دکتر رویا خادمیان

پزشک ، مشاور رژیم غذایی و ژنتیک

مواد غذایی مفید برای مقابله با عوارض شیمی درمانی

355331 - مواد غذایی مفید برای مقابله با عوارض شیمی درمانی

مواد غذایی مفید برای مقابله با عوارض شیمی درمانی

برای کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی، شما نیاز به دریافت رژیم غذایی از سوی پزشک تان هستید. با این حال این نکته ثابت شده که بعضی مواد غذایی عوارض شیمی درمانی را کاهش و تکمیل دوره درمان را برای بیماران راحت تر می کند.

مطلب مرتبط: تغذیه در دوران شیمی درمانی ؛بایدها و نبایدهای تغذیه ای در دوره شیمی درمانی

مواد غذایی مفید برای مقابله با عوارض شیمی درمانی

هویج:

مصرف منظم آب هویج و سبزیجات برگ دار باید بخشی از برنامه درمانی هر بیمار سرطانی باشد. هویج سرشار از کاروتنوئیدها با خواص آنتی اکسیدانی است. مصرف منظم آب هویج سبب کاهش اندازه تومور و بهبود سرطان هایی مانند سرطان سینه می شود.

و بارداری 1 - مواد غذایی مفید برای مقابله با عوارض شیمی درمانی

برنج و موز:

در صورت ابتلا به اسهال ناشی از شیمی درمانی، مصرف غذاهایی مانند برنج، موز، سیب پخته شده و نان تست خشک به بیماران توصیه می گردد. از خوردن غذاهای چرب و یا میوه های خام پرهیز کنید زیرا این غذاها اسهال را بدتر می کنند.

غلات سبوس دار

در صورت بروز یبوست ناشی از شیمی درمانی، نوشیدن مایعات فراوان به همراه غذاهای دارای فیبر نامحلول مانند نان سبوس دار یا غلات، میوه های خشک، نخود فرنگی و … توصیه می شود. انستیتوی ملی سرطان در آمریکا، نوشیدن روزانه 8 تا 12 لیوان مایعات برای افراد تحت شیمی درمانی را توصیه می کند.

2094172 - مواد غذایی مفید برای مقابله با عوارض شیمی درمانی

وعده های غذایی کوچک:

از دست دادن اشتها یکی از عوارض شایع شیمی درمانی می باشد. اما بیماران به جای خوردن سه وعده غذایی بزرگ، می توانند از پنج یا شش وعده غذایی کوچک بهره ببرند. هر بیمار مبتلا به سرطان نیاز به یک رژیم غذایی متفاوت دارد بنابراین برای دریافت رژیم مناسب، باید با پزشک تان مشورت کنید.

آب زنجبیل:

شیمی درمانی اغلب با حالت تهوع همراه است اما مصرف آب زنجبیل همراه با چند قطره لیمو این عارضه را کاهش می دهد. می توانید از آب نبات های حاوی زنجبیل قبل از وعده های غذایی استفاده کنید و یا این که به وعده های غذایی خود زنجبیل اضافه نمایید. مصرف زنجبیل مشکلات گوارشی ناشی از شیمی درمانی را کاهش می دهد.

زنجبیل 1 - مواد غذایی مفید برای مقابله با عوارض شیمی درمانی

آب پرتقال:

خشکی دهان یکی از عوارض شیمی درمانی است. اما نوشیدن مایعاتی مانند آب مرکبات یا لیموناد به تولید بزاق بیشتر کمک کرده و خطر ابتلا به زخم های دهانی را کاهش می دهد.

پیاز و سیر:

یک رژیم غذایی سالم برای بیماران سرطانی همیشه شامل پیاز و سیر است. پیاز و سیر سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند. پیاز حتی رشد برخی سلول های سرطانی را متوقف می کند.

garlic onion - مواد غذایی مفید برای مقابله با عوارض شیمی درمانی

پروتئین

در طول شیمی درمانی، بیماران باید پروتئین بیشتری دریافت کنند تا عضلات در هنگام درمان، قوی باشند.

سلنیوم:

آجیل، غذاهای دریایی، جوی دو سر، برنج قهوه ای و … منابع عالی سلنیوم هستند. سلنیوم یک ماده معدنی ضد سرطان است. تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات سلنیوم سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و خطر ابتلا به برخی سرطان ها مانند سرطان خون و ملانوما را کاهش می دهد.

به منظور بهره مندی از رژیم غذایی آنلاین دکتر رویا خادمیان بر روی لینک زیر کلیک کنید:

دریافت رژیم غذایی

مطالب مرتبط …




درباره دکتر رویا خادمیان

مشاوره ژنتیک و پیشگیری از بیماری های ارثی و عقب ماندگی های ذهنی و جسمی - مراقبت پوست و مو - آموزش تغذیه و کنترل و درمان بیماران دیابتی - کنترل سلامت قبل از بارداری ، حین بارداری و بعد از زایمان - بهداشت باروری و پیشگیری و درمان بیماری های زنان - پیشگیری و درمان بیماری های داخلی - درمان پرتوکاران

Aparat Facebook Instagram Telegram

با ما در ارتباط باشید

آدرس مطب : مشهد – بلوار معلم – بین معلم 6 و 8 – پلاک 130 طبقه دوم تلفن مطب : 36076521-051 / 09154554253
logo-samandehi