دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

مصرف غذاهای گیاهی مفید برای سلامت روده

27296 40425 25524 34853 0 28048 22786 27977 170912 iPhoneX l l l l 7 - مصرف غذاهای گیاهی مفید برای سلامت روده

مصرف غذاهای گیاهی مفید برای سلامت روده

محققان می گویند بین باکتری های روده با رژیم غذایی ارتباط وجود دارد. رژیم غذایی نقش مهم و قابل توجهی در حفظ سلامت روده و درمان بیماری های گوارشی مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) دارد.

اصطلاح “میکروبیوتای روده” به چندین تریلیون باکتری و میکروارگانیسمی گفته می شود که در درون روده زندگی می کنند. این باکتری ها در چگونگی جذب مواد مغذی موجود در غذاها و عملکرد سیستم دفاعی بدن نقش دارند و حتی احتمال بروز اضطراب را مشخص می کنند.

شواهد رو به رشد نشان می دهد تاثیر باکتری های روده بر سلامتی انسان بیش از چیزی است که در گذشته دانشمندان تصور می کردند. تعادل بین باکتری های مفید و مضر روده بر فشارخون، فرآیند پیری و احتمال ابتلا به اضطراب و افسردگی اثر دارد.

مطلب مرتبط: نقش باکتری های روده در موفقیت رژیم های کاهش وزن

بررسی ارتباط بین رژیم غذایی با باکتری های روده:

محققان هلندی با انجام مطالعه ای به بررسی این موضوع پرداختند که کدام گروه های غذایی بیشترین تاثیر را در حفظ سلامت روده دارند. برای انجام این مطالعه نمونه مدفوع هر شرکت کننده جمع آوری شد و از آن ها خواسته شد تا پرسشنامه ای را در مورد عادات غذایی خود تکمیل کنند.

1204183 480 - مصرف غذاهای گیاهی مفید برای سلامت روده

مصرف غذاهای گیاهی برای سلامت روده مفید است.

نتایج حاصل از مطالعه مذکور نشان داد اگر در رژیم غذایی به مصرف مغزهای خوراکی، میوه ها، سبزیجات و حبوبات بیش از پروتئین حیوانی تاکید شود، غذاهای حیوانی مانند ماهی، مرغ و لبنیات کم چرب در حد تعادل مصرف شود و مصرف گوشت قرمز، گوشت های فرآوری شده و شیرینی جات محدود گردد سلامت روده و وضعیت باکتری های موجود در آن بهبود می یابد.

مصرف حبوبات، ماهی و مغزهای خوراکی با کاهش باکتری های مضر روده و مصرف حبوبات، سبزیجات، میوه ها، ماهی و مغزهای خوراکی با افزایش باکتری های ضد التهابی همراه است. دریافت زیاد گوشت قرمز، فست فود و کربوهیدرات های تصفیه شده نیز با کاهش باکتری های مفید روده و افزایش التهاب همراه است.

مصرف غذاهای گیاهی میزان تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیره (SCFA) را توسط باکتری های روده افزایش می دهد. SCFA فواید بسیاری برای متابولیسم (سوخت و ساز) دارد. میزان این اسیدهای چرب در افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو و سایر بیماری های التهابی روده کاهش میابد.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi