دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

عوارض رژیم غذایی فاقد چربی که باید آن را جدی بگیرید

keto diet 9 - عوارض رژیم غذایی فاقد چربی که باید آن را جدی بگیرید

عوارض رژیم غذایی فاقد چربی که باید آن را جدی بگیرید

بدن ما برای جذب مواد مغذی مهم مانند ویتامین های E، K، D و A (ویتامین های محلول در چربی) نیازمند  چربی ها می باشد. برخی از چربی ها از قبیل امگا 3 برای کاهش التهاب بدن ضروری هستند و مصرف آنها در کاهش وزن نیز می تواند تاثیر گذار باشد. رژیم غذایی فاقد چربی برای بدن عوارضی را به همراه دارد. توصیه های بین المللی تغذیه بر این است که 25 تا 30 درصد از کل میزان کالری دریافتی روزانه شما باید از طریق چربی ها باشد. در اینجا 6 عارضه هشدار دهنده که به شما می گویند به اندازه کافی از رژیم غذایی تان چربی دریافت نمی کنید، معرفی شده است:

عوارض رژیم غذایی فاقد چربی

عدم تمرکز و خستگی ذهنی:

عوامل متعددی می تواند علت خستگی ذهنی و عدم تمرکز باشد که یکی از آنها فقدان چربی های مهم در رژیم غذایی است. در این میان، کمبود امگا 3 به طور خاص می تواند بر عملکرد ذهنی تاثیر بگذارد. چون امگا 3 واحد سازنده مغز و سیستم عصبی مرکزی است. برخی مطالعات نشان می دهند چربی های غیر اشباع در برابر کاهش قدرت درک و حتی زوال عقل نقش دفاعی دارند.

big734 - عوارض رژیم غذایی فاقد چربی که باید آن را جدی بگیرید

چرخه قاعدگی نامنظم:

تغییرات هورمونی از دلایل نامنظم شدن چرخه قاعدگی هستند. در این میان عدم دریافت چربی های ضروری و سالم، سبب عدم تولید کافی هورمون هایی می شود که تنظیم کننده قاعدگی هستند. یکی از عوارض جانبی چنین حالتی، افزایش احتمال پوکی استخوان است. زنانی که سیکل قاعدگی منظمی ندارند، احتمال این که چگالی استخوانی شان کاهش یابد بیشتر است.

کمبود ویتامین های محلول در چربی:

کمبود ویتامین های محلول در چربی تقریبا نادر است و معمولا در کشورهای پیشرفته دیده نمی شود. با این حال کسانی که دچار سوء تغذیه یا رژیم غذایی غلط هستند، کمبود این ویتامین ها را تجربه می کنند. ویتامین های محلول در چربی شامل ویتامین E، K، D و A می باشد.

کاهش کلسترول خوب HDL و افزایش تری گلیسیرید:

دریافت رژیم های غذایی کم چرب می تواند خطر ابتلا به تری گلیسیرید بالا را افزایش دهد و میزان کلسترول خوب یا HDL را کم کند. مصرف زیاد کربوهیدرات ها به جای چربی های سالم خوراکی نیز می تواند سبب افزایش تری گلیسرید همراه با کاهش HDL شود. دریافت 35 درصد از کالری توسط چربی ها ایده آل است به شرطی که این چربی ها از منابع سالمی چون روغن زیتون، مغزها، دانه ها و آووکادو باشند.

مطلب مرتبط: تفاوت کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL)

احساس سرما:

عدم دریافت کافی چربی های سالم، می تواند کنترل دمای بدن را به هم بزند و شما همیشه احساس سرما کنید. قبل از این که با احساس سرما در بدن به فکر پوشیدن لباس بیشتر شود، مطمئن شوید که آیا به میزان کافی چربی از رژیم غذایی تان دریافت کرده اید یا نه. سلول های چربی در بدن ما مسئول تولید گرما هستند و افرادی که ذخیره چربی بدنشان بسیار پایین است، اغلب حتی در فصول گرم سال، احساس سرما می کنند.

medical reasons cold 1920x930 - عوارض رژیم غذایی فاقد چربی که باید آن را جدی بگیرید

خشکی پوست:

چربی ها برای حفظ سلامت پوست و جوانی آن بسیار ضروری هستند. اولین عضو بدن که در اثر کمبود چربی آسیب می بیند، پوست شماست. اگر پوستتان خشک است و شوره می زند، ممکن است دلیلش کمبود چربی در رژیم غذایی شما باشد.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی اینترنتی دکتر رویا خادمیان

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi