دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

علائم هشداردهنده سرطان که باید آنها را جدی بگیریم

105448 - علائم هشداردهنده سرطان که باید آنها را جدی بگیریم

علائم هشداردهنده سرطان که باید آنها را جدی بگیریم

کارشناسان بهداشت و سلامت بر اهمیت توجه به علائمی تاکید می کنند که نشان از سرطان پنهان دارد. اگر سرطان باعث ایجاد این علائم باشد، تشخیص زودهنگام به وسیله پزشک می تواند شانس بهبودی را به میزان زیادی افزایش دهد. گرچه علائمی که در زیر توصیف می شوند، لزوما نشانه سرطان نیستند اما به هر حال نباید آنها را نادیده گرفت. اگر این نشانه ها را داشتید، آنها را به دقت بررسی کنید و با پزشک مشورت کنید. در ادامه با برخی از مهمترین علائم هشداردهنده سرطان آشنا خواهید شد.

مطلب مرتبط: فاکتور های خطر ابتلا به سرطان ؛ سرطان های فامیلی و توارثی

علائم مشترک در مردان و زنان

1- کاهش اشتها

کاهش اشتها در بیماری‌های مختلف از افسردگی گرفته تا آنفلوآنزا مشهود است. سرطان نیز می‌تواند از طریق تغییر متابولیسم سبب کاهش اشتها شود. سرطان‌های معده، پانکراس (لوزالمعده)، روده بزرگ و تخمدان نیز با ایجاد فشار بر روی معده می‌توانند منجر به احساس سیری و کاهش اشتها شوند.

مطلب مرتبط: پروتئین موجود در شیر و بهبود اشتها در بیماران مبتلا به سرطان

23460 - علائم هشداردهنده سرطان که باید آنها را جدی بگیریم

2- وجود خون در مدفوع

منشاء خون موجود در مدفوع دستگاه گوارش است. اگر خون مشاهده شده در مدفوع خون روشن باشد رکتوم یا انتهای روده منشا آن است. منشاء خون تیره قسمت‌های بالاتر دستگاه گوارش، مانند معده، می‌باشد. به منظور تعیین علت وجود خون در مدفوع ممکن است نیاز به کولونوسکوپی یا سایر روش‌های تشخیصی باشد.

3- وجود خون در ادرار

مشاهده خون در ادرار نشان‌دهنده وجود مشکلی در دستگاه ادراری است. سرطان کلیه و مثانه می‌توانند دلیل بروز این علامت باشد. با این حال، عفونت، سنگ کلیه یا سایر بیماری‌های کلیوی نیز می‌توانند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشند.

4- سرفه‌ای که بهبود نمی‌یابد

اگرچه سرفه یکی از علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا می باشد، اما همچنین می‌تواند یکی از علائم بالقوه سرطان ریه نیز باشد. از علائم دیگر این بیماری می‌توان به درد قفسه سینه، کاهش وزن، خستگی و تنگی نفس اشاره نمود.

5- خستگی مفرط

خستگی مفرط یکی از علائم معمول سرطان است. اگر تغییر میزان فعالیت و یا خواب بیشتر به رفع خستگی شما کمک نمی‌کند با پزشک مشورت نمایید.

553073 100 - علائم هشداردهنده سرطان که باید آنها را جدی بگیریم

6- تبی که بهبود نمی‌یابد

افزایش درجه حرارت بدن از علائم ابتلا به عفونت است. اما در برخی موارد مانند سرطان خون، کلیه، کبد و لنفوم نیز تب مشاهده می‌شود. اگر درجه حرارت بدن شما برای بیش از چند روز بالاتر از 100/5 درجه فارنهایت (بالاتر از 38 درجه سانتی‌گراد) است حتما به پزشک مراجعه کنید.

7- وجود توده در گردن

وجود توده در گردن می‌تواند از علائم عفونت باشد. با این حال، وجود این مشکل می‌تواند علامت اولیه سرطان‌های دهان، گلو، تیروئید و حنجره نیز باشد.

IMG 20160320 014445 955 - علائم هشداردهنده سرطان که باید آنها را جدی بگیریم

8- تعریق شبانه

در زنان میانسال تعریق شبانه می‌تواند از علائم یائسگی باشد. از سوی دیگر، سرطان یا عفونت نیز می‌تواند سبب تعریق شبانه شود.

9- تغییرات پوستی

هر نوع تغییر پوستی، مانند تغییر اندازه خال‌ها یا وجود زخمی که بهبود نمی‌یابد، می‌تواند نشان‌دهنده سرطان پوست باشد.

سرطان پوست - علائم هشداردهنده سرطان که باید آنها را جدی بگیریم

10- تورم غدد لنفاوی

وجود توده در کنار گردن می‌تواند نشان دهنده عفونت گلو باشد. بیماری‌هایی مانند لنفوم یا سرطان خون نیز می‌توانند سبب تورم غدد لنفاوی شوند. سرطان پستان نیز چنانچه گسترش یابد (متاستاز) می‌تواند سبب تورم غدد لنفاوی زیر بغل شود. اگر تورم غدد لنفاوی در مدت یک هفته بهبود نیافت حتما به پزشک مراجعه نمایید.

11- اختلال در بلع

احساس وجود توده در گلو یکی از علائم شایع سوزش سر دل است. با این حال، اگر احساس می‌کنید در بلع مواد غذایی مشکل دارید  باید به پزشک مراجعه نمایید. زیرا یکی از علل این مشکل سرطان مری می باشد.

4308456 - علائم هشداردهنده سرطان که باید آنها را جدی بگیریم

12- کاهش وزن غیرارادی

از میان هر 5 بیمار مبتلا به سرطان در 2 نفر آن‌ها در زمان تشخیص بیماری وزن بدون هیچ دلیل مشخصی کاهش یافته است.

علائم در مردان

13- وجود خون در ادرار یا منی

وجود رنگ قرمز، صورتی یا قهوه‌ای در ادرار یا منی معمولاً نگران‌کننده نیست. عفونت‌ها، سنگ‌‎ کلیه، جراحت‌ها و بزرگ شدن غیرسرطانی پروستات می‌تواند سبب خونریزی شود. با این حال، سرطان مثانه و یا پروستات نیز می‌تواند با این نشانه همراه باشد. آزمایش ادرار و سایر روش‌های تشخیصی می‌توانند به کشف علت خونریزی کمک کنند.

57787 - علائم هشداردهنده سرطان که باید آنها را جدی بگیریم

14- وجود توده در بیضه

اگرچه دلایل مختلفی می‌تواند سبب بروز این مشکل شود، اما یکی از علائم سرطان بیضه نیز وجود توده است.

علائم در زنان

15- وجود توده در پستان یا تغییر پستان

اگرچه یکی از علائم سرطان پستان وجود توده در پستان است، اما باید توجه داشت که اغلب توده‌ها مشکل‌ساز نیستند. بلکه کیست‌های حاوی مایع یا تومورهای غیرسرطانی هستند که به شکل توده در پستان مشاهده می شوند.

مطلب مرتبط:  مواد غذایی مفید برای پیشگیری از سرطان سینه

Untitled 1 2 1024x672 - علائم هشداردهنده سرطان که باید آنها را جدی بگیریم

16- خونریزی بین دوره‌های قاعدگی یا بعد از یائسگی

این نوع خونریزی می‌تواند از علائم سرطان دهانه رحم یا اندومتر باشد. بنابراین در مورد هر نوع خونریزی غیرطبیعی باید با پزشک مشورت شود.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی آنلاین

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi