دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

عوارض مصرف نوشابه در زنان باردار و احتمال ابتلا کودکان آنها به آسم

50 - عوارض مصرف نوشابه در زنان باردار و احتمال ابتلا کودکان آنها به آسم

عوارض مصرف نوشابه در زنان باردار و احتمال ابتلا کودکان آنها به آسم

نتایج مطالعات نشان می‌دهد که اگر زنان باردار در طول دوره بارداری مقدار زیادی نوشیدنی‌های شیرین نظیر نوشابه مصرف کنند، احتمال ابتلای کودک‌شان به آسم افزایش می‌یابد. محققان دانشگاه هاروارد دریافتند زنان بارداری که به‌طور متوسط در روز، ۲ نوشیدنی شیرین‌شده با شکر می نوشیدند، بیش از ۶۰ درصد بیشتر از زنان بارداری که از نوشیدنی‌های شیرین استفاده نکرده بودند، کودکان مبتلا به آسم داشتند – آسم این کودکان بین ۷ و ۹ سالگی تشخیص داده شده بود.

دکتر امیلی اوکن، استاد تغذیه در دانشکده‌ی بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد و یکی از نویسندگان این مطالعه می‌گوید که قند بیش‌ازحد در رژیم غذایی می‌تواند سبب چاقی و اضافه وزن گردد که یک عامل خطر برای ابتلا به آسم می باشد.

مطلب مرتبط: چاقی و نقشی که در بروز و تشدید علائم بیماری آسم دارد

اوکن خاطر نشان می‌کند که از نظر محققان، فروکتوز بکاررفته برای شیرین کردن این نوشیدنی‌ها ممکن است با ایجاد التهاب در بدن، ریسک ابتلا به آسم را افزایش دهد. اوکن می‌گوید: «یکی از نظریه‌ها این است که اگر شما مستعد ابتلا به بیماری‌های آلرژیک باشید و عامل دیگری باعث شود که میزان التهاب بدن‌تان افزایش یابد، خطر ابتلایتان به آسم بیشتر خواهد شد.»

مطلب مرتبط: رژیم غذایی مبتلایان به آسم : رژیم غذایی مفید و تغذیه سالم در بیماری آسم

dc295a9ee3c34cb9ab00a7aa81cc36bd - عوارض مصرف نوشابه در زنان باردار و احتمال ابتلا کودکان آنها به آسم

دکتر رزالیند رایت که رئیس تحقیق بیومدیکال انتقالی در دانشکده‌ی پزشکی ایکان در نیویورک است و در این مطالعه‌ی جدید شرکت نداشت، می‌گوید این مطالعه، مانند بسیاری از شواهد قبلی ثابت می‌کند که رژیم غذایی یک زن باردار، تأثیرات طولانی‌مدتی روی سلامت کودکش می‌گذارد. رایت می نویسد: «ما هر روز بیشتر درک می کنیم که فرایندهایی که کودک را در مسیر ابتلا به آسم و چاقی قرار می دهد، در بارداری شروع می‌شود. این ممکن است شواهدی مبنی بر اینکه چگونه ریشه‌های اصلی و ابتدایی آسم در رحم آغاز می‌شوند و ما با چه مداخلات و اقداماتی می‌توانیم باعث شویم که کودکان، یک شروع سالم‌تر داشته باشند، در اختیارمان قرار دهد.»

اوکن و همکارانش برای این مطالعه، داده‌های ۱۰۶۸ جفت مادر – کودک شرکت‌کننده در یک مطالعه‌ی طولانی مدت به نام پروژه‌ی ویوا را که بررسی می کند چگونه رژیم غذایی و سایر عوامل در طول بارداری ممکن است بر سلامت کودک در آینده تأثیر بگذارد، تجزیه و تحلیل کردند.

زنان باردار شرکت کننده در این مطالعه پرسشنامه هایی را پر کردند. در این پرسشنامه پرسیده شده بود که این زنان روزانه، چه مقدار نوشیدنی از جمله آب میوه و نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر مصرف می‌کنند. پرسشنامه‌های بعدی نیز در مورد مقدار نوشیدنی های مصرف‌شده توسط بچه‌های کوچک آنها سوال کردند. یافته‌ها نشان داد از هر ۵ کودک، یک نفر تا اواسط دوران کودکی به آسم مبتلا شد. این تحقیق نشان داد مادرانی که بیشترین نوشیدنی‌های قندی را در طول بارداری نوشیدند – حدود ۲ قوطی در روز – ۶۳ درصد بیشتر از زنان بارداری که از این نوشیدنی‌ها استفاده نکردند، احتمال داشت کودکان‌شان به آسم مبتلا شوند.

athma - عوارض مصرف نوشابه در زنان باردار و احتمال ابتلا کودکان آنها به آسم

بچه‌های کوچکی که نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شربت ذرت با فروکتوز بالا مصرف کردند نیز احتمال ابتلا به آسم در آنها بیشتر بود. آنهایی که بیشترین میزان نوشیدنی شیرین‌شده را مصرف کردند، ۶۴ درصد بیشتر از آنهایی که حداقل میزان مصرف را داشتند، احتمال داشت که به آسم دچار شوند.

اوکن می‌گوید این ارتباطات حتی پس از آنکه محققان سایر عوامل اجتماعی و سبک زندگی مربوط به آسم را نیز درنظر گرفتند، همچنان پابرجا بود.

به گفته‌ی رایت: «نتایج این مطالعه نشان داد که ما باید رژیم غذایی مادران را در دوره‌ی بارداری بهبود ببخشیم، نه فقط برای سلامتی خودشان بلکه بخاطر سلامتی کودکان‌شان. ما مطمئنیم که اگر مادران بدانند تغییر عادات غذایی‌شان به سلامت فرزندشان کمک می‌کند، با انگیزه‌ی بیشتری این کار را انجام خواهند داد.»

اوکن می‌گوید این تیم تحقیقاتی در مورد تأثیر آب میوه روی سلامت نیز تحقیق کرد، چون آب میوه نیز دارای مقدار زیادی فروکتوز طبیعی است. اوکن می‌افزاید: «ما شواهدی مبنی بر وجود چنین اثرات نامطلوبی برای آب میوه مشاهده نکردیم. این می تواند به خاطر وجود ویتامین ها و عوامل ضد التهابی در آبمیوه های طبیعی باشد.

این محققان خاطرنشان کردند که این مطالعه نمی‌تواند یک رابطه‌ی علت – معلول مستقیم را ثابت کند.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی اینترنتی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi