دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

کدام مواد غذایی نباید در مایکروفر قرار گیرد؟

119347 - کدام مواد غذایی نباید در مایکروفر قرار گیرد؟

کدام مواد غذایی نباید در مایکروفر قرار گیرد؟

چند سالی است که احتمال کمی وجود دارد وقتی وارد آشپزخانه ای می شوید با وسیله ای به نام مایکروفر یا ماکروفر مواجه نشوید. این دستگاه جزو بهترین وسیله ها برای خانم های شاغل شده که با کمبود وقت برای آشپزی مواجهند و به روند آشپزی سرعت می بخشد. اگر شما هم از این وسیله در آشپزخانه خود استفاده می کنید بهتر است بدانید که کدام مواد غذایی نباید در مایکروفر قرار گیرد؟ با ما همراه باشید…

1) آب:

زمانی که یک لیوان آب را در مایکروفر قرار می‌دهید هنگامی که زمان طولانی شود، آب سریع به نقطه جوش رسیده و به بخار تبدیل شده و از لیوان به بیرون پاشیده می‌شود. پس اگر قصد گرم کردن آب با این روش را دارید، فقط چند ثانیه به آن زمان دهید یا یک قاشق چوبی در لیوان آب بگذارید.

samsung microwave clean - کدام مواد غذایی نباید در مایکروفر قرار گیرد؟

2) کره یا روغن:

اگر انتظار دارید روغن زیتون در مایکروفر گرم یا کره یخ‌زده، ذوب شود سخت در اشتباهید. روغن آب ندارد و نباید انتظار داشت تحت امواج مایکروفر گرم شود. کره دارای مقداری آب است، اما در کره یخ‌زده آب به صورت کریستال یخ در آمده که در یک شبکه چربی محاصره شده است. پس عملا امکان حرکت و برخورد مولکول‌های آب با یکدیگر وجود ندارد.

bar butter wooden board with knife white table ingredients cooking 71756 800 - کدام مواد غذایی نباید در مایکروفر قرار گیرد؟

3) تخم‌مرغ:

گذاشتن تخم‌مرغ با پوسته در داخل آون مایکروفر نتیجه‌ای جز زیاد شدن زحمت شما برای تمیز کردن آن ندارد. اگر تصور می‌کنید با قرار دادن تخم‌مرغ در آب و گذاشتن آن در مایکروفر سریع می‌توانید آن را آب‌پز کنید، سخت در اشتباهید. تخم‌مرغ دارای مقادیر زیادی آب است و هنگامی که تحت امواج قرار می‌گیرد، آب موجود در آن سریع گرم شده و به حالت جوش و بخار می‌رسد و پوسته آن منفجر و محتویات آن در سراسر مایکروفر پخش می‌شود.

reheat food in microwave 3 1120x588 - کدام مواد غذایی نباید در مایکروفر قرار گیرد؟

4) شیر مادر یا غذای کودک:

مایکروفر هیچ‌گاه ابزار مناسبی برای خروج از انجماد و گرم کردن شیر مادر نیست. هنگامی که شیر مادر را در آون قرار می دهید، نقاط داغی در شیر ایجاد می‌شود به عبارتی دمای تمام نقاط شیر به طور یکنواخت افزایش نمی‌یابد. در نتیجه ممکن است شما تصور کنید دمای شیر مناسب است، اما در مقابل این نقاط داغ سبب سوختن دهان نوزاد شما می‌شود. همچنین این نقاط داغ باعث آسیب به پروتئین‌ها و برخی مواد مغذی دیگر نظیر ویتامین‌ها می‌شود.

xDoMoo4fGmNXdpTgG4m4 - کدام مواد غذایی نباید در مایکروفر قرار گیرد؟

5) گوشت‌های عمل‌آوری شده:

گرم کردن گوشت‌های عمل‌آوری شده نظیر بیکن و سوسیس‌ها در مایکروفر با اکسیداسیون کلسترول موجود در آنها همراه است. اکسیداسیون کلسترول سبب ایجاد ترکیباتی به مراتب خطرناک‌تر از خود کلسترول می شود.

763238 873 - کدام مواد غذایی نباید در مایکروفر قرار گیرد؟

6) فلفل‌های تند:

زمانی که فلفل تند در مایکروفر قرار می‌گیرد، ترکیبات عامل طعم تند آن سریع تبخیر شده و سبب سوزش چشم و در صورت خوردن سوختن گلوی شما می‌شود.

مطلب مرتبط: فلفل چیلی و کمک برای کاهش وزن افراد مبتلا به چاقی 

6785087 150 - کدام مواد غذایی نباید در مایکروفر قرار گیرد؟

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi