دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

نگهداری تخم مرغ: آیا تخم مرغ باید قبل از استفاده شسته شود؟

yaico1 - نگهداری تخم مرغ: آیا تخم مرغ باید قبل از استفاده شسته شود؟

نگهداری تخم مرغ: آیا تخم مرغ باید قبل از استفاده شسته شود؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که آیا تخم مرغ را باید قبل از استفاده شست یا خیر؟ تخم‌مرغ ممکن است به باکتری به نام سالمونلا آلوده ‌شود. این باکتری در صورتی که وارد دستگاه گوارش انسان شود، مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. انتقال آلودگی به تخم‌مرغ در دو حالت اتفاق می‌افتد. انتقال آلودگی اولیه که قبل از تخم‌گذاری صورت می گیرد و دیگری انتقال ثانویه که پس از تخم‌گذاری، عمدتا در اثر عدم رعایت شرایط بهداشتی در محل تخم‌گذاری یا در حین حمل و نقل آن رخ می‌دهد.

مطلب مرتبط: آیا مصرف تخم مرغ سبب کاهش وزن می شود؟

پوسته تخم‌مرغ از جنس کربنات کلسیم بوده که دارای سوراخ های بسیار ریز بسیاری است و این حفره‌ها می‌توانند محل ورود باکتری‌ها و آلودگی‌ها به داخل تخم‌مرغ باشند. تخم‌مرغ دارای یک لایه محافظ از جنس پروتئین است که قبل از تخم‌گذاری برای محافظت در برابر ورود باکتری‌ها روی لایه آهکی کشیده می‌شود. این لایه کوتیکول نام دارد. معمولا در بسیاری از مراکز تولید، تخم‌مرغ‌ها بلافاصله پس از تخم‌گذاری تمیز شده و تخم‌مرغ‌های شکسته جدا می‌شوند. از طرفی سطح تخم‌مرغ با موادی ضد‌عفونی می‌شود که کوتیکول را از بین نمی‌برند. همچنین دمای آب مورد استفاده برای شست و شوی تخم‌مرغ نیز باید به دقت کنترل شود. پس از شست‌و‌شو تخم‌مرغ‌ها سریعا خشک شده و حتی در صورت نیاز با لایه‌ای از روغن‌های معدنی جهت جبران کوتیکول از دست رفته در حین شست و شو پوشیده می‌شود.

مطلب مرتبط:  تخم مرغ عسلی بهتر است یا تخم مرغ سفت؟

20190828112429187 - نگهداری تخم مرغ: آیا تخم مرغ باید قبل از استفاده شسته شود؟

چند نکته را به‌خاطر بسپارید

  • هنگامیکه تخم‌مرغ شسته می‌شود، لایه محافظ پروتئینی روی پوسته در آب حل می‌شود و در واقع از بین می‌رود. پس فقط تخم‌مرغ‌های آلوده به فضولات را با آب یا مواد شوینده شسته ولی سریعا آنها را استفاده کنید زیرا آلودگی‌های محیط می تواند وارد تخم‌مرغ شود.
  • از مصرف تخم‌مرغ‌های شکسته خودداری کنید. به‌خصوص زمانی که آلودگی در محل شکسته شدن تخم‌مرغ دیده می‌شود.
  • تخم‌مرغ را حتما در یخچال نگهداری کنید. جهت جلوگیری از انتقال آلودگی سطح آن به سایر مواد غذایی بهتر است از ظروف دردار مخصوص نگهداری تخم‌مرغ استفاده کنید.
  • برای تهیه غذاهایی که حرارت نمی‌بینند (نظیر برخی دسرها) بهتر است از تخم‌مرغ پاستوریزه یا پودرهای آن استفاده کنید.
  • از خرید تخم‌مرغ‌هایی که تاریخ تولید و انقضای آنها قابل خواندن نیست، خودداری کنید.
  • تخم‌مرغ را به صورت کاملا پخته مصرف کنید.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

رژیم غذایی آنلاین

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi