دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

آیا مغز هسته زردآلو در درمان سرطان موثر است؟

زردآلو - آیا مغز هسته زردآلو در درمان سرطان موثر است؟

آیا مغز هسته زردآلو در درمان سرطان موثر است؟

زردآلو از میوه‌های محبوب تابستانی است که نه تنها گوشت آن دارای فواید بسیاری برای سلامتی است، بلکه مغز هسته این میوه نیز که شبیه به بادام به نظر می‌رسد نیز می‌تواند برای سلامت انسان مفید باشد. یکی از فوایدی که برای مصرف مغز هسته زردآلو عنوان می‌شود کمک به درمان سرطان است که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم. فواید مغز هسته زردآلو برای درمان سرطان از مواد مغذی موجود در آن نظیر اسیدهای چرب، ویتامین E و مواد معدنی سرچشمه می‌گیرد.

منبع آنتی اکسیدان

مغز هسته زردآلو حاوی ویتامین E می باشد که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی نیز شناخته می‌شود. رادیکال‌های آزاد یکی از عوامل اصلی مسبب سرطان محسوب می‌شوند. ویتامین E موجود در مغز هسته زردآلو می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی با رادیکال‌های آزاد مقابله کند  و از این طریق از سرطان پیشگیری کنند.

مهار سلول‌های سرطانی

مغز هسته زردآلو حاوی ترکیبی به نام آمیگدالین می باشد که به نام‌های لائتریل و ویتامین B17 نیز شناخته می‌شود. این ماده در مغز هسته میوه‌های دیگر مانند سیب و پشن فروت نیز یافت می‌شود. آمیگدالین ممکن است ترکیبی کشنده برای سلول‌های سرطانی باشد و به مهار رشد سلول‌های سرطانی کمک کند.

تقویت سطوح انرژی

کربوهیدرات و پروتئین منابع اصلی انرژی برای بدن انسان محسوب می شوند. مغز هسته زردآلو می‌تواند به تقویت سطوح انرژی بیماران مبتلا به سرطان کمک کند زیرا حاوی کربوهیدرات و پروتئین است. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا-3 در مغز هسته زردآلو دیده شده اند. مصرف بیش از حد این مغز ممکن است تاثیر بلندمدت بر قلب، مغز و سیستم عصبی داشته باشد. همچنین، از عوارض جانبی خفیف‌تر ناشی از مصرف مغز هسته زردآلو می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، کرامپ های شکم، سردرد، سرگیجه، و ضعف اشاره نمود.

apricotginghamtowel m - آیا مغز هسته زردآلو در درمان سرطان موثر است؟

تقویت سیستم ایمنی

افراد مبتلا به سرطان سیستم ایمنی ضعیفی دارند. استفاده از مغز هسته زردآلو می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند زیرا همان‌گونه که در بالا اشاره شد، دارای ترکیبات ویژه‌ای است که ممکن است از پیشرفت بیماری از طریق نابودی سلول‌های مضر، از جمله سلول‌های سرطانی پیشگیری کند.

تسکین درد

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف مغز هسته زردآلو ممکن است برای مقابله با سرطان مؤثر نباشد. با این حال، گزینه‌ای مؤثر برای کاهش درد ناشی از التهاب در سرطان می باشد. همچنین، مغز هسته زردآلو ممکن است در کاهش تورم و اندازه تومور تاثیرگذار باشد.

اقدامات احتیاطی برای استفاده از هسته زردآلو

مصرف مغز هسته زردآلو می‌تواند به نوعی خطر آفرین باشد زیرا محتوای آمیگدالین آن ممکن است به سیانید تبدیل شود و همانطور که می‌دانید سیانید برای انسان مرگبار است. با این وجود، مصرف این مغز بر اساس دوز توصیه شده نمی تواند خطرآفرین باشد. مصرف بیش از حد مغز هسته زردآلو ممکن است اثرات بلندمدتی بر قلب، مغز و سیستم عصبی داشته باشد. همچنین، از عوارض جانبی خفیف‌تر ناشی از مصرف این مغز می‌توان به حالت تهوع، استفراغ، کرامپ های شکم، سردرد، سرگیجه، و ضعف اشاره کرد.

میزان استفاده از مغز هسته زردآلو

به طور کلی، مصرف 6 تا 10 مغز هسته زردآلو در روز شامل یک تا سه مغز در هر وعده توصیه شده است. نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف بیش از 50 مغز در روز ممکن است مرگبار باشد. محتوای 0.5 تا 3.5 میلی‌گرم سیانید در هر کیلوگرم از وزن بدن می‌تواند کشنده باشد. همچنین، محصولاتی که برچسب مغز زردآلوی شیرین دارند باید خریداری شوند. مغز هسته زردآلوی شیرین برخی مراحل پردازش مانند پخت و تخمیر را پشت سر می‌گذارد، از این رو، در مقایسه با مغز هسته زردآلوی تلخ کمتر سمی خواهند بود. مغز هسته زردآلوی شیرین می‌تواند همانند دانه‌های کدو تنبل و آفتابگردان میان وعده‌ای خوشمزه و مفید باشد. از سوی دیگر، مغز هسته زردآلوی تلخ برای مصرف مناسب نیست زیرا حاوی سیانید زیاد است و به پردازش بیشتر نیاز دارد. مغز هسته زردآلوی تلخ در قالب لوسیون، قرص، یا ماده تزریقی می‌تواند قابل استفاده باشد.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذای اینترنتی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi