دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

آیا استانول‌ها و استرول‌های گیاهی در کاهش کلسترول خون موثرند؟

17624c3f842b0d396c1fdf6969d070dc - آیا استانول‌ها و استرول‌های گیاهی در کاهش کلسترول خون موثرند؟

آیا استانول‌ها و استرول‌های گیاهی در کاهش کلسترول خون موثرند؟

بعضی مواد غذایی مانند میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، مغزها و برخی روغن‌های گیاهی به خاطر داشتن ترکیباتی به نام استانول‌ها و استرول‌های گیاهی به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند. استانول‌ها و استرول‌های گیاهی گروهی از ترکیبات طبیعی هستند که به کلسترول شباهت دارند، اما برخلاف کلسترول که توسط حیوانات تولید می شود آنها در گیاهان یافت می‌شوند.

مطلب مرتبط: ۱۳ نکته برای کاهش کلسترول با رژیم غذایی

این مواد گیاهی توسط بدن جذب نشده و مانع جذب کلسترول حیوانی می‌شوند. از این رو سبب می‌شود کلسترول بد (LDL) اضافی توسط بدن از جریان خون جمع شده و به کبد فرستاده شود تا در آنجا برای ساخت شیره‌های گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نتیجه کلسترول تام و LDL کاهش می‌یابند. بنابراین اضافه کردن استانول‌ها و استرول‌های گیاهی به رژیم غذایی یکی از بهترین روش‌ها برای درمان افزایش کلسترول خون می باشد. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد در کسانی که رژیم غذایی‌شان سرشار از مواد غذایی کاهنده کلسترول مانند مغزها و سویا است کلسترول بدLDL  طی یک دوره 6 ماهه 13 درصد کاهش می‌یابد. برخی دستورالعمل‌ها توصیه می‌کنند که برای کاهش LDL روزانه 2 گرم استانول و استرول گیاهی مصرف شود. این توصیه سبب کاهش 6 تا 15 درصدی LDL می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود به جای چربی‌های اشباع (مانند کره) از روغن‌های گیاهی مانند کانولا، زیتون، ذرت و کنجد استفاده شود. همچنین مصرف بادام، سبوس گندم، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات نیز مفید خواهد بود.

عواملی باعث کلسترول بالا می شوند ؟21 660x330 - آیا استانول‌ها و استرول‌های گیاهی در کاهش کلسترول خون موثرند؟

مطلب مرتبط: تفاوت کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL)

اگرچه مصرف استانول‌ها و استرول‌های گیاهی در کاهش کلسترول بد LDL موثر است، اما باید به خاطر داشته باشید که مصرف آن‌ها نمی‌تواند جایگزین استفاده از دارو شود. اگر کلسترول تام یا LDL به میزان زیادی افزایش یافته باشند باید با پزشک خود در مورد لزوم استفاده از داروهای کاهنده چربی خون مشورت نمایید.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi