دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

دی‌اکسید کربن هوا، عاملی که با بروز کم‌خونی فقر آهن مرتبط است.

6 12 2018 8 56 40 AM - دی‌اکسید کربن هوا، عاملی که با بروز کم‌خونی فقر آهن مرتبط است.

دی‌اکسید کربن هوا، عاملی که با بروز کم‌خونی فقر آهن مرتبط است.

در حال حاضر بالغ بر ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان به کمبود حداقل یک ماده مغذی مبتلا هستند. به طور کلی انسان بیشتر مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق گیاهان دریافت می‌کند. ۶۳ درصد پروتئین، ۸۱ درصد آهن و ۶۸ درصد روی مورد نیاز با مصرف منابع گیاهی تامین می‌شود. کم‌خونی فقر آهن شایعترین گونه کم‌خونی بوده و ناشی از کمبود آهن در تغذیه، دفع بیش از حد خون در بلندمدت (مانند خونریزی گوارشی) ویا سوءجذب آهن رخ می‌دهد.
بر اساس نتایج تحقیقاتی که اخیرا انجام شده افزایش میزان دی‌اکسید کربن (CO2) که بر اثر فعالیت‌های انسان ایجاد می‌شود سبب تولید محصولاتی (برنج و گندم) با مواد مغذی کمتر می شود. در نتیجه می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱۷۵ میلیون نفر (۱/۹ درصد جمعیت جهان) را در معرض کمبود روی و ۱۲۲ میلیون نفر (۱/۳ درصد جمعیت جهان) را در معرض کمبود پروتئین قرار دهد. همچنین این امر سبب افزایش خطر ابتلا به کم‌خونی فقر آهن در زنان و کودکان زیر ۵ سال می‌شود. برای انجام مطالعه حاضر محققان محصولات کشاورزی را در ۱۵۱ کشور مورد بررسی قرار دادند.

مطلب مرتبط: کم خونی فقر آهن و نکات تغذیه ای مناسب جهت کنترل کم خونی

این نتایج نشان می‌دهد که عملکردهای ما مانند شیوه گرم کردن منازل، نوع غذاهایی که می‌خوریم و روشی که برای حمل و نقل انتخاب می‌کنیم می‌تواند بر روی میزان مواد مغذی موجود در غذاها اثر داشته باشد. از آنجاکه امروزه میلیاردها انسان به کمبود مواد مغذی مبتلا هستند، بالا رفتن CO2 در آینده سبب تشدید این مشکل خواهد شد. این موضوع به خصوص در آسیا و آفریقا مشهود است.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi