دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

مواد غذایی ممنوعه در دوران شیردهی

lactation support group - مواد غذایی ممنوعه در دوران شیردهی

مواد غذایی ممنوعه در دوران شیردهی

همانطور که رژیم غذایی در دوران بارداری مهم است به همان نسبت توجه به اینکه چه غذاهایی باید در طول دوران شیردهی توسط مادران مصرف شود نیز مهم می باشد. اگرچه توصیه ها بر این است که هر چه دوست دارید در دوران شیردهی بخورید، اما توصیه هایی هم مبنی بر اجتناب از خوردن بعضی مواد غذایی وجود دارد.

مصرف برخی مواد غذایی خاص توسط مادران شیرده سبب می شود نوزادان آن ها از خوردن شیر مادر امتناع کرده و یا در صورت خوردن شیر مادر برخی نشانه هایی از ناراحتی در بدن نوزاد مشاهده می شود. بهتر است با اجتناب از مصرف این غذاها، از هر گونه سوء اثرات آن بر روی نوزاد خود جلوگیری کنید. در این مقاله، لیستی از مواد غذایی که مادران باید در دوران شیردهی از خوردن آن ها خودداری کنند، آورده شده است.

1. مصرف الکل در دوران شیردهی:

الکل چه در دوران بارداری و چه شیردهی برای مادر و نوزاد بسیار مضر است. مصرف دوز بالای الکل می تواند سبب عوارض جانبی شدید در نوزاد شده و حتی پس از مصرف بیش از حد الکل، مقدار شیر مادر هم به اندازه قابل توجهی کاهش میابد. علائم استفاده از الکل در دوران شیردهی ممکن است شامل ضعف، خواب آلودگی، خواب عمیق تر از حد نرمال در یک نوزاد باشد.

river - مواد غذایی ممنوعه در دوران شیردهی

2. مصرف کافئین در دوران شیردهی:

بهتر است مصرف چای، قهوه و نوشابه را در دوران شیردهی کاهش دهید، کافئین موجود در این نوشیدنی ها می تواند سبب پیچیدگی و اختلال خواب در کودکان شود. همچنین کافئین از دستگاه گوارش نوزاد دفع نمی شود، بنابراین، نوزاد شما احساس خواب آلودگی و بداخلاقی می کند. نوشیدنی های کافئین دار می توانند سبب تحریکات معده هم شوند،زیرا دستگاه گوارش آن ها به طور کامل رشد نکرده است. توصیه می شود صبر کنید نوزادتان به خواب برود و پس از آن نوشیدنی موردعلاقه خود را مصرف کنید، به این ترتیب سیستم بدن شما چند ساعت وقت کافی برای تمیز کردن کافئین از بدنتان را خواهد داشت.

woman with gerd pouring coffee into tea mug - مواد غذایی ممنوعه در دوران شیردهی

3. مصرف غذاهای ایجاد کننده نفخ در دوران شیردهی:

زمانی که مادر در دوران شیردهی برخی از غذاهای نفاخ را مصرف کند، علائم مرتبط با اختلالات معده و نفخ نیز در نوزادان ظاهر می شود. برخی از غذاها ممکن است تحریک کننده گاز معده در مادر نباشد ولی می تواند به علائم ایجاد کننده نفخ در کودکان منجر شود. این غذاها شامل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، فلفل و حبوبات مانند عدس و لوبیا می شود. خوردن این غذاها باید گاه به گاه صورت گیرد تا بررسی شود که بعد از خوردن این غذاها همچنان مشکلات نفخ در نوزادان ادامه دارد و یا نه.

مطلب مرتبط: راههای طبیعی درمان و پیشگیری از قولنج نوزاد (کولیک نوزادی)

shirdehi tagziye madar 1 - مواد غذایی ممنوعه در دوران شیردهی

4. مصرف مرکبات در دوران شیردهی:

اسیدهای موجود در میوه های خانواده مرکبات می تواند سبب بروز بثورات جلدی در قسمت ران ها و پاهای نوزادان شود، برخی از ترکیبات اسیدی مرکبات و آبمیوه های آن ها ممکن است شکم نوزاد را تحریک کرده و باعث دل پیچه شود. اگر عدم مصرف مرکبات در دوران شیردهی برای نوزادتان مناسب می باشد، بهتر است که شما از مصرف آن ها در طول ماه های شیردهی خود خودداری کنید. بنابراین، لیمو، پرتقال، لیموشیرین و گریپ فروت راباید در طول دوران شیردهی از رژیم غذایی خود حذف کنید. شما می توانید سایر منابع ویتامین C مانند انبه و پاپایا را جایگزین میوه های خانواده مرکبات در این دوران بکنید.

Choosing an appropriate postpartum diet - مواد غذایی ممنوعه در دوران شیردهی

5. مصرف غذاهای تند در دوران شیردهی:

مصرف غذا های تند سبب تند شدن شیر مادر، ایرادگیری نوزاد در هنگام شیر خوردن یا بدخویی بعد از مصرف شیر مادر می شود. بنابراین، مادران در دوران شیردهی باید از مصرف سس تند، فلفل تند و غذاهای تند دیگر خودداری کنند. شما می توانید ادویه جات را زمانی به وعده های غذایی خود اضافه کنید که نوزادتان شروع به خوردن غذاهای جامد بکند.

6. مصرف سیر در دوران شیردهی:

خوردن سیر می تواند سبب تغییر طعم و مزه شیر مادر شده و حتی کیفیت شیر او را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر نوزاد شما بعد از مصرف سیر، از خوردن شیر مادر امتناع می کند، باید مصرف سیر را در وعده های غذایی روزانه خود محدود کنید. سیر می تواند طعم و مزه و بوی شیر را تا دو ساعت پس از مصرف آن، تغییر دهد.

milk - مواد غذایی ممنوعه در دوران شیردهی

7. مصرف لبنیات در دوران شیردهی:

شما باید حساسیت نوزاد خود به لبنیات را بررسی کنید، به ویژه هنگامی که شما ماست، پنیر، بستنی یا شیر خورده باشید. چنانچه نوزاد شما دچار دل درد شده و شروع به استفراغ کند، می توان آن را در واکنش به محصولات لبنی دانست. در نوزادانی که از شیر مادر استفاده می کنند، علائمی همچون ناراحتی معده، اگزما و بی خوابی در اثر مصرف لبنیات توسط مادر به وجود می آید. در صورت بروز یکی از این علائم، مادر باید مصرف محصولات لبنی را متوقف کرده و شروع به مصرف هر کدام از آن ها در یک روز از هفته بکند، به این ترتیب، مادران خواهند فهمید که نوزاد به هر کدام از فراورده های لبنی چه واکنشی نشان می دهد.

برای دریافت رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید

رژیم آنلاین دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi