمان دیگر نباید غذایی خورده شود. برای مثال وعده های غذایی از ساعت 8 صبح تا 3 بعد از ظهر خورده می شوند و در طول زمان باقی مانده روز غذایی نمی خورید.

مطلب مرتبط: ویژگی های یک رژیم لاغری اصولی برای کاهش وزن

143753 - رژیم فستینگ یا رژیم روزه داری متناوب چگونه به لاغری کمک می کند؟

تحقیقات درباره رژیم فستینگ یا رژیم روزه داری

محدودیت کالری دریافتی از نظر فیزیولوژیکی در حیوانات سبب افزایش طول عمر و بهبود تحمل انواع استرس های متابولیک در بدن می شود. تحقیقات بسیاری در خصوص محدودیت  کالری در حیوانات انجام شده است ولی در رابطه با انسان ها وجود ندارند.

طرفداران این رژیم معتقدند استرس ناشی از روزه داری متناوب سبب واکنش ایمنی در بدن می شود که سلول ها را ترمیم و تغییرات مثبت متابولیک ایجاد می کند ( کاهش چربی خون، کلسترول LDL، فشار خون، وزن، قند خون ). اما نگرانی درباره این رژیم وجود دارد و آن این است که رژیم گیرندگان در روزهایی که محدودیت غذایی ندارند پرخوری می کنند و کالری سوزانده شده در طول روزه داری جبران می شود. تحقیقات در مقایسه رژیم روزه داری با دیگر روش های لاغری چنین نگرانی را تایید نکردند.

پژوهشگران به نتیجه رسیدند رژیم روزه داری با کاهش وزن ارتباط دارد و در طول 10 هفته افراد شاهد 3.5 تا 5.5 کیلو کاهش وزن بودند. هرچند تحقیقات از نظر تعداد نفرات شرکت کننده تا طول دوره رژیم با یکدیگر متفاوتند. در نیمی از این پژوهش ها به مقایسه یک گروه روزه دار و گروهی دیگر پرداختند و در نیمی دیگر تنها یک گروه از افراد روزه دار را مورد آزمایش قرار دادند.

960x0 - رژیم فستینگ یا رژیم روزه داری متناوب چگونه به لاغری کمک می کند؟

خلاصه ای از نتایج پژوهش ها:

  • پژوهشگران با مقایسه گروه روزه داری متناوب با گروه همیشه در حال رژیم با مقدار کالری محدود دریافتند که میزان خروج از رژیم ها بین 0 تا 65 درصد است و تفاوت چشمگیری با هم ندارند. بنابراین نرخ خروج از رژیم روزه داری متناوب کم نیست و دنبال کردن این نوع رژیم غذایی از دیگر رژیم ها ساده تر نیست.
  • پژوهشگران با بررسی 12 آزمایش دو گروه رژیم روزه داری متناوب و گروه رژیم غذایی محدود در کالری به این نتیجه رسیدند که تفاوت چندانی در مقدار وزن کم شده یا تغییر شکل بدنی دیده نمی شود.
  • در 10 تحقیق با موضوع بررسی اشتها پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که دنبال کردن رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب سبب افزایش اشتها نمی شود و افراد علاوه بر کاهش وزن، کاهش هورمون لپتین ( هورمونی که اشتها را سرکوب می کند ) دارند.

سبک رژیم فستینگ از دیگر رژیم های کاهش وزن  متفاوت نیست و به همان اندازه اثر بخشی دارد. بلکه مهم ترین موضوع راحت بودن افراد با رژیم است. یک فرد شاید اصلا با رژیم غذایی فستینگ کنار نیاید و فردی دیگر به سادگی سبک زندگی خود را بر اساس آن تنظیم نماید.

مشکلات احتمالی در رژیم فستینگ

دنبال کردن این نوع الگوی غذایی برای کسی که هر چند ساعت غذا می خورد دشوار است. همچنین ممکن است برای کسانی که مشکل خاص دارند و یا باید هر چند ساعت یک بار غذایی بخورند تا بدن سوخت و ساز داشته باشد مانند افراد دیابتی مشکل است. قرار گرفتن در دوره های طولانی مدت محدودیت غذایی و بازگشت دوباره به مجاز بودن غذا ممکن است فرد را به سمت غذاهای ناسالم بکشاند و سبب پرخوری شود.

افرادی که نمی توانند رژیم فستینگ بگیرند

افرادی مبتلا به مشکلات زیر نمی توانند رژیم فستینگ را دنبال کنند:

  • دیابت
  • اختلال در خوردن که شامل آسیب رساندن به خود می شود
  • استفاده از داروهایی که نیاز به خوردن غذا دارند
  • افرادی که در سن رشد قرار دارند
  • خانم های باردار و خانم های شیرده

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی آنلاین

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi