دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

آیا رژیم غذایی مدیترانه ‌ای در دوران بارداری مفید است؟

دوران بارداری بارداری دوران بارداری - آیا رژیم غذایی مدیترانه ‌ای در دوران بارداری مفید است؟

آیا رژیم غذایی مدیترانه ‌ای در دوران بارداری مفید است؟

رژیم غذایی مدیترانه ‌ای یکی از مشهورترین و سالم‌ترین رژیم‌های غذایی شناخته شده در دنیا است. تحقیقات مختلف فواید بی‌شمار این رژیم غذایی را به اثبات رسانده اند. بنابراین، این پرسش مطرح می‌شود که آیا پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ‌ای در دوران بارداری هم می‌تواند مفید باشد یا خیر؟

افراد بسیاری به اشتباه تصور می‌کنند که این ماداران باردار باید به اندازه 2 نفر غذا بخورند. اگرچه میزان کالری مورد نیاز در دوران بارداری اندکی افزایش پیدا می‌کند، اما کیفیت رژیم بارداری اهمیت بیشتری دارد. به طور کلی، رژیم غذایی مادر باید حاوی میزان کافی پروتئین، کربوهیدرات، چربی‌های سالم، ویتامین‌ها و مواد معدنی  باشد تا رشد جنین و سلامت مادر تضمین گردد.

تغذیه سالم در دوران بارداری سبب می شود هم مادر مواد مغذی مورد نیاز خودش را تامین کند وهم مواد مغذی مورد نیاز فرزندش تامین گردد. تغذیه نامناسب ذخایر مواد مغذی مادر را تخلیه کرده و مادر را در معرض کمبود مواد مغذی و جنین را در معرض ابتلا به ناهنجاری‌های مادرزادی قرار می‌دهد.

فواید پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ‌ای در دوران بارداری:

سال‌ها است که جامعه پزشکی مردم را به رعایت رژیم غذایی مدیترانه ‌ای تشویق می‌کنند. افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می‌کنند در مقایسه با کسانی که رژیم غذایی غربی دارند سالم‌تر بوده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی،دیابت نوع 2 و مرگ زود هنگام در آنها کمتر است.

در رژیم غذایی مدیترانه ‌ای به مصرف میوه‌ها، سبزیجات، روغن زیتون، حبوبات و مغزهای خوراکی تاکید شده است. همچنین توصیه می شود مصرف گوشت قرمز محدود گردد. این رژیم غذایی با کاهش خطر ابتلا به چاقی و بیماری قلبی – عروقی (CVD) در بزرگسالان مرتبط است.

به تازگی گروهی از محققان به بررسی ارتباط بین رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای در دوران بارداری با روند رشد و خطر بروز بیماری‌های قلبی و بیماری‌های متابولیکی در کودکان پرداختند. بدین منظور اطلاعات مربوط به بیش از 2700 زن باردار جمع‌آوری شد.

مطلب مرتبط:  آشنایی با رژیم غذایی مدیترانه‌‌ ای و مزایای آن برا ی سلامتی

meddiet - آیا رژیم غذایی مدیترانه ‌ای در دوران بارداری مفید است؟

شرکت کنندگان در سه ماهه اول و سوم بارداری پرسشنامه‌ای را در مورد مواد غذایی دریافتی خود تکمیل کردند. همچنین وزن و قد فرزندان آن‌ها از بدو تولد تا 4 سالگی ثبت گردید. در سن 4 سالگی از کودکان نمونه خون گرفته شد و فشارخون آن‌ها اندازه‌گیری گردید.

نتایج این تحقیق که در مجلهThe Journal of Pediatrics  منتشر شد نشان داد رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای در دوران بارداری در زنان احتمال بروز مشکلاتی مانند چاقی را در کودمان آنها کاهش می‌دهد. زنان بارداری که پایبندی کمتری به رژیم غذایی مدیترانه ای داشتند معمولاً کالری بیشتری دریافت می‌کردند، احتمال کشیدن سیگار در آنها بیشتر بوده و از سطح تحصیلات کمتری برخوردار بودند. به طور کلی، این نتایج بیانگر اهمیت تغذیه زنان باردار بوده و نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی سالم در دوران بارداری اثرات مفیدی بر روی رشد و تکامل کودکان دارد.

ارتباط رژیم غذایی مدیترانه ای با چاقی:

در سال 2016 مطالعه‌ای بر روی زنان و مردان میانسال و سالمند انجام گردید که نشان داد رژیم غذایی مدیترانه ای می‌تواند به اندازه رژیم غذایی کم چرب به کاهش وزن کمک کند. با توجه به نتایج این تحقیق می‌توان گفت که اگرچه کاهش دریافت چربی می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد، اما نوع غذاهای مصرفی نیز به همان اندازه در رسیدن به وزن مناسب نقش دارد.

مطالعه‌ای در سال 2014 بر روی کودکان نیز انجام گردید که نشان می‌داد رعایت این رژیم غذایی ‎توسط کودک احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی را 15 درصد کاهش می‌دهد. در این کودکان در مقایسه با کودکانی که از رژیم غذایی مدیترانه ای پیروی نمی‌کردند اندازه دور کمر و میزان چربی بدن کمتر بود.

مطلب مرتبط: راه و روش هایی موثر برای کنترل و درمان چاقی کودکان

iStock 73965165 4x3 1026x640 - آیا رژیم غذایی مدیترانه ‌ای در دوران بارداری مفید است؟

چاقی در دوران کودکی خطرات بسیاری را به همراه دارد. کودکان چاق در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن از جمله دیابت نوع 2، بیماری قلبی – عروقی، کبد چرب و سرطان قرار دارند. بسیاری از بزرگسالان چاق در دوران کودکی به اضافه وزن مبتلا بوده‌اند. بنابراین، پیشگیری و درمان چاقی در دوران کودکی می‌تواند در بلند مدت به حفظ سلامت بدن کمک کند.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت برنامه غذایی مناسب دوران بارداری

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi