دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

مضرات مصرف زیاد فسفر بر سلامت بدن

Avoid Processed Food 10 - مضرات مصرف زیاد فسفر بر سلامت بدن

مضرات مصرف زیاد فسفر بر سلامت بدن

فسفر یکی از مواد مغذی ضروری برای بدن است. مصرف زیاد فسفر مضر بوده و تاثیرات نامطلوبی در بدن باقی می گذارد. پژوهشگران معتقدند به صرف ضروری بودن این ماده معدنی برای بدن نمی توان بر مصرف زیاد آن تاکید کرد.

این عنصر در تمام سلول های بدن و بیشتر در دندان ها و استخوان ها ذخیره می شود. این مساله نقش مهمی در سلامت بدن و یا فرسودن و گسستن بدن بازی می کند.

نقش فسفر در بدن

فسفر در دو بخش تولید انرژی و سنتز پروتئین نیز ایفای نقش می کند. این ماده یکی از اجزاء مهم آدنوزین تری فسفات ATP و یا انرژی مولکول است که بدن تولید کرده و از آن استفاده می کند. همچنین بخشی از DNA، RNA، مولکول های بدن که اطلاعات ژنتیکی را در خود دارند و سنتز پروتئین را انجام می دهند، محسوب می شود. کمبود فسفر در بدن، تولید پروتئین را مختل کرده که این موضوع سلامت کلی بدن را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به طور کلی توصیه می شود بزرگسالان روزانه 700 میلی گرم فسفر دریافت کنند. در حالی که کودکان به میزان  بیشتری از این ماده نیاز دارند چراکه استخوان ها و دندان هایشان در حال رشد است. گروه سنی بین 9 تا 18 سال، روزانه نیازمند 1250 میلی گرم فسفر هستند. نیاز کودکان زیر 9 سال به فسفر معمولا کمتر از این میزان خواهد بود.

مطلب مرتبط: نقش فسفر در سلامت بدن، علایم کمبود فسفر و منابع غذایی دارای فسفر

منابع غذایی دارای فسفر

غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت، تخم ماهی، شیر، مغزها و حبوبات.

photo 2019 07 20 18 41 13 - مضرات مصرف زیاد فسفر بر سلامت بدن

مضرات مصرف زیاد فسفر

لازم به ذکر است که هر ماده ای که بدن به آن نیاز دارد، در صورتی که بیش از حد و یا بسیار کم مصرف شود، خطرناک و مضر است . فسفر از موادی است که مصرف روزانه آن به مقدار محدود ضروری بوده و استفاده بیش از حد آن می تواند مضر باشد. تحقیقات اخیر نشان می دهد که سطح بالای فسفر در بدن سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. با توجه به این تحقیقات، سطح بالای فسفر باعث بروز سیگنال استرس در سلول شده که در نهایت منجر به آزاد شدن میکروذرات می شود. این عمل لخته شدن خون و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به همراه خواهد داشت.

4341040 - مضرات مصرف زیاد فسفر بر سلامت بدن

پیشگیری از مصرف زیاد فسفر

مهم ترین راه پیشگیری کنترل میزان فسفات و کلسیم در بدن می باشد. این کار را می توان بررسی رژیم غذایی و محدود کردن استفاده از برخی مواد غذایی انجام داد.

اغلب مواد غذایی فراوری شده از فسفر به عنوان ماده نگهدارنده استفاده می کند. اگر ترکیبات موجود در این غذاها نگاهی بیندازیم، با حروف PHOS به این ماده اشاره شده است. افرادی با بیماری های زمینه ای مرتبط با افزایش فسفر خون بهتر است هرگز از این غذا ها استفاده نکنند! بعضی مواد غذایی طبیعی مثل نخود فرنگی، شیر و بادام زمینی نیز فسفر بالایی دارند.

فرآوری شده تولید غذاهای فرآوری شده روش های نگهداری مواد غذایی - مضرات مصرف زیاد فسفر بر سلامت بدن

برای بیماران کلیوی رعایت رژیم عذایی که مقادیر مناسبی از هر ماده معدنی را داشته باشد بسیار مهم و حیاتی است. این موضوع کمی میتواند پیچیده باشد و یک متخصص تغذیه بهتر میتواند این بیماران را راهنمایی کند که چه رژیم غذایی داشته باشند.

برای بهرمندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت برنامه غذایی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi