دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

کدام مواد غذایی در تولید گازهای روده‌ای نقش دارند؟

Health 317 3 - کدام مواد غذایی در تولید گازهای روده‌ای نقش دارند؟

کدام مواد غذایی در تولید گازهای روده‌ای نقش دارند؟

اگرچه خروج گازهای روده‌ای کاملاً طبیعی است، اما این امر می‌تواند از نظر اجتماعی مشکلاتی را برای فرد ایجاد کند. در اغلب افراد روزانه 13 تا 21 بار خروج گاز از روده‌ها اتفاق می افتد. برخی علل که می‌توانند سبب تشدید این وضعیت شوند عبارتند از:
• بلعیدن مقادیر زیادی هوا
• تغییر رژیم غذایی
• عدم تحمل غذایی و اختلال در هضم برخی مواد غذایی
اغلب گروه‌های غذایی کم و بیش در تولید گازهای روده‌ای نقش دارند. اما ممکن است تاثیر برخی از خوراکی‌ها در این زمینه بیشتر از سایرین باشد:

مطلب مرتبط: عادات بد غذایی و غذاهایی که باعث نفخ معده می شود

سبزیجات

قندهای موجود در بعضی سبزیجات  در تولید گاز نقش دارند. از این قندها می‌توان به فروکتوز (در پیاز) و رافینوز (در بروکلی) اشاره نمود. فیبر موجود در سبزیجات (به خصوص فیبر محلول) نیز سبب تولید گاز می‌شود. برای رفع این مشکل لازم نیست که مصرف غذاهای حاوی فیبر را کنار بگذارید. بلکه توصیه می‌شود میزان مصرف این مواد غذایی به تدریج در رژیم غذایی روزانه افزایش یافته و همچنین به مقدار کافی آب بنوشید.

veg - کدام مواد غذایی در تولید گازهای روده‌ای نقش دارند؟

میوه‌ها

برخی میوه‌ها دارای قندی به نام سوربیتول هستند که سبب تولید مقادیر زیادی گاز می‌شود. این قند در میوه‌هایی مانند سیب، هلو و گلابی وجود دارد. آدامس‌های بدون قند نیز حاوی سوربیتول هستند. میوه‌ها حاوی فیبر محلول نیز هستند که در تولید گاز نقش دارد. بهتر است میزان میوه به تدریج به رژیم غذایی اضافه شود و از مصرف بیش از حد آن خودداری گردد.

Diet2 medium banooyeshahr - کدام مواد غذایی در تولید گازهای روده‌ای نقش دارند؟

غذاهای نشاسته‌ای

مصرف بیش از حد غذاهای تهیه شده با آرد گندم (نان و پاستا) می تواند سبب بروز این مشکل روده‌ای شود. سیب‌زمینی و ذرت نیز در تولید گاز نقش دارند. اگرچه جو دوسر دارای فیبر کاهنده کلسترول است، اما به سبب داشتن مقادیر زیادی فیبر محلول می‌تواند سبب تولید گازهای روده‌ای شود. اگر مایل به مصرف جو دوسر هستید سعی کنید آن‌ را به تدریج وارد برنامه غذایی خود نمایید. برخلاف سایر غذاهای نشاسته‌ای به نظر می‌رسد که برنج در تولید گاز نقشی نداشته باشد.

0 245 - کدام مواد غذایی در تولید گازهای روده‌ای نقش دارند؟

شیر و سایر محصولات لبنی

شیر و سایر لبنیات دارای قندی به نام لاکتوز هستند. اگر در بدن شما به میزان کافی آنزیم لاکتاز وجود نداشته باشد هضم این قند با مشکل روبرو می‌شود. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید از محصولات فاقد لاکتوز و یا از قرص‌های بهبود دهنده هضم لاکتوز استفاده نمایند.

100070 - کدام مواد غذایی در تولید گازهای روده‌ای نقش دارند؟

حبوبات

حبوبات (لوبیاها، عدس و …) به 2 دلیل گاز زیادی را در روده تولید می‌کنند: 1) مقادیر زیادی قند رافینوز دارند. 2) دارای فیبر محلول هستند. بنابراین، به تدریج این دسته از مواد غذایی را وارد رژیم غذایی روزانه خود کرده و هر بار حجم کمی از آن‌ها را استفاده نمایید.

beans an dlentils2 1 - کدام مواد غذایی در تولید گازهای روده‌ای نقش دارند؟

نوشیدنی‌ها

اگرچه نوشیدن انواع نوشابه می‌تواند لذت‌بخش باشد، اما باید بدانید که کربنات موجود در نوشابه‌ها در حقیقت هوا است. بنابراین، مصرف نوشابه‌ها سبب تولید گاز می شود. فروکتوز موجود در برخی نوشیدنی‌های شیرین نیز می‌تواند در تولید گاز نقش داشته باشد.

What If You Only Drank Soda - کدام مواد غذایی در تولید گازهای روده‌ای نقش دارند؟

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi